کد خبر: ۲۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 23

کشور گرجستان در شرقی ترین منطقه اروپا قرار دارد و از نظر طبیعی بسیار زیبا است و انواع مختلف گیاهان و جانوران را در خود جای داده است. به خاطر تنوع جانوری و گیاهی و برای حفظ و نگهداری هر چه بهتر از آنها پارک های ملی در این کشور راه اندازی شده است. شهر تفلیس که پایتخت این کشور است دارای یکی از این پارک های ملی به نام پارک ملی تفلیس می باشد. یکی از قدیمی ترین پارک های کشور گرجستان پارک ملی تفلیس است. این پارک که از وسعت بالایی هم برخوردار است تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان شده است. این پارک در سال 1957 در بیست و پنج کیلومتری شهر تفلیس و در منطقه ای بسیار سرسبز راه اندازی شده است. هدف از ساخت پارک ملی تفلیس حفاظت از زیستگاه گونه های نادر از حیوانات مانند آهوی قفقازی قرمز و سیاه گوش بوده است. این پارک با مساحت 24328 هکتاری در نزدیکی دو شهر مهم گرجستان یعنی شهرهای متسختا و تفلیس قرار دارد و آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. میانگین سالانه دمای هوا در این پارک در فصل زمستان بین صفر تا پنج درجه سانتی گراد و در فصل تابستان 24 درجه است و میانگین بارش 523 تا 720 میلی لیتر می باشد. از نظر جغرافیایی این منطقه ناهموار با رشته کوه ها، دامنه ها و دره های متفاوت در بالا ترین نقطه زمین و ارتفاع 1385 متر از سطح دریا است. در پارک ملی تفلیس نزدیک به 675 گونه از گیاهان یافت می شود که صد و چهار گونه از آنها درختان و درختچه ها هستند. تماشای گونه های گل های موجود در این پارک مانند بلوط سبز، پیچک فارسی و سرخدار شما را هیجان زده خواهد کرد. قلمرو پارک ملی گرجستان نمایانگر زیست بومی متشکل از بلوط گرجستانی، راش شرقی، ممرز قفقازی، ممرز شرقی و درختان سیب صحرایی است.

این پارک در تور گرجستان ، به دلیل نزدیکی به شهر تفلیس برای رفت و آمد گردشگران و طبیعت گردان بسیار راحت می باشد. همانطور که گفته شد این پارک با دارا بودن گونه های متنوع از حیوانات و گیاهان بسیار مورد توجه طبیعت گردان است و به خاطر دسترسی آسان به این پارک حتی کسانی که در رابطه با طبیعت گردی کم تجربه هستند هم می توانند انواع مختلف جانوران و گیاهان را از نزدیک ببینند. پارک ملی تفلیس وسعت زیادی دارد. در این پارک وسیع مسیرهای دوچرخه سواری جنگلی، در لابه لای انبوه درختان یکی از زیباترین و بهترین مسیرها ی جنگلی را به وجود آورده است. با توجه به زیبایی خیره کننده و البته هوای پاکی که در این پارک زیبا هست علاوه بر دوچرخه سواری، پیاده روی هم می تواند یکی از کارهایی باشد که هم به سلامتی شما کمک کند و هم باعث این باشد که شما از نزدیک تر و با حسی بهتر از طبیعت این پارک دیدن نمایید. ضمن این که این پارک علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های دیگری هم مانند مکان های تاریخی  دارد. 

به گزارش سفر باتو ، پارک ملی تفلیس دارای حیات وحش بسیار غنی از گسترده ترین گونه های پستانداران مانند روباه قرمز، گرگ خاکستری، سمور سنگی است. این گونه ها تقریبا در تمام بخش های پارک یافت می شوند. در میان این جانوران و پستانداران سیاهگوش و خرس قهوه ای از همه کمیاب ترند. به طور کلی این پارک جایگاه زندگی گونه های حیوانی مانند گوزن کوچک، خرگوش، سمور سنگی، گرگ خاکستری، خرس قهوه ای، روباه قرمز و سیاهگوش می باشد. نسل تعدادی از این حیوانات مانند گوزن قرمز قفقازی با خطر انقراض روبرو است، به همین دلیل از این منطقه به عنوان زیستگاهی برای حفظ نسل این جانداران محافظت می نمایند. همچنین در این پارک پرندگانی مانند عقاب سلطنتی، عقاب بزرگ خال خال، چندین گونه دارکوب و طرقه نام برد. دوازده گونه از خزندگان هم در این پارک زندگی می کنند که از مارهای چمنی و مارمولک های اروپایی به عنوان دو گونه از آنها می توان نام برد.

در پارک ملی تفلیس دریاچه ای به نام جیواری وجود دارد که یکی از جاذبه های این پارک به شمار می رود . این دریاچه در میان کوه های پردرخت قرار گرفته است و آب شفاف و زیبایی دارد که انعکاس مناظر اطراف را در خود نشان می دهد. این دریاچه یکی از زیباترین بخش های پارک ملی تفلیس است. و یکی از مکان هایی است که گردشگران و مسافران در این جا عکس هایی به یادگار می اندازند تا اندکی از زیبایی های این پارک را به همراه خود ببرند. نام این دریاچه از صومعه ای که در نزدیکی اش قرار دارد گرفته شده است.

صومعه جیواری یکی از آثار مربوط به قرون وسطی می باشد اما مکانی این صومعه در آن بنا شده است قدمتی بالای دو تا سه هزار سال دارد. مکانی که صومعه جیواری قرار گرفته است بسیار راهبردی و مهم است، این مکان توقف گاهی مهم در مسیرهای تجاری باستانی بوده و جایی برای انجام فعالیت های مذهبی مسیحیان اولیه.

صومعه زدازنی: که روی کوه زدازنی قرار دارد و مکانی جالب برای بازدید است.

صومعه سنت جرج: یک کلیسای ارتدکس و تاریخی است که بازدید از آن را می توان به یک مسافرت تاریخی تشبیه کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار