کد خبر: ۲۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 15
تلسکوپ "جمنای"(Gemini observatory) اخیرا موفق به ثبت تصویر رنگی از دومین دنباله‌دار بین ستاره‌ای شده است.
به گزارش آی تابناک : ستاره‌شناسان در بررسی‌های جدید خود موفق شدند دومین جرم(دنباله دار) میان‌ستاره‌ای را رصد کنند.

ستاره‌شناسان، یک ستاره دنباله‌دار را رصد کرده‌اند و احتمال می‌دهند این ستاره، دومین جرم میان‌ستاره‌ای باشد که تاکنون کشف شده است.

این جرم موسوم به "C/۲۰۱۹ Q۴"، نخستین بار در ۳۰ اوت سال جاری توسط "گنادی باریسف"(Gennady Borisov)، ستاره‌شناس اوکراینی در رصدخانه "MARGO" دیده شده بود. سرعت و خط سیر این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که از بیرون منظومه شمسی آمده است.

اکنون تلسکوپ جمنای موفق به ثبت تصویری رنگی از این دنباله دار شده است.

"اندرو استفان"(Andrew Stephens) از رصدخانه "جمنای" گفت: ثبت این تصویر به دلیل توانایی جمنای در ثبت سریع مشاهدات امکان‌پذیر شد.

ستاره‌شناسان دریافتند که این جرم، بیرون از "مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین" یا "دایرةالبروج" قرار دارد و با زاویه ۴۰ درجه و سرعت ۱۵۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت داخل منظومه شمسی در حال حرکت است.

جزئیات مسیر حرکت این جرم جدید نیز به صورت دقیق‌تر، توسط "داوید فارنوچیا" (Davide Farnocchia)، پژوهشگر ناسا، در "مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا" (CNEOS) مورد بررسی قرار گرفت.

فارنوچیا گفت: سرعت بالای حرکت این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که این جرم آسمانی دوباره به فضای میان ستاره‌ای بازخواهد گشت.

دنباله دار

دنباله‌دار یک گلولهٔ برفی کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌ شده است. ساختار دنباله‌دار شامل سه بخش هسته، گیسو و دم است. هسته بخش مرکزی آن است و از گرد و غبار و گاز و یخ ساخته شده‌است. وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هستهٔ آن تبخیر می‌شود و تبدیل به ابر بزرگی پیرامون دنباله‌دار می‌شود که گیسو نام دارد.



منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار