کد خبر: ۲۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 12
الکسی لئونوف (Alexei Leonov)، فضانورد روسی و اولین انسانی که اقدام به راهپیمایی در فضا کرد، پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری در سن 85 سالگی از دنیا رفت.
به گزارش آی تابناک : لئونوف سال 1965 از فضاپیمای خود بیرون آمد و با معلق شدن در فضا به مدت بیش از 12 دقیقه تاریخ ساز شد. این اقدام جسورانه نزدیک بود به قیمت جان او تمام شود چون لباس فضانوردی او حین راهپیمایی فضایی باد کرده بود و او نمی توانست خود را درون فضاپیما جای دهد.

درگذشت الکسی لئونوف در سن 85 سالگی

الکسی لئونوف پس از اتمام راهپیمایی در فضا در مورد زیبایی وصف ناشدنی تماشای زمین زیر پاهای خود حین وضعیت بی وزنی گفت:

«نمی توانید این موضوع را درک کنید؛ فقط در صورتی که آنجا باشید می توانید عظمتش را بفهمید. تمام چیزهایی که شما را احاطه کرده اند ابعاد بسیار بزرگی دارند.»

لئونوف ده سال بعد در نخستین ماموریت فضایی مشترک بین آمریکا و شوروی و همچنین نخستین همکاری فضایی بین المللی، در پروژه آپولو-سایوز نقش موثری ایفا کرد. در این ماموریت فضاپیمای آمریکایی آپولو و فضاپیمای روسی سایوز در مدار زمین به هم متصل شده و فضانوردان آنها با هم عملیات مشترک انجام دادند.

لئونوف می توانست به عنوان اولین فضانورد شوروی قدم بر ماه بگذارد اما این ماموریت کنسل شد. او پس از پایان دوره همکاری خود با برنامه فضایی شوروی، وارد کسب و کار خصوصی و دنیای سیاست شد.

وی در نویسندگی هم تبحر داشت و چند کتاب در زمینه های علمی و بیوگرافی به رشته تحریر در آورده. لئونوف در نقاشی هم دستی داشت و از آثار او در تمبرهای دوران شوروی سابق استفاده شده است.

خبرگزاری TASS روسیه به نقل از دستیار لئونوف گزارش می کند که مراسم خاکسپاری او به زودی برگزار خواهد شد.



منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار