کد خبر: ۲۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 03
اپل به‌طور رسمی iPadOS را منتشر کرد حال ما قصد داریم در این مطلب به بررسی کامل مزایا و معایب آن بپردازیم.
به گزارش آی تابناک : شرکت اپل دقیقا ۹ روز پیش، سیستم عامل iPadOS را عرضه کرد، این سیستم عامل برپایه iOS13 نوشته شده که بر روی آیپدهای این شرکت نصب می‌شود. در واقع این سیستم عامل یک نسخه بهینه شده نسبت به iOS است که کارکردهای آن در نمایشگرهای بزرگ آیپد، برجسته‌تر خواهد بود. در این گزارش به مزایا و معایت این سیستم عامل خواهیم پرداخت.

مزیت اول: مرورگر سافاری قابلیت‌هایی مشابه مروگرهای رومیزی دارد

یکی از مشکلات استفاده از آیپد فعلی این است که با وجود صفحه نمایش بزرگ، تنها نسخه‌های موبایلی وب‌سایت‌های تحت پوشش آیفون را نشان می‌دهد، برای رفع این اشکال شرکت اپل مرورگر جدید سافاری را به وب‌سایت‌ها معرفی کرد و مرورگر سافاری روی iPadOS را بهبود بخشید. مرورگر سافاری دیگر نسخه موبایلی سایت‌ها را درخواست نمی‌کند. بر اساس گفته‌های اپل، این مرورگر مانند نسخه استفاده شده در macOS  بوده و کاربران در زمان وب‌گردی، مستقیما به نسخه دسکتاپ سایت برده خواهند شد و دیگر حالت موبایلی نخواهد داشت. همچنین با توجه به بهینه‌سازی صورت گرفته، مرور اینترنت نیز سریع‌تر و بی‌نقص‌تر است.

شما احتمالاً توجه کرده‌اید که آیپد دارای نشانگر ماوس نیست (به جز گزینه دسترسی جدید). بنابراین اپل نوعی لایه ترجمه را بین شیپور خاموشی شما و انتظار وب‌سایت برای کلیک اضافه کرد. در برخی موارد مانند Google Docs، اپل به طور خاص بررسی می‌کند تا مطمئن شود که لایه ترجمه آن عملکرد خوبی داشته باشد و این موارد برای کاربر مفید است، شما با سرعت بیشتر از گذشته به وب دسترسی پیدا می‌کنید. البته این حالت هنوز نقص‌هایی دارد و مواردی را پیدا خواهید کرد که مجبور شوید برای دسترسی به سایت‌های خاص به مرورگر وب رومیزی روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی برگردید.

بررسی مزایا و معایب سیستم عامل جدید آیپد‌های اپل

مزیت دوم : راه‌های جدید برای مدیریت پنجرها

بزرگترین تغییر در Slide Over است، آن پنجرهای کوچکی که به نظر می‌رسد مشابه برنامه‌های آیفون در سمت راست شناور هستند و وظایف چندگانه خودشان را دارند که به طور خاص برای پیام‌ها، موسیقی و یادداشت‌ها مناسب هستند. اما تغییرات دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال برنامه‌ها اکنون می‌توانند چندین پنجره ایجاد کنند و شما می‌توانید موارد جدید را به داخل پنجرها جدید بکشید و رها کنید. از دیگر قابلیت‌های مهمی که با iPadOS عرضه خواهد شد، امکان باز کردن یک اپلیکیشن در دو پنجره‌ مجزا به‌صورت هم‌زمان است. شما می‌توانید از نمای Expose استفاده کنید تا همه فضاهای صفحه نمایش تقسیم شده را ببینید و از پنجرهای جداگانه برای یک برنامه خاص استفاده کنید.

معایب اول : دوره یادگیری در مدیریت پنجرها

آیا واقعاً وظایف چندگانه می‌تواند بر روی یک آیپد قرار بگیرد؟ چگونه می‌توانید بدانید که آیا یک لینک یا یادداشت یا هر چیز تصادفی در آیپد می‌تواند به یک پنجره تبدیل شود؟

آیپد دارای عناصر مختلف مکانی بر روی دسکتاپ است و راه‌های مختلفی برای تنظیم مجدد پنجرهای برنامه وجود دارد. مشکل اینجاست که تغییر اصول اولیه و چرخش به موارد جدید کمی دشوار است، از طرفی خود سیستم عامل خیلی کاربران خود را راهنمایی نمی‌کند، در این حال بعضی مواقع گیج می‌شوید.

توصیه: از این ایده که پنجرها شما حداقل به لحاظ ماندگاری فضای کاری چیزی شبیه به پنجرهای رومیزی است، اجتناب کنید. شما نمی‌توانید بدون اینکه به صورت دقیق تنظیمات را شخصی سازی کنید و انتظار داشته باشید همه چیز به ترتیب مورد نظرتان ادامه یابد. باز کردن چیزهای جدید روی آیپد بسیار سریع است، اما طبیعی است که برای مدتی احساس سردرگمی ‌کنید.

بررسی مزایا و معایب سیستم عامل جدید آیپد‌های اپل

 مزیت سوم: صفحه خانه جدید

اکنون در صفحه اصلی شما اطلاعات بیشتری ارائه می‌شود و می‌توانید ابزارک‌ها را مستقیما به صفحه اصلی آیپد وصل کنید، همچنین آیکون‌ها با تراکم بیشتری روی صفحه اصلی احساس واکنش بیشتری می‌کنند و منوی زمینه‌ای که ظاهر می‌شود، مفیدتر است.

نکته راهنما: کافی است وقتی منو ظاهر می‌شود، انگشت خود را فشار داده و انگشت خود را بین گزینه‌ها بکشید.

مزیت چهارم: صفحه کلید مخفی

شما می‌توانید صفحه کلید روی صفحه را باریک کنید تا جایی که به یک صفحه کلید کوچک به اندازه آیفون تبدیل شود. حال این صفحه کلید در هر نقطه از صفحه نمایش کشیده می‌شود. این بسیار عالی است زیرا می‌توانید آن را در سمت راست قرار دهید و از گزینه QuickPath جدید استفاده کنید تا انگشت شست خود را روی حروف بکشید تا تایپ کنید.

بررسی مزایا و معایب سیستم عامل جدید آیپد‌های اپل

معایب دوم: انتخاب متن پیشرفته

اپل تلاش کرد تا تعامل متن را در iPadOS برجسته‌تر و آسان‌تر کند، هدف این بود که آن را کمی سریع‌تر و برجسته‌تر ببینیم. شما قرار است فقط بتوانید با انگشت خود ضربه بزنید یا بکشید تا مکان نما آنچه را که می‌خواهید، در دسترس شما قرار دهد یا هر کاری که می‎خواهید انجام دهید. از نظر تئوری، اعتماد به آیپد پیرامون آنچه را که کاربران می‌خواهند با متن انجام دهند ایده خوبی است اما در عمل، کاری غیرقابل پیش‌بینی و دشوار است. این ویژگی به خوبی بهینه نشده است.

مزیت پنجم: برنامه مدیریت فایل پرقدرت و جدید

وقتی اپل درگاه iPad Pro را به USB-C تغییر داد، همه می‌دانیستیم که این ویژگی صرفا برای شارژ بهتر دستگاه تعبیه نشده است. باiPadOS ، درگاه USB-C مجاز به انجام کارهای بیشتری است و  حال بهترین مجموعه از ویژگی‌ها در برنامه Files یافت می‌شود. با این درگاه می‌توان درایوها و محتویات USB را مستقیماً خواند، حتی می‌توان آن دستگاه‌ها را بدون اینکه سیستم عامل شما را راهنمایی کند از برق جدا کنید. البته ویژگی مدیریت فایل به این جا ختم نمی‌شود، اپل یک ستون جدید را در سمت چپ صفحه اضافه می‌کند تا دسترسی به سرورهای خارجی و درایوهای محلی آسان‌تر شود. با این کار همه چیز به آسانی در دسترس است.

بررسی مزایا و معایب سیستم عامل جدید آیپد‌های اپل

مزیت ششم خوب: حالت تاریک

اپل برای برای داشتن این ویژگی تلاش زیادی کرده، این حالت چیزی بیش از وارونگی رنگ سفید و سیاه خواهد بود که البته تعداد قابل توجهی از برنامه‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید مانند Night Shift آن را در یک جدول زمانی تنظیم کنید، حالت تاریک بیشتر یک رابط کاربری است تا یک بهبود واقعی، احتمال می‌رود حالت تاریک تنها دوام داشته باشد زیرا باعث می‌شود صفحه نمایش آن در شب بسیار زیبا جلوه دهد.

مزیت هفتم: برنامه عکس

اگرچه گزینه‌های ویرایش عکس در سطح صفحه جدید نیستند، اما آنها بسیار برجسته‌تر و آسانتر از گذشته هستند. نکته جدید این است که امکان استفاده از همه موارد مشابه در ویدیو وجود دارد، شما ممکن است به خاطر تلاش‌های اپل برای نمایش بهترین موارد موجود در نمای جدول زمانی جدید در داخل برنامه سردرگم شوید، اما احتمالاً عکس‌های زیادی گرفته‌اید که ارزش آن را دارد تا به هوش مصنوعی اپل اجازه دهید کمی از نظر شما آنها را اصلاح کند.

بررسی مزایا و معایب سیستم عامل جدید آیپد‌های اپل

معایب سوم : باگ‌ها

احتمالا iPadOS خیلی زود از رده خارج شود، زیرا باید با سیستم عامل iOS 13.1 بیرون بیاید وiOS 13.0  دارای باگ‌های بسیار زیادی است. خوشبختانه، به نظر می‌رسد فاجعه بارترین اشکالات (مانند از دست دادن داده در iCloud) به خوبی و به کلی رفع شده است. اما ممکن است برخی از برنامه‌ها خراب یا مسدود شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار