کد خبر: ۲۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
اگرچه امسال نسل جدید از گوشی های آیفون در دوربین اصلی و سلفی خود به قطعات سخت افزاری قدرتمندتری مجهز شده اند، اما این موضوع سبب نشده که اپل برای افزایش کیفیت تصاویر خروجی این محصولات، به همین موضوع اکتفا کند.
به گزارش آی تابناک : اگرچه امسال نسل جدید از گوشی های آیفون در دوربین اصلی و سلفی خود به قطعات سخت افزاری قدرتمندتری مجهز شده اند، اما این موضوع سبب نشده که اپل برای افزایش کیفیت تصاویر خروجی این محصولات، به همین موضوع اکتفا کند. بررسی ها نشان می دهد بخش نرم‌افزاری این دوربین ها نیز با تغییرات گوناگونی همراه شده و هم اکنون قابلیت های جدیدی را در خود جای داده است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به این قابلیت های تازه داشته باشیم.

در مراسم معرفی گوشی های جدید اپل، مشخص شد که آیفون 11 دارای یک دوربین دوگانه است و گوشی های قدرتمندتر آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس نیز در دوربین اصلی خود از سه سنسور مجزا بهره می‌برند. نکته مهم این است که برای گوشی های هوشمند امروزی، دیگر تعداد سنسورهای ماژول دوبین اهمیت زیادی ندارد و نمی توان تنها با استناد به آن ، در مورد کیفیت تصاویر خروجی این دستگاه ها اظهار نظر کرد.

در حال حاضر گوشی های هوشمندی در بازار یافت می شود که از دوربین های چهار یا پنج گانه بهره می برند، اما کیفیت تصاویر خروجی آن ها حتی با گوشی های پیکسل گوگل که تنها دارای یک سنسور در دوربین اصلی خود هستند نیز قابل قیاس نیست. می توان گفت در طی یکی دو سال اخیر در دوربین حاضر در گوشی های هوشمند، بخش نرم افزار از سخت افزار پیشی گرفته است و شرکت هایی که بر روی بخش های نرم افزاری سرمایه گذاری بیشتری می کنند در انتها به نتایج بهتری دست می یابند.

Apple-iphone-11-2.jpg

این موضوع سبب شده تا اپل نیز به بخش های نرم‌افزاری دوربین گوشی های جدید خود توجه زیادی داشته باشد و قابلیت های جدید گوناگونی را به آن اضافه کند. این قابلیت ها به کاربران کمک  می کند بتوانند از عکاسی لذت بیشتری ببرند و همچنین تصاویر خروجی با کیفیت بالایی را در اختیار داشته باشند.

اکنون که دسترسی به گوشی های آیفون 11 ممکن شده است می توان به بررسی کامل قابلیت های نرم افزاری دوربین این محصولات پرداخت و همچنین از میزان و نحوه تفاوت عملکرد دوربین  گوشی های آیفون 11، 11 پرو و 11 پرو مکس در هنگام ثبت تصاویر و ویدیوها اطلاع پیدا کرد.

سنسور اصلی دوربین گوشی‌های آیفون 11 که از نوع «زاویه عریض گسترده (Ultra Wide)» انتخاب شده، دارای وضوح 12 مگاپیکسلی، گشادگی دیافراگم f/1.8، پیکسل‌های 1.4 میکرومتری، سیستم فوکوس خودکارِ دو پیکسلی با استفاده از شناسایی فاز و همچنین سیستم لرزش‌گیر نوری (OIS) است. سنسور دیگر نیز که از نوع با زاویه دید وسیع (Wide) انتخاب شده دارای وضوح 12 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.4 است.

Ip-6.jpg

حسگر سوم نیز که تنها در دو گوشی آیفون 11 پرو و پرو مکس قابل دسترس است از نوع Telephoto انتخاب شده و علاوه بر وضوح 12 مگاپیکسلی دارای گشادگی دیافراگم f/2.0، ابعاد پیکسل 1 میکرون، قابلیت فوکوس خودکار، سیستم لرزش‌گیر نوری و بزرگ‌نمایی اپتیکی 2 برابری است.

در بخش دوربین سلفی هرسه گوشی آیفون جدید نیز با یک دوربین دوگانه روبرو هستیم. حسگر اصلی این دوربین‌ها دارای وضوح 12 مگاپیکسلی و گشادگی دیافراگم f/2.2 است و همچنین زاویه دید عریضی را فراهم می‌کند. سنسور دوم این دوربین را یک حسگر ToF سه بعدی تشکیل داده که وظیفه اندازه‌گیری عمق اجسام موجود در تصاویر را برعهده دارد.

باید گفت این مهم ترین تفاوت میان بخش های سخت‌افزاری دوربین گوشی های آیفون جدید است و دیگر تفاوت ها را باید در بخش های نرم افزاری دید. قصد داریم در ادامه به معرفی و بررسی مهم ترین قابلیت های جدید نرم افزاری دوربین این گوشی ها بپردازیم.

بالاخره حالت شب
در حالی که گوشی های آیفون در طی این سال ها همیشه در هنگام عکاسی از موقعیت های تاریک، پایین ترین نمره ها را بدست می آوردند، شرکت هایی نظیر گوگل و هواوی مدت هاست که دسترسی به حالت شب را در گوشی های خود فراهم کرده اند. اگرچه ثبت تصاویر با کیفیت مناسب از موقعیت های کاملاً تاریک، نیاز افراد بسیار محدودی است، اما تقریباً همه کاربران، قابلیت ثبت تصاویرِ با کیفیت از موقعیت های با روشنایی کم را بسیار ضروری می دانند. می توان گوشی های آیفون 11 را نخستین تلاش اپل به منظور ارائه حالت شب دانست.

iphone11-nightomode-1.jpg

حالت شب طراحی شده توسط اپل از نسل جدید از قابلیت Smart HDR بهره می برد که به قابلیت هوش مصنوعی و یادگیری زبان ماشین مجهز شده و می تواند با شناسایی افراد و اشیا حاضر در تصویر، به صورت هوشمندانه آن ها را تغییر داده تا ظاهری طبیعی تر داشته باشند و جزییات بیشتری را به نمایش بگذارند.

هوش مصنوعی به کمک Deep Fusion
به منظور پیاده سازی جلوه های مصنوعی و همچنین کاهش نویز که در بهینه سازی تصاویر ثبت شده از موقعیت های تاریک از اهمیت زیادی برخوردارند، اپل از یک سیستم پردازش تصویر جدید با عنوان Deep Fusion استفاده می کند که قادر است تک تک پیکسل ها را به صورت مجزا مورد پردازش قرار دهد. Deep Fusion می تواند با این  کار، بافت ها، جزییات و نویز موجود در بخش های مختلف تصویر را در بهینه ترین حالت قرار دهد تا در پایان تصاویر زیباتر به نظر برسند.

smart-hdr-vs-deep-fusion-02.jpg

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اپل، قابلیت Deep Fusion به صورت عمده به موتور و واحد پردازش عصبی تراشه A13 Bionic وابسته است. این شرکت در مراسم معرفی گوشی های آیفون 11 اعلام کرد که Deep Fusion به منظور ارائه بهترین عملکرد خود هنوز به مقداری تغییرات نیاز دارد. با وجود این، تصاویری که اپل در این مراسم به عنوان نمونه  خروجی  گوشی  های آیفون 11 به نمایش گذاشت، بسیار عالی به نظر می رسید. نسخه نهایی از قابلیت Deep Fusion قرار است در پاییز پیش رو برای گوشی های آیفون 11 و 11 پرو منتشر شود.

Apple-iphone-11-3.jpg

چندی پیش یکی از کاربران توانسته بود با دسترسی به گوشی آیفون 11، حالت شب و قابلیت تصویربرداری در موقعیت تاریک آن را با گوشی آیفون X مقایسه کند. همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، حالت شب گوشی آیفون 11 عملکرد بسیار بهتری دارد.

مد پرتره ارتقا یافته

Apple-iphone-11-4.jpg

وقتی اپل مد پرتره را برای اولین بار معرفی کرد و آن را در گوشی های آیفون 7 خود در دسترس کاربران قرار داد، این مد در نسخه بتا و آزمایشی خود قرار داشت. اما در طی سال های اخیر این مد رشد قابل ملاحظه ای داشته و هم اکنون توانایی های فراوانی را در اختیار دارد.

در گوشی های آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس، امکان استفاده از مد پرتره توسط هر دو سنسور با زاویه دید بالا و Telephoto وجود دارد. به عبارت دیگر کاربران هم‌اکنون می توانند نحوه فریم بندی دوربین در این مد را هم تعیین کنند. این مد همچنین در نسخه جدید خود شبیه سازی عمق میدان را بهتر از قبل صورت می دهد تا جداسازی بین اجسام و پس زمینه با دقت بیشتری انجام و افکت Bokeh نیز بهتر پیاده سازی شود.

در حال حاضر تصاویر پرتره با زاویه دید بالا طرفداران زیادی ندارد؛ اما اپل لنز Telephoto حاضر در دو گوشی آیفون 11 و 11 پرو مکس را به گونه ای برنامه ریزی کرده تا در مد پرتره عملکرد خوبی داشته باشند. این سنسور دارای گشادگی دیافراگم f/2.0 است و می تواند در قیاس با دوربین آیفون Xs، تا 40 درصد بهتر نور محیط را جمع‌آوری کند. دسترسی به مقدار بیشتری از نور محیط، منجر به ثبت تصاویر و ویدیوهای بهتری می شود و همچنین به کاربران اجازه می دهد تصاویر پرتره بهتری را در خروجی مشاهده کنند.

با استفاده از تراشه ای قدرتمندتر همچون A13 Bionic، تنظیم میزان نور موجود در تصاویر پرتره نیز می تواند در برنامه دوربین صورت بگیرد. این تراشه همچنین قادر است با پیاده سازی افکت High-Key Mono، ظاهری زیباتر و جذاب تر را برای تصاویر پرتره فراهم کند.

ثبت ویدیوها با وضوح 4K و سیستم لرزش گیر سینمایی
در مراسم معرفی سری گوشی های آیفون 11، اپل اعلام کرد: «با بالاترین کیفیت ویدیو در بین گوشی های هوشمند، استاندارد جدیدی را در این حوزه معرفی کرده است».

همچنین اپل در این مراسم ویدیوهایی را به نمایش گذاشت که به گفته او توسط کارگردانان حرفه ای به ثبت رسیده است. این ویدیوها به خوبی نشان می دادند که گوشی های آیفون جدید در ثبت ویدیوها از قدرت خارق العاده ای برخوردار هستند.

در دو گوشی آیفون 11 پرو و پرو مکس، هرکدام از سنسورهای دوربین سه گانه، می توانند ویدیوها را در وضوح 4K با محدوده دینامیکی وسیع و همچنین سیستم لرزش گیر سینمایی به ثبت برسانند. به نظر می رسد سنسور دارای زاویه دید فوق عریض که دارای صفحه کانونی بزرگی نیز هست می تواند گزینه خوبی برای ثبت ویدیوهای اکشن باشد.

همچنین در گوشی های آیفون جدید، در هنگام ثبت ویدیوها، می توان میان هرکدام از سنسورها جا به جا شد تا قابلیت بزرگ نمایی و یا افزایش زاویه دید فراهم شود. این قابلیت برای اولین بار است که در گوشی های اپل حضور پیدا می کند. قابلیت جدید Audio Zoom نیز به کاربران اجازه می دهد یک صدای دینامیک و هماهنگ را با ویدیو خود در اختیار داشته باشند.

در این بین، نباید از ابزارهای ویرایش ویدیو که به تازگی از طریق سیستم عامل iOS 13 در اختیار قرار گرفته است غافل شد. این ابزارها به کاربران اجازه می دهد به صورت آنی، ویدیوهای خود را بچرخانند، آن ها را Crop کنند، میزان نور آن ها را تنظیم کنند و یا با اعمال فیلترهای مختلف شکل دیگری به آن ها بدهند. این ابزارها به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آن ها به سادگی امکان پذیر باشد و کاربران نیز در همان لحظه بتوانند پیش نمایشی از نحوه عملکرد آن ها مشاهده کنند.

قدرت بالا در هنگام ثبت ویدیوها شامل دوربین سلفی گوشی های آیفون جدید نیز می شود. دوربین TrueDepth جدید اکنون از یک سنسور قدرتمند 12 مگاپیکسلی و همچنین یک لنز با زاویه دید بالا بهره می برد تا بتواند در آن واحد حجم عظیمی از اطلاعات را در تصاویر سلفی بگنجاند.

قابلیت Smart HDR که در دوربین اصلی این گوشی های هوشمند نیز در دسترس است، به کاربران اجازه می دهد با استفاده از دوربین ثانویه هم ویدیو های با وضوح 4K و با محدوده دینامیکی وسیع را به ثبت برسانند. این ویدیوها می توانند دارای نرخ 60 یا 120 فریم بر ثانیه باشند که در حالت دوم منجر به دسترسی به یک ویدیوی صحنه آهسته می شود.

رابط کاربری جدید در بخش دوربین

Apple-iphone-11-5.jpg

مدت زمان زیادی است که اپل مشغول ایجاد تغییرات بزرگ در ظاهر و قابلیت های موجود در برنامه دوربین گوشی های خود است. تغییراتی که امسال در این برنامه رخ داده است چندان زیاد و قابل توجه نیست؛ اما می توان گفت هم اکنون گوشی های آیفون 11 و 11 پرو از یک برنامه دوربین جدید و از نو طراحی شده بهره می برند. این برنامه امسال با تغییراتی روبرو شده است تا بر روی گوشی های با صفحه نمایش کشیده و با حاشیه کم، عملکرد بهتری داشته باشد.

بزرگ ترین و مهم ترین تغییر صورت گرفته، اضافه شدن قابلیتی با عنوان QuickTake است که همانطور که از نامش پیداست به کاربران اجازه می دهد بدون اینکه از مد عکاسی یا Photo Mode خارج شوند، به ثبت ویدیو بپردازند. برای استفاده از این قابلیت، تنها کافی است که دکمه شاتر را برای چند ثانیه نگه دارید؛ پس از آن گوشی به صورت خودکار برای ثبت ویدیوها اقدام می کند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار