کد خبر: ۲۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 05
چندی پیش بود که اپل با برگزاری مراسمی از سری گوشی های آیفون 11 و همچنین نسل پنجم از ساعت های هوشمند اپل واچ (Apple Watch) خود رونمایی کرد.
به گزارش آی تابناک : چندی پیش بود که اپل با برگزاری مراسمی از سری گوشی های آیفون 11 و همچنین نسل پنجم از ساعت های هوشمند اپل واچ (Apple Watch) خود رونمایی کرد. اکنون با مشخص شدن ویژگی ها و قابلیت های این ساعت هوشمند، شاید وقت آن رسیده تا اپل واچ 5 را با مهم ترین رقیب خود؛ یعنی گلکسی واچ اکتیو 2 به مقایسه بگذاریم.

رقابت در بازار ابزارهای پوشیدنی و به ویژه ساعت های هوشمند، یکی از اولویت های دو شرکت سامسونگ و اپل است. دو ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 و اپل واچ 5، از نظر قابلیت ها و ویژگی ها شباهت زیادی به دیگر محصولات موجود در بازار دارند و هردو به قدری جالب و جذاب هستند که انبوهی از کاربران را به سمت و سوی خود جذب کنند؛ اما باید گفت تفاوت های زیادی نیز بین آن ها دیده می شود.

بدون شک در حال حاضر اپل واچ 5 و گلکسی واچ اکتیو 2، بهترین ساعت های هوشمند موجود در بازار هستند. اگرچه هردوی این ساعت ها از ویژگی ها و قابلیت های متعددی بهره می برند و پشتیبانی نرم افزاری از آن ها نیز به خوبی صورت می گیرد، اما ظاهر آن ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارد و هرکدام از آن ها در هنگام استفاده، حس متفاوتی را به کاربران خود القا می کنند.

با وجود این باید گفت که این دو ساعت رقیب جدی و مستقیمی برای یکدیگر محسوب می شوند و در تلاش هستند که سهم بزرگ تری از بازار را برای شرکت های تولید کننده خود کسب کنند. اگر در حال حاضر قصد دارید یک ساعت هوشمند رده بالا خریداری کنید باید بگوییم چاره ای جز انتخاب یکی از دو ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 و اپل واچ 5 ندارید. با توجه به این موضوع، مقایسه کاملی از ویژگی ها و قابلیت های این دو ساعت در بخش های مختلف می تواند جذاب باشد و کار را برای انتخاب یکی از آن ها راحت تر کند. در زیر قصد داریم این مقایسه را در بخش های گوناگون صورت دهیم.

طراحی و صفحه نمایش، نمایشگر گرد در برابر مستطیل شکل

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-2.jpg

اپل واچ 5 و گلکسی واچ اکتیو 2 از نظر طراحی کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند و با شکل و ظاهری متفاوت طراحی شده اند. در حالی که ساعت اپل واچ دارای یک نمایشگر مستطیل شکل است، گلکسی واچ اکتیو 2، یک نمایشگر گرد را در اختیار دارد و با شکل و ظاهری شبیه به ساعت های سنتی طراحی شده است.

مطمئناً هرکدام از این دو شرکت تفکرات و ایده های خاص خود را برای انتخاب شکل این نمایشگرها دارند؛ اما باید دید در عمل کدام یک موفق تر عمل کرده اند و برای انجام فعالیت های مختلف صفحه نمایش بهتری را در اختیار دارند. صفحه نمایش مستطیل شکلِ ساعت اپل واچ برای نمایش رابط گرافیکی و همچنین دیگر اطلاعات بسیار عالی است. نمایشگر گردِ گلکسی واچ اکتیو 2، از این نظر دچار کمی کاستی است؛ اما سامسونگ به خوبی توانسته است رابط کاربری سیستم عامل Tizen را با ابعاد و شکل فیزیکی نمایشگر آن تطبیق دهد.

تفاوت سیستم عامل پشتیبان از این دو ساعت، سبب شده است که تجربه کار با هرکدام از آن‌ها بسیار متفاوت باشد. می‌توان گفت که سیستم عامل WatchOS 6 که بر روی ساعت هوشمند اپل یافت می‌شود برای اغلب و عموم کاربران انتخاب بهتری نسبت به سیستم عامل تایزن است. هم اکنون برنامه‌های سازگار با سیستم عامل WatchOS 6 با تنوع بسیار بهتری قابل یافت هستند. اگرچه سامسونگ نیز به خوبی توانسته است برنامه‌های مهم و اصلی را با سیستم عامل تایزن هماهنگ کند، اما به نظر می‌رسد هنوز تفاوت میان برنامه‌های قابل دسترس برای هرکدام از این سیستم‌ عامل‌ها زیاد است.

با این وجود کاربران همچنان می‌توانند در ساعت واچ اکتیو 2 به برنامه‌های پرکاربردی نظیر Spotify، YouTube و Twitter دسترسی پیدا کنند. استفاده از برنامه Google Translate نیز در صورت دسترسی به اینترنت، امکان پذیر است. برنامه دیگری با عنوان My Style نیز به کاربران این ساعت کمک می‌کند بتوانند ظاهر آن را به دلخواه خود سفارشی سازی کنند.

حافظه داخلی 32 گیگابایتی در ساعت اپل واچ 5 می‌تواند برای ذخیره‌سازی انبوهی از برنامه‌های سازگار با آن مورد استفاده قرار بگیرد. در سمت مقابل ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 تنها چهار گیگابایت حافظه داخلی را در دسترس کاربران خود می‌گذارد.

در بخش نمایشگر، هردوی این ساعت ها از صفحات نمایش OLED بهره می برند. ساعت اپل واچ 5 از یک درایور صفحه نمایش Low-Temperature Polycrystalline Oxid که به اختصار LTPO نامیده می شود نیز بهره می برد. این درایور قادر است با تغییر خوکار وضوح و نرخ بروزرسانی نمایشگر، مصرف انرژی دستگاه را کاهش دهد. این درایور به گوشی اپل واچ 5 اجازه داده است قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-On) را در اختیار داشته باشد و همان زمان شارژدهی 18 ساعته را هم فراهم آورد. قابلیت Always-On سبب می شود که کاربران در همه حال به نمایشگر دسترسی داشته باشند و بتوانند اعلان های خود را مشاهده کنند.

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-6.jpg

در سمت مقابل ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 همچون بسیاری از دیگر گوشی های هوشمند و محصولات پوشیدنی سامسونگ به یک پنل AMOLED مجهز شده است. این نمایشگر برخلاف ظاهر کوچک و جمع و جور خود قادر است محدوده قابل توجهی از میزان روشنایی را فراهم آورد. نمایش رنگ های دقیق و متنوع و همچنین درخشندگی خیره کننده از دیگر قابلیت های این نمایشگر است.

این نمایشگر دارای درایور LTPO نیست؛ اما کاربران می توانند بنا به سلیقه خود قابلیت Always-On را در آن فعال یا غیرفعال کنند. شارژدهی عالی باتری دیگر قابلیت مهم این ساعت هوشمند است. بررسی ها نشان می دهد که با هربار شارژ می توان این ساعت را برای دو روز در اختیار داشت. البته این میزان از شارژدهی هنگامی در دسترس خواهد بود که قابلیت Always-On خاموش باشد. گلکسی واچ اکتیو 2 از یک باتری با ظرفیت 340 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که از شارژرهای بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیتی که هنوز در ساعت‌های اپل واچ در دسترس قرار نگرفته است.

نمایشگر ساعت واچ اکتیو 2 دارای وضوح 360 در 360 پیکسلی است؛ اما این مقدار در نسخه‌های 44 و 40 میلی متری از ساعت اپل واچ 5 به ترتیب 368 در 448 پیکسلی و 324 در 394 پیکسلی است. با توجه به این اعداد می‌توان گفت از نظر وضوح صفحه نمایش تفاوت زیادی بین این دو ساعت وجود ندارد.

هردو ساعت اپل واچ 5 و گلکسی واچ اکتیو 2 از دسته های قابل تعویض بهره می برند و کاربران می توانند آن ها را بنا به سلیقه خود شخصی سازی کنند. هردو نسخه با نمایشگر 40 و 44 میلی متری از ساعت واچ اکتیو 2 می توانند به دسته های 20 میلی متری مجهز شوند. اما نسخه 40 و 44 میلی متری از ساعت های اپل واچ 5، به ترتیب تنها قابلیت اتصال به دسته های 22 و 24 میلی متری را دارند.

قابلیت های ردیابی سلامت و تندرستی، تفاوت هایی اساسی

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-3.jpg

هردو ساعت واچ اکتیو 2 و اپل واچ 5، قابلیت های پایه برای اندازه گیری و ردیابی علائم سلامتی و تندرستی را در اختیار دارند. به عنوان مثال هردو می توانند میزان ضربان قلب را اندازه گیری کنند و یا به صورت خودکار مقدار فعالیت کاربران در ورزش های گوناگون را محاسبه و ثبت نمایند. اما باید گفت که این پایان شباهت های این دو ساعت در این بخش است.

یکی از قابلیت هایی که همیشه ساعت اپل واچ 5 در آن چند گام عقب تر از ساعت واچ اکتیو 2 است، اندازه گیری و ردیابی میزان خواب کاربران است. در طی سال های اخیر این قابلیت در میان کاربران ساعت های هوشمند و دست بندهای سلامتی، محبوبیت فراوانی پیدا کرده؛ چرا که اثبات شده است می توان با ردیابی الگوهای غیرعادی در خواب، به نشانه هایی از ابتلا به بیماری های خطرناک دست یافت.

برخلاف ساعت گلکسی واچ اکتیو 2، هم اکنون اپل واچ 5 قادر نیست به صورت پیش فرض میزان خواب کاربران را ردیابی کند؛ اما خوشبختانه می توان با استفاده از برنامه ای با عنوان SleepWatch، این مشکل را به سادگی در این گوشی حل کرد.

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-8.jpg

اگرچه اپل واچ 5 در این بخش کمی کاستی دارد، اما در بخش ردیابی و اندازه گیری علائم حیاتی، قابلیت هایی در آن یافت می شود که سامسونگ هنوز نتوانسته است به ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 اضافه کند. قابلیت ECG که در نسخه پیشین از ساعت های اپل به آن ها اضافه شده بود در اپل واچ 5 نیز قابل دسترس است و هم اکنون کاربران حاضر در بسیاری از دیگر نقاط جهان نیز می توانند از آن استفاده کنند.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سامسونگ، ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 نیز قادر است ECG را اندازه گیری کند، اما هنوز این قابلیت فعال سازی نشده است. گفته می شود این قابلیت قرار است در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده فعال سازی شود. کاربران می‌توانند با استفاده از این قابلیت بدون نیاز به پزشک از خود نوار قلب تهیه کنند.

Fall Detection یا قابلیت شناسایی سقوط، قابلیت دیگری است که در حال حاضر تنها در ساعت‌های هوشمند اپل یافت می‌شود. در واقع در نسل چهارم از این ساعت‌ها بود که اپل این قابلیت را در اختیار کاربران قرار داد و اکنون نسل پنجم از ساعت‌های اپل واچ نیز به آن مجهز هستند. این ساعت‌ها می‌توانند پس افتادن از یک ارتفاع خاص، نوعی از هشدار صوتی را پخش کنند و یا یک اعلان مرتبط را به نمایش درآورند. در صورتی که این اعلان پس از 60 ثانیه غیرفعال نشود، ساعت اپل واچ به صورت خودکار با مراکز اورژانس ارتباط برقرار می‌کند.

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-7.jpg

سامسونگ در حال حاضر برای افزایش قابلیت‌های ساعت اکتیو 2 در بخش سلامتی و تندرستی تلاش زیادی کرده است تا جایی که در اغلب تبلیغات صورت گرفته برای آن به قابلیت‌های حرفه‌ای این ساعت در مربیگری و هدایت کاربران در ورزش‌های گوناگون اشاره می‌شود.

از نظر استحکام و قابلیت ضد آب، هردو ساعت می‌توانند حتی در عمق 50 متری آب نیز مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت عملکرد هردو ساعت در هنگام استفاده در ورزش‌های آبی مشابه و بسیار خوب است.

براساس اطلاعاتی که اپل در مراسم معرفی پنجمین نسل از ساعت های هوشمند خود منتشر کرد، این محصولات امسال برای اولین بار به یک قطب نمای داخلی مجهز شده اند و هم اکنون می توانند با اتصال به شبکه های مخابراتی، تماس های اورژانسی بین المللی برقرار کنند. استفاده از این قابلیت حتی بدون دسترسی به گوشی های آیفون هم امکان پذیر است. سامسونگ تاکنون در ساعت اکتیو 2 خود، قابلیت تماس اورژانسی را در دسترس کاربران قرار نداده است.

سیستم عامل جدید WatchOS 6 نیز اکنون دارای چند قابلیت تازه است که به گفته اپل فعلاً در مراحل آزمایشی خود قرار دارد؛ با وجود این، حضور همین قابلیت های آزمایشی نیز در ساعت های هوشمند اپل خبر بسیار خوبی است. برنامه Cycle Tracking یکی از قابلیت هاست که به کاربران اجازه می دهد اطلاعات مربوط به حلقه های بیماری خود را در آن وارد کرده و زمان پیش بینی شده برای دوران بعدی را مشاهده کنند.

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-9.jpg

برنامه جدید دیگری که با عنوان Noise معرفی شده است به کاربران کمک می کند میزان صدای محیط اطراف خود را در مکان های شلوغ مثل سالن های کنسرت یا ورزشگاه ها اندازه گیری کنند. این میزان اگر از حد معینی بیشتر باشد می تواند تاثیر منفی بر روی قدرت شنیداری افراد داشته باشد. برنامه Activity Trends بر روی گوشی های آیفون نیز هم اکنون قادر است با همکاری سیستم عامل WatchOS 6، الگوی فعالیت بلند مدت کاربران را به نمایش بگذارد تا آن ها از روند پیشرفت خود اطلاع پیدا کنند.

قیمت
در انتها باید در مورد قیمت دو ساعت  اپل واچ 5 و گلکسی واچ اکتیو 2 صحبت کنیم. نسخه با نمایشگر 40 میلی متری و  و تنها بهره مند از ارتباط GPS از این دو ساعت به ترتیب 399 و 279 دلار قیمت دارند. به این ترتیب در نسخه های 40 میلی متری، ساعت اکتیو 2 در حدود 120 دلار ارزان تر است.

این موضوع در مورد نسخه های بزرگ تر و با نمایشگر 44 میلی متری نیز صادق است. نسخه GPS و بدون قابلیت ارتباط با شبکه های مخابراتی از ساعت اپل واچ 5 در حدود 429 دلار قیمت دارد. این در حالی است که نسخه بدون ارتباط LTE از ساعت گلکسی واچ اکتیو 2 را می توان با قیمت 299 دلار خریداری کرد. با توجه به این موضوع می توان گفت که حداقل از نظر قیمت، خرید ساعت  هوشمند سامسونگ اقتصادی تر است.

جدول زیر می تواند مقایسه ای خوب میان قیمت کنونی نسخه های مختلف دو ساعت اپل واچ 5 و گلکسی واچ اکتیو 2 باشد.

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-4.png

جمع بندی
بر روی کاغذ ساعت اپل واچ 5، نسبت به گلکسی واچ اکتیو 2، قابلیت‌های بهتر و وسیع‌تری را در اختیار کاربران می‌گذارد. این موضوع بیش از هرچیز به دلیل استفاده از سیستم عامل WatchOS 6 توسط اپل رخ داده است. چرا که برنامه‌های سازگار با آن در حال حاضر با تنوع بیشتری قابل دسترس هستند. این ویژگی‌ مهم در کنار قابلیت‌های پایش سلامتی سبب شده است که حداقل بر روی کاغذ عملکرد بهتری را از ساعت هوشمند اپل انتظار داشته باشیم.

اما باید به قیمت تمام شده این دو ساعت نیز توجه کرد. باید گفت که ساعت واچ اکتیو 2 هم اکنون با قیمت بسیار کمتری قابل خریداری است. با توجه به قابلیت‌های عالی این ساعت در حوزه تندرستی، به نظر می‌رسد خرید آن برای ورزش‌کارانی که دارای بودجه‌ای محدود هستند ایده بسیار خوبی باشد. این ساعت می‌تواند نقش یک ساعت معمولی و با امکانات پایه را هم به خوبی ایفا کند.

جدول زیر را می‌توان به عنوان مقایسه نهایی میان ویژگی‌های این دو ساعت، مشاهده کرد.

Apple-Watch-Series-5-vs-Galaxy-Watch-Active-2-5.png



منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار