کد خبر: ۲۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 06
شرکت پژوهشی گارتنر با بررسی مسائل و مشکلات کنونی همچون بی ثباتی اجتماعی، ریاضت اقتصادی، پوپولیسم (عوام گرایی) و شکاف بین نسل ها، می گوید دولت ها در سرتاسر جهان باید بیشتر روی راهکارهای فناورانه تمرکز کنند.
به گزارش آی تابناک : گارتنر با توجه به اهداف اصلی سازمان ها و نهادهای عمومی، چندین ترند کلی تکنولوژی-محور را شناسایی کرده که سیاست های کارآمدتری را به همراه خواهند داشت. ریک هاوارد، معاون تحقیقات این شرکت می گوید تکنولوژی در حال حاضر بستر ارائه خدمات عمومی در مقیاس بزرگ است:

می دانیم که موفقیت پروژه های تجاری به خاطر پیاده سازی و اجرای ضعیف فناوری به خطر می افتد. اهداف سیاسی نیز چنین وضعیتی را دارند.

هاوارد به عنوان مثال به سایت بیمه درمانی آمریکا اشاره می کند که در سال 2013 راه اندازی شد اما به خاطر مشکلات فنی از کار افتاد. همین موضوع باعث شد تا مخالفان نظام جدید سلامت در آمریکا، قوانین را هم زیر سؤال ببرند، یعنی مشکلات تکنولوژی می توانند تصمیمات دولتی را تحت تأثیر قرار دهند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، گارتنر چند راهکار را ارائه کرده است.

استفاده از فناوری برای افزایش مشارکت شهروندان

یکی از راهکارهای اصلی، مدرن سازی روش های ارتباط متقابل دولت و مردم است. تقریباً نیمی از ترافیک وب سایت های دولتی از گوشی های هوشمند سرچشمه می گیرد. بنابراین مراکز خدمات عمومی باید کانال های ارتباطی با شهروندان را هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی بهبود دهند.

ایجاد شناسه دیجیتال متمرکز و ایمن برای شهروندان می تواند دسترسی آنها را به خدمات عمومی تسهیل کند. مردم با این شناسه دیجیتال توانایی مدیریت مالیات، خدمات بهداشتی، شرکت در انتخابات و دیگر موارد را فقط از طریق یک پورتال متمرکز به دست می آورند. همین موضوع به افزایش مشارکت آنها نیز ختم می شود.

به روز رسانی ساختارهای مدیریتی برای عصر دیجیتال

سازمان های دولتی باید ساختار مدرن داشته باشند. اولین راه برای رسیدن به این هدف، استفاده از رویکردهای مدیریت پروژه آبشاری و مدیریت محصول دیجیتال (DPM) است.

در این رویکرد، مدیران ارشد به کل چرخه عمر محصول یا خدمت اشراف دارند و تمام ابعاد آن را در نظر می گیرند؛ از فرایند توسعه گرفته تا کسب بازخورد مشتری. به گفته گارتنر، مدیران باید روی خدمات اشتراکی کارآمد در حوزه های امنیت و آنالیتیکس نیز تمرکز داشته باشند. سرمایه گذاری روی بستر XaaS (همه چیز در قالب خدمت) یکی از بهترین راهکارها در این زمینه است.

اولویت بندی محصولات، ابزارها و فناوری ها برای ارائه بر بستر XaaS روی شبکه، گام بعدی خواهد بود. این کار باعث کاهش قابل توجه هزینه های زیرساختی می شود. تحقیقات گارتنر نشان می دهند بیش از 39 درصد مدیران ارشد فناوری اطلاعات دولتی، سرمایه گذاری هنگفتی روی خدمات کلاود انجام داده اند.

تمامی ابزارهای جدید باید از طریق تجزیه و تحلیل هدفمند داده ها (آنالیتیکس) تحت نظارت قرار گیرند تا کارآمدی آنها به اثبات برسد. به عقیده گارتنر دولت ها هنوز از نظر کارآیی در سطح بسیار پایینی قرار دارند.

انعطاف پذیری در عصر جدید

دولت ها باید انعطاف پذیر باشند. به گفته گارتنر، دولت ها از فناوری برای تسریع کارها و پاسخ دهی بهتر به نیازهای دنیای جدید استفاده نمی کنند. چابکی، یکی از ملزومات اصلی دولت هاست تا بتوانند به سرعت با راهکارهای جدید، به خصوص در حوزه امنیت سازگار شوند. تغییر مداوم تهدیدات امنیت سایبری، ضرورت این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

هدایت کارمندان در فرایند تغییر

راهکارهای فناورانه جدید نباید کارمندان را بترسانند. هاوارد می گوید مردم در برابر بعضی کلمات و عبارات مثل «هوش مصنوعی» مقاومت می کند. باید به آنها اطمینان دهیم که هوش مصنوعی جایگزین انسان نمی شود، بلکه کارهای اضافه را از دوش آنها بر می دارد و بخش زیادی از فعالیت های دولت، همین کارهای اضافه هستند.

گارتنر معتقد است به جای واژه «هوش مصنوعی» باید از «هوش افزوده» اضافه کنیم تا اعتماد کارمندان به فناوری ها و ابزارهای جدید را افزایش دهیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار