کد خبر: ۲۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
وقتی مایکروسافت روز چهارشنبه گذشته خبر از بازگشت به حوزه ساخت گوشی هوشمند داد، آن هم برای اولین بار بعد از گذشت ۴ سال از زمانی که خرید ۷ میلیارد دلاری نوکیا تبدیل به باد هوا شد، غول بازار نرم‌افزار درباره چیزهایی صحبت کرد که عمدتا انتظارشان را می‌کشیدیم.
به گزارش آی تابناک : وقتی مایکروسافت روز چهارشنبه گذشته خبر از بازگشت به حوزه ساخت گوشی هوشمند داد، آن هم برای اولین بار بعد از گذشت ۴ سال از زمانی که خرید ۷ میلیارد دلاری نوکیا تبدیل به باد هوا شد، غول بازار نرم‌افزار درباره چیزهایی صحبت کرد که عمدتا انتظارشان را می‌کشیدیم. مایکروسافت در این باره صحبت کرد که چطور سرفیس Duo با نمایشگر ۵.۶ اینچی باعث خواهد شد ما کارایی بیشتری داشته باشیم. این شرکت گفت که محصول جدیدش، بیشتر از قبل جهان رایانه و موبایل را ادغام خواهد کرد.

یوسف مهدی، نایب رییس سازمانی واحد زندگی مدرن، جستجو و دیوایس‌های مایکروسافت در جریان یک مصاحبه گفت:

«ما به این‌ها نه فقط به چشم یک سری محصول، بلکه آغازی برای دسته‌بندی جدیدی به نام پردازش دو نمایشگره نگاه می‌کنیم. ما سرآغاز موجی جدید از ابداعات هستیم».

اما دستگاه جادویی مایکروسافت که هنوز قیمتش را دقیقاً نمی‌دانیم، قرار نیست نسخه ای از نرم‌افزار ویندوز را همراه داشته باشد که هم‌اکنون روی هر هشت کامپیوتر از ۱۰ کامپیوتر موجود در جهان به اجرا در می‌آید. در عوض، سرفیس Duo از سیستم عامل اندروید گوگل قوت می‌گیرد؛ محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل‌های هوشمند که به ازای هر چهار موبایل موجود در جهان، روی سه عدد از آن‌ها نصب شده است.

مهدی در بخشی دیگر از مصاحبه خود افزود: «اگر قرار باشد دستگاهی داشته باشید که در جیب جا می‌شود و بتوانید با آن تماس تلفنی برقرار و اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کنید ... برایمان منطقی بود که به سراغ اندروید برویم».

مایکروسافت سرفیس Duo

با این جمله، مایکروسافت مسئله‌ای را به رسمیت شناخت که برای چندین سال به چشم دیده بودیمش. بازار نرم‌افزار موبایل که یک دهه پیش تنوع و شادابی بیشتری داشت و دیوایس‌هایی قوت گرفته از نرم‌افزارهای نوکیا، بلک‌بری، دنجر، پالم و مایکروسافت را شامل می‌شد، حالا به صورت تمام و کمال توسط اپل و گوگل قبضه شده است. تنها رقیب واقعی باقی‌مانده برای اندروید و iOS اپل، پروژه‌های فرعی مانند تایزن سامسونگ هستند و این شرکت هم خود در موبایل‌های پرچمدارش به اندروید اتکا می‌کند. از آن سو هم Harmony OS را داریم که تلاش شرکت چینی هواوی برای کاهش اتکا بر نرم‌افزار گوگل بوده است.

مهاجرت مایکروسافت به اندروید برای کسی غافلگیرکننده نیست چون با عقل جور در می‌آید. بنابر اطلاعات موسسه آماری StatCounter، اندروید در جهان تکنولوژی حتی از ویندوز هم بیشتر استفاده می‌شود؛ و اگر برایتان سوال شده، مایکروسافت به خبرنگاران گفت که تا آینده قابل پیش‌بینی به استفاده از اندروید ادامه خواهد داد.

همانطور که کارولینا میلانسی، تحلیلگری در موسسه Creative Strategies می‌گوید، تمام این‌ها نشان می‌دهند که مایکروسافت هوشمند است. این شرکت ترجیح می‌دهد در حوزه‌ای وارد رقابت شود که می‌داند قادر به رقابت است؛ حوزه‌هایی مانند اپلیکیشن دوربین، ایمیل و جستجوگر.

آنچه برای مدتی طولانی در راه بوده

مایکروسافت سرفیس Duo

مایکروسافت که به خاطر نرم‌افزارش به یکی از محبوب‌ترین کمپانی‌های کره خاکی تبدیل شد، از نیم دهه پیش در حال مقدمه‌چینی برای این لحظه از تاریخ بوده است.

نخستین نشانه‌ها را در سال ۲۰۱۴ دیدیم، زمانی که مایکروسافت از نسخه رایگان نرم‌افزارهای محبوب پکیج آفیس (شامل ورد، اکسل و پاورپوینت) برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل گوگل و اپل رونمایی کرد. مایکروسافت این حرکت را مدت کوتاهی بعد از شروع به کار ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل جدید شرکت عملی کرد. نادلا در حال قمار روی حرفه خود است و مصمم شده که فرهنگ سازمانی مسموم پیشین مایکروسافت را از بین ببرد و از ذهنیت قبلی دست بکشد؛ ذهنیتی که باعث می‌شد شرکت تنها به محصولاتی اهمیت دهد که ویندوز را اجرا می‌کنند.

طی سال‌های اخیر، مایکروسافت گام‌های مثبت دیگری هم برداشته است، خصوصاً اگر موضوع صحبت اندروید باشد. یک اپلیکیشن به نام Your Phone، اطلاعات موجود در یک موبایل اندرویدی را روی کامپیوتر مبتنی بر ویندوز به نمایش در می‌آورد، به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر را با درگ و دراپ ساده بین دو دستگاه همگام‌سازی کنند، به پیامک‌ها روی کامپیوتر پاسخ دهند و حتی قادر به کنترل موبایل خود از طریق پی‌سی باشند.

در سال ۲۰۱۵ و درحالی که مایکروسافت مشغول کار روی این مسائل بود، به این هم اعتراف کرد که خرید نوکیا اساساً بی‌فایده بوده است -یعنی تنها یک سال بعد از زمانی که میلیاردها دلار صرف این خرید شد- و ۷۸۰۰ نیروی کاری را نیز تعدیل کرد.

نادلا در آن زمان گفت:

«ما در حال فاصله گرفتن از استراتژیِ پرورش دادن یک تجارت مستقل موبایل و جایگزین کردن آن با استراتژیِ پرورش و ساخت اکوسیستمی شاداب برای ویندوز هستیم که خانواده محصولات اصلی ما را هم شامل می‌شود».

مایکروسافت سرفیس Duo

آنچه نادلا به آن اشاره نکرد، فروش بسیار ضعیف نرم‌افزار ویندوز فونی بود که شدیداً برای مایکروسافت اهمیت داشت. ویندوز فون در سال ۲۰۱۰ و به عنوان جایگزینی سازگار با نمایشگرهای لمسی برای Windows CE سال ۱۹۹۶ و ویندوز موبایل سال ۲۰۰۰ عرضه شد که هر دو به صورت خاص برای کامپیوترهای جیبی مبتنی بر قلم طراحی شده بودند.

با ویندوز فون، مایکروسافت چرخ را از نو اختراع کرد و یک طراحی کاملاً متفاوت از همتایان اپل و گوگل ارائه کرد. به عنوان مثال می‌توان به بی‌توجهی مایکروسافت به ستون‌های رایج اپلیکیشنی که در صفحه هوم موبایل‌های هوشمند می‌بینیم اشاره کرد. ویندوز فون در عوض ساختاری جعبه‌ای داشت و آیکن اپلیکیشن‌ها به بالا یا پایین حرکت می‌کردند تا اطلاعات اندکی (مانند سرتیترهای خبرگزاری‌ها) روی آن‌ها به نمایش درآید.

آنچه مایکروسافت موفق به انجامش نشد، متقاعد کردن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به ساخت ورژنی از اپلیکیشن‌هایشان برای موبایل‌های ویندوزی، در کنار موبایل‌های گوگل و اپل بود.

آنچه در نقدهای آخرین موبایل‌های مایکروسافت می‌خواندیم عمدتاً به محدودیت اپلیکیشن‌های موجود برای ویندوز فون اشاره داشتند و منتقدین می‌گفتند تنها در صورتی که طرفدار سرسخت ویندوز باشید قادر به کسب تجربه‌ای بهتر از اندروید یا iOS با ویندوز فون هستید.

امید به رهبری کردن

مایکروسافت سرفیس Duo

دیوایس‌های برند سرفیس مایکروسافت شانسی برای یک شروع دوباره ارائه می‌کنند. طراحی لپتاپ‌ها و تبلت‌های این کمپانی به خاطر مبتکرانه بودن مورد تمجید بسیار قرار گرفته و تلاش مایکروسافت در راستای ورود به بازار هدفون‌ها، چراغ سبز منتقدین و بازار را به همراه داشته است.

هدفون‌های مایکروسافت سرفس همان چیزی هستند که از یک هدفون نویز کنسلینگ پریمیوم انتظار دارید. البته وقتی در این بازار، دستیار صوتی کورتانا را کنار گوگل اسیستنت و سیری اپل قرار می‌دادید، جا برای نقد زیاد بود. مایکروسافت همان موقع به این نقدها گوش داد و طی سال گذشته میلادی، ارتباط قدرتمندتری میان کورتانا و الکسای محبوب آمازون برقرار کرد.

با یک موبایل مبتنی بر برند سرفیس، مایکروسافت امیدوار به ارائه محصولی ترغیب‌کننده در هیاهوی موبایل‌های تاشو است؛ آن هم زمانی که گلکسی فولد ۲۰۰۰ دلاری سامسونگ با مشکلات متعددی روبروست و هواوی هم هنوز Mate X را عرضه نکرده. موبایل سرفیس Duo مایکروسافت از دو نمایشگر مجزا بهره می‌برد که با یکدیگر تعامل دارند؛ یعنی متفاوت با رویکرد هواوی و سامسونگ که موبایل‌هایی با یک نمایشگر واحد و تاشونده ساخته‌اند.

مایکروسافت سرفیس Duo

پانوس پانای، مدیر محصولات مایکروسافت در رویداد معرفی سرفیس Duo طی چهارشنبه اخیر گفت:

«این محصول، بهترین ویژگی‌های مایکروسافت را گرد هم می‌آورد و با گوگل وارد همکاری شده‌ایم تا بهترین ویژگی‌های اندروید را هم در قالب یک محصول ارائه کنیم».

اینکه سخنان پانای حقیقت داشته باشد یا خیر، به اتفاقاتی بستگی دارد که در سال آتی میلادی خواهند افتاد. مایکروسافت گفت که موبایل سرفیس Duo و برادر بزرگ‌تر غیر موبایلی‌اش، یعنی سرفیس Neo تا سال آتی میلادی از راه نخواهند رسید. این شرکت برنامه دارد که از مدت زمان باقی مانده، برای همکاری با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن استفاده کند و اپلیکیشن‌هایی منحصر به فرد برای دو دستگاه بسازد.

پاتریک مورهد، تحلیلگر موسسه Moor Insights & Strategy که در گفتگو برای این مقاله از موبایل گلکسی فولد سامسونگ‌اش استفاده کرد می‌گوید «مایکروسافت تنها شرکتی است که منابع لازم برای چنین کاری را دارد».

مورهد قصد دارد سرفیس Duo را هنگامی که سال آینده میلادی عرضه شد بخرد؛ تا حدی به این خاطر که باور دارد ساخته مایکروسافت راه را برای مجموعه‌ای تازه از موبایل‌های دو نمایشگره باز خواهد کرد. او ادامه می‌دهد: «ارائه تجربه‌ای خوشایند، همان چیزی است که آن‌ها وعده‌اش را می‌دهند. تیم سرفیس اثبات کرده که شرایط را درک می کند».



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار