کد خبر: ۲۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 10
تنها چند روز از انتشار چند مادربرد جدید مبتنی بر سوکت LGA 2066 از برندهای MSI و Gigabyte می‌گذرد؛ همه چیز برای ورود پردازنده‌های قدرتمند Cascade Lake X کمپانی اینتل آماده است.
به گزارش آی تابناک : تنها چند روز از انتشار چند مادربرد جدید مبتنی بر سوکت LGA 2066 از برندهای MSI و Gigabyte می‌گذرد؛ همه چیز برای ورود پردازنده‌های قدرتمند Cascade Lake X کمپانی اینتل آماده است. پردازنده‌های نسل دهم Core X این شرکت که برای سیستم‌های ایستگاه کاری (Workstation) طراحی شده و هدف اصلی آنها پردازش‌های سنگین، از جمله رندرینگ، تولید محتوا، برنامه‌های 3D و ... است.

از دیرباز تا کنون، اورکلاک پذیری پردازنده‌های Intel نکته برجسته‌ای بوده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ این برتری برای پردازنده‌های این شرکت تا همین حالا هم حفظ شده و حتی سری جدید پردازنده‌های Cascade Lake X نیز از آن پیروی می‌کنند. به نظر می‌رسد که پردازنده 18 هسته‌ای Core i9 10980XE، پرچمدار این گروه است. این پردازنده با 18 هسته و 36 رشته پردازشی، می‌تواند در فرکانس بوست به رقم 4.3 گیگاهرتز دست یابد. اما چه می‌شود اگر تمام هسته‌های آن به فرکانس 5.1 گیگاهرتز دست پیدا کنند؟

Core i9-10980XE-1.jpg

بدون شک با رسیدن به فرکانس 5.1 گیگاهرتز برای 18 هسته، شاهد قدرتی خیره کننده خواهیم بود. وب سایت PCGamesN با در اختیار داشتن یک پردازنده Core i9 10980XE موفق به اورکلاک تمام 18 هسته در فرکانس 5.0 گیگاهرتز شده‌اند. آنها در این اورکلاک از خنک کننده‌های مایع استاندارد استفاده کرده و تمامی 18 هسته را تا فرکانس 5.1 گیگاهرتز بالا برده‌اند. به گفته این وب سایت، اورکلاک پذیری این پردازنده بسیار خیره کننده است.

با بنچمارک های جدید، چه با اورکلاک و چه بدون اورکلاک، پردازنده‌های نسل دهم Core X به سادگی قادر به شکست پردازنده‌های Ryzen Threadripper 2000 هستند؛ اما می دانیم که AMD هم قصد عرضه پردازنده‌های نسل سومی Ryzen Threadripper را با لیتوگرافی 7 نانومتری خواهد داشت که در این صورت این حمله از سوی Intel بدون پاسخ نخواهد ماند. اینتل امیدوار است که با عرضه پردازنده‌های Cascade Lake X بتواند با به‌دست آوردن بخش بزرگی از بازار HEDTها، جلوی افزایش سهم AMD از این بازار را بگیرد.

برای نتیجه گیری بهتر، باید منتظر عرضه هر دو پلتفرم مانده و بررسی‌های مستقل را مرور کنیم. شایان ذکر است که پردازنده‌های Cascade Lake X از لیتوگرافی 14+++ نانومتری بهره می‌برند.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار