کد خبر: ۲۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 12
مسئله افزایش رشته‌های بیشتر (Hyper Threading) به ازای هر هسته در نسل دهم اینتل به شکلی داغ‌تر دنبال می‌شود.
به گزارش آی تابناک : مسئله افزایش رشته‌های بیشتر (Hyper Threading) به ازای هر هسته در نسل دهم اینتل به شکلی داغ‌تر دنبال می‌شود. تا پیش از این، برخی شایعات مبنی بر افزایش تعداد رشته‌ها به ازای هر هسته در نسل دهم (Comet Lake) مطرح شده بود. با این وجود اخبار جدیدی که در این زمینه منتشر شده است، مهر تأییدی بر شایعات پیشین است.

پردازنده‌های AMD و Intel در دو مدل عرضه می‌شوند؛ در مدل‌های پایین‌تر شاهد استفاده از یک رشته به ازای هر هسته هستیم؛ با بالا رفتن مدل پردازنده‌ها، این مقدار به دو رشته برای هر هسته افزایش پیدا می‌کند. اما ظاهراً Intel در نسل دهم خود، خواهان افزایش تعداد رشته‌ها به ازای هر هسته است.

به عبارت ساده‌تر، در مدل‌های پایین رده به جای یک رشته به ازای هر هسته، از دو رشته استفاده کرده و در مدل‌های بالاتر هم به جای استفاده از دو رشته به ازای هر هسته، از چهار رشته استفاده خواهد کرد. حساب تایلندی TUM_APISAK که به افشای اطلاعات مهم سخت افزاری شهره بوده و تا کنون داده‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده است، به تازگی اعلام کرده است که استفاده از رشته‌های بیشتر و افزایش قابلیت Hyper Threading در پردازنده‌های نسل دهم اینتل واقعیت دارد.

cometlake-01.jpg

به همراه این خبر تصویری از پایگاه داده SiSoftware منتشر شده است که نشان دهنده واقعی بودن این داستان است. در این اسلاید پردازنده Core i3-10100 را شاهد هستیم که دارای 4 هسته و 8 رشته است. این در حالی است که پردازنده‌های Core i3 شرکت اینتل معمولاً از 4 هسته و 4 رشته استفاده می‌کنند. با توجه به منابع سخت افزاری مورد استفاده در Core i3-10100، می‌توان گفت که احتمالاً عملکرد آن با یک پردازنده Core i7 از نسل ششم (Sky Lake) برابری می‌کند.

فرکانس Core i3-10100 در این بنچمارک بر روی 3.6 گیگاهرتز ست شده است که احتمالاً فرکانس نهایی نبوده و با یک نمونه مهندسی روبرو هستیم. هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که آیا پردازنده‌های نسل دهم Comet Lake از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره برده و یا با لیتوگرافی 14 نانومتری بهبود یافته (14+++) عرضه می‌شوند. در حال حاضر AMD با عرضه پردازنده‌های Ryzen 3000 توانسته است تا بخش بزرگی از بازار را ازآن خود کرده و برای اولین بار پس از 5 سال، ارزش سهام خود را به ارقام قابل توجهی برساند.

حال باید دید که آیا اینتل می‌تواند با عرضه به موقع پردازنده‌های Comet Lake به این بازار بازگردد یا خیر. پیش از این، مدیر عامل اینتل وعده ارائه یک معماری هجومی را در نسل دهم داده بود.



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار