تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 22
پژوهشگران "دانشگاه ناگویا"(Nagoya University) ژاپن روش جدیدی را برای از بین بردن باکتری‌هایی که سبب بسیاری از بیماری‌های عفونی می‌شوند، ابداع کرده‌اند.
به گزارش آی تابناک : هنگامی که صحبت از بیماری‌های عفونی می‌شود باکتری "سودوموناس آئروژینوزا"(pseudomonas aeruginosa) به چشم می‌خورد. سودوموناس آئروژینوزا یک باکتری گرم منفی است که بیشتر در پیرامون ما یافت می‌شود. این باکتری برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند خطرناک است و باعث عفونت خون و ذات الریه می‌شود. علاوه بر این باکتری مذکور مقاوم به آنتی‌بیوتیک است.

اخیرا پژوهشگران "دانشگاه ناگویا" راهی را کشف کرده‌اند که می‌توانند با رساندن مستقیم دارو به آن باکتری سریعا آن را نابود کنند.

"سودوموناس آئروژینوزا" یکی از باکتری‌هایی است که برای به دست آوردن آهن از بدن انسان تکامل یافته است و برای رشد و زنده ماندن باکتری‌ها ضروری است. برای جذب آهن باکتری، پروتئینی به نام "HasA" را آزاد می‌کند. این پروتئین به "هِم" موجود در خون بدن متصل می‌شود.

هِم(Hème) یک کوفاکتور شامل یک اتم آهن(++Fe) است. این اتم در مرکز "هِم" امکان پذیرش یک گاز دواتمی مانند اکسیژن را می‌دهد که در سیستم اکسیژن‌رسانی در بدن انسان نقش دارد. این اتم در مرکز یک حلقه بزرگ ارگانیک بنام پورفیرین قرار دارد.

"اوسامی شوجی"(Osami Shoji) شیمی‌دان "دانشگاه ناگویا" و همکارانش طی این مطالعه راهی پیدا کرده‌اند که از همان تکنیک برای تهیه دارو برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌کند. دانشمندان طی این مطالعه یک شکل قدرتمند از HasA و رنگدانه "گالیم فتالوسیانین"( gallium phthalocyanine) ایجاد کردند. هنگامی که این مخلوط به یک "سودوموناس آئروژینوزا" اعمال شد باکتری‌ها را از بین برد.

شوجی گفت: هنگامی که رنگدانه در معرض نور مادون قرمز نزدیک قرار گرفت، گونه‌های اکسیژن واکنشی مضر در سلول‌های باکتریایی ایجاد کردند. پس از آزمایش پژوهشگران اظهار کردند بیش از ۹۹.۹۹ درصد از باکتری‌ها پس از درمان با یک میکرومولار HasA با GaPc و ۱۰ دقیقه تابش کشته شدند.

به گفته محققان، سیستم‌های همی برای بقای باکتری‌ها به قدری ضروری هستند که بعید است باکتری‌ها قادر به ایجاد مقاومت در برابر این روش دارویی جدید باشند. در مرحله بعد پژوهشگران روش‌های جدیدی را برای باکتری‌های عفونی و سایر پاتوژن‌ها که دارای سیستم هم مشابه هستند، ایجاد خواهند کرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "ACS Chemical Biology" منتشر شد.