کد خبر: ۲۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 23
هواوی چند روز پیش پیشرفته‌ترین گوشی‌های خود را در رویدادی بزرگ در شهر مونیخ آلمان معرفی کرد. سری Mate 30 به معنای اصلی کلمه در همه بخش‌ها بی‌نظیر هستند، اما به جز یک بخش؛ نرم‌افزار و سیستم‌عاملی که فاقد سرویس‌های گوگل است.
به گزارش آی تابناک : هواوی چند روز پیش پیشرفته‌ترین گوشی‌های خود را در رویدادی بزرگ در شهر مونیخ آلمان معرفی کرد. سری Mate 30 به معنای اصلی کلمه در همه بخش‌ها بی‌نظیر هستند، اما به جز یک بخش؛ نرم‌افزار و سیستم‌عاملی که فاقد سرویس‌های گوگل است. اما آیا راهکاری برای نصب این سرویس‌ها روی گوشی‌های Mate 30 وجود دارد.

این یک آغاز است. در واقع هواوی در مراسم پنج‌شنبه گذشته خود نشان داد که به هیچ عنوان از تحریم‌های آمریکا علیه خود ابایی ندارد و با کنار گذاشتن سرویس‌های گوگل و تنها استفاده از AOSP یا همان «سیستم عامل اندروید بدون سرویس‌های گوگل» نشان داد که قصد دارد در آینده تغییرات بزرگی را در حوزه نرم‌افزار محصولات خود ایجاد کند.

راهکار جایگزین هواوی برای کاربرانی که این گوشی‌ها و یا محصولات آینده شرکت را می‌خرند استفاده از HMS یا سرویس‌های موبایل هواوی است. در این سرویس‌ها هر راهکار، سرویس و یا خدمتی که گوگل در پلتفرم Google Play Service ارائه می‌کند یک نمونه از هواوی دارد و توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از API‌های واسط، شرایطی را ایجاد کنند که بتوان بدون نیاز به APIهای گوگل، از APIهای هواوی برای دسترسی به قابلیت‌هایی که پیش از این توسط گوگل ارائه می‌شد استفاده کنند.

یک تغییر بزرگ همواره پتانسیل بالایی برای شکست دارد ولی با توجه به پشتیبانی مالی، فنی و اجتماعی که لااقل در چین از HMS به وجود خواهد آمد شاید بتوان گفت که در بهترین حالت اگر احتمال شکست کامل آن وجود نداشته باشد حداقل باید چندین سال صبر کنیم تا بلوغ و افزایش کاربری و اقبال عمومی توسعه‌دهندگان به آن ایجاد گردد.

با این حال آیا راهکاری وجود دارد که اگر شما عاشق گوشی Mate 30 شده‌اید و به دلایل مختلف نمی‌توانید از نرم‌افزارهای بر پایه سرویس‌های گوگل بگذرید، آن را خریداری کرده و استفاده کنید؟ پاسخ این سوال مثبت و آن شکستن بوت‌لودر گوشی است. ادامه این بحث کمی تخصصی می‌شود و نیاز به توضیحات مختصری دارد.

Mate30Pro111.jpg

به صورت پایه هر سیستم عاملی برای اجرا شدن مجموعه‌ای از دستورات را از حافظه فراخوانی کرده و به کمک آنها آدرس دهی سخت‌افزار صورت گرفته، تعامل با دیگر برنامه‌ها در محیط نرم‌افزاری ایجاد شده و به عبارت کلی، اجازه اجرا می‌یابد.

در واقع با بوت‌لودر است که هر سیستم‌عاملی اجازه اجرا دارد و اگر شما دسترسی سطح‌ پایین‌تری داشته باشید تنها باید به ساختار نرم‌افزاری که شرکت سازنده دستگاه شما ایجاد کرده اکتفا کنید و امکان هیچ تغییری ندارید.

هواوی چند سال پیش به صورت رسمی اعلام کرد که امکان دسترسی به بوت‌لودر در گوشی‌های تولید خود را بسیار محدودتر می‌کند و دلیل این تصمیم افزایش امنیت کاربران اعلام شد.

در واقع با بوت لودر بسته شما تنها قادر خواهید بود از سیستم‌عاملی که روی دستگاه‌تان نصب شده استفاده کنید و هیچ امکان تغییر رام، کرنل و یا اعمال دولوپری سطح بالا وجود نخواهد داشت.

اما با توجه به اینکه محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت امریکا و به تبع آن شرکت گوگل، عملاً هواوی را مجبور به ساختن گوشی با اندروید بدون سرویس‌های گوگل وادار کرده است، این شرکت در اقدامی ستودنی این امکان را فراهم کرده که دوباره کاربران بتوانند به بوت‌لودر دستگاه خود دسترسی پیدا کرده و با شکستن آن امکان شخصی‌سازی بیشتر دستگاه خود را داشته باشند.

اگرچه این کار نیازمند تخصص و تجربه کافیست ولی همین امر نیز نشان می‌دهد که با عرضه این گوشی و توسعه رام‌های کاستوم بر پایه اندروید که محدودیتی در نصب سرویس‌های گوگل ندارند حتی با استفاده از این گوشی‌ها نیز می‌توان به سرویس‌های گوگل دسترسی پیدا کرد.

در این حالت باید توجه داشته باشید که امکان دسترسی به نرم‌افزارهای اورجینال هواوی که پیش از این در رام AOSP این گوشی‌ها نصب شده بود از دست خواهد رفت و باز هم باید دست به دامان توسعه‌دهندگان و سازندگان کاستوم رام‌ها باشیم تا امکان شکستن قفل‌ها و اجازه پورت کردن آنها برای نصب روی دستگاهی که دیگر یک گوشی اورجینال هواوی نیست، فراهم گردد.

Mate30Pro113.jpg

با این حال راهکار موقت استفاده از روش نصب دستی نرم‌افزارها در مرحله اول و سپس نصب Google Play Store روی گوشی و سپس سرویس‌های گوگل از جمله GPlay Service و APK Installer در مرحله بعد و در نهایت نصب کلیه سرویس‌های ملزوم گوگل مانند Google App، Maps، GMail، Youtube و دیگر برنامه‌های گوگل است.

مسلماً در آینده نزدیک خبرهای بیشتر در مورد این دست از رام‌ها و ادیت‌های نرم‌افزاری خواهیم شنید و در آن زمان می‌توانیم با هم بیشتر در این مورد صحبت کنیم.



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار