کد خبر: ۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 06
معمولاً اگر قرار باشد گوشه یک ساختمان، شیشه نصب شود راهی به جز استفاده از دو شیشه مجزا و متصل کردن آنها به هم با استفاده از چسب یا میله فلزی وجود ندارد.
به گزارش آی تابناک : معمولاً اگر قرار باشد گوشه یک ساختمان، شیشه نصب شود راهی به جز استفاده از دو شیشه مجزا و متصل کردن آنها به هم با استفاده از چسب یا میله فلزی وجود ندارد. اما محققان آلمانی به روشی برای خم کردن 90 درجه ای یک لایه شیشه بدون تأثیر بر خصوصیات اپتیکال آن دست یافته اند. این فرایند می تواند علاوه بر طراحی صنعتی، در فناوری های پزشکی آینده (با جایگزین شدن شیشه خم به جای ترکیب فلز و شیشه) کاربرد داشته باشد.

در حال حاضر هم فناوری هایی برای خم کردن شیشه ها وجود دارد. اما تا پیش از این امکان ایجاد خمیدگی های باریک یا خم کردن 90 درجه ای ممکن نبوده. علاوه بر این فرایند های فعلی ویژگی های اپتیکی شیشه را تحت تأثیر منفی قرار می دهند. در روش خمش فعلی ورقه ای از شیشه در یک قالب فلزی قرار می گیرد و سپس دوباره حرارت داده می شود. با این روش شیشه نرم و انعطاف پذیر می شود و می توان آن را خم کرد. اما هنگامی که شیشه سرد شود، نشانه هایی از خمش، قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این به دلیل ایجاد شدن الگوهای راه راه، نور به طور یکنواخت منعکس نمی شود و اجسام پشت شیشه کج و معوج به نظر می رسند.

خم کردن شیشه

در روش جدید به جای حرارت دادن کل شیشه، در یک کوره ویژه تنها بخشی که قرار است خم شود حرارت داده می شود. کوره تا 500 درجه سانتیگراد (دمای انتقال شیشه و نزدیک به نرم شدن آن) حرارت ایجاد می کند. شیشه در کوره و روی یک تکیه گاه باقی می ماند تا آنجا که خط خمش گسترش پیدا کند. زمانی که لیزر در طول این خط، شیشه را تنها تا اندکی بالاتر از دمای انتقال داغ می کند شیشه به طور طبیعی و با کمک جاذبه شروع به خمش می کند. به این ترتیب در پایان کار، به جز در محل خمش یکدست به نظر می رسد.

با استفاده از این روش در حال حاضر تنها شیشه هایی با ابعاد یک متر مربع خم شده اما محققان امیدوارند با جذب شرکایی برای پروژه خود، ابعاد شیشه های قابل خمش را افزایش دهند.



منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار