تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 March 26
گوگل طی گزارشی اعلام کرد فقط 77 درصد از ترافیک اطلاعاتی این شرکت رمزنگاری‌شده است و طی پنج سال آینده این رمزنگاری را به 100 درصد خواهد رساند.
درحالی‌که اپل و اف.بی.آی بر سر موضوع رمزگشایی گوشی‌های آیفون مجادله می‌کنند، شرکت گوگل از این فرصت استفاده کرده و طی گزارشی به تبلیغ امنیتی شرکت خود پرداخته است. در این گزارش آمده است که 77 درصد از ترافیک اطلاعاتی موتورهای جست‌وجوی گوگل رمزنگاری‌شده است.

اگرچه این گزارش اولین گزارش شفاف‌سازی این شرکت نیست، ولی اولین گزارشی است که شامل بخش اختصاصی برای پیگیری پیشرفت‌های رمزنگاری این شرکت است. گوگل گفته که در تلاش است تا با استفاده از مکانیسم HTTPS و پروتکل SSL و TLS رمزنگاری اطلاعات را به 100 درصد برساند.

گوگل عنوان کرده که هدف آن‌ها از این پروژه افزایش پاسخگویی در قبال کاربران و تشویق دیگر شرکت‌ها به رمزگذاری اطلاعاتی است که موجب امن‌تر شدن فضای وب خواهد شد. در این گزارش عنوان‌شده که شرکت گوگل هر هفته این گزارش شفاف‌سازی را به همراه پیشرفت‌هایی که درزمینهٔ اجرای پروتکل HTTPS خواهد داشت، به‌روزرسانی خواهد کرد. این شرکت خدمات معروفی مانند جیمیل و گوگل درایو را از طریق این پروتکل ارائه می‌دهد. سال گذشته شرکت گوگل خدمات دیگری مانند بلاگ و تبلیغات گوگل را نیز از طریق این پروتکل ارائه کرده است. در این گزارش همچنین عنوان‌شده است که 25 درصد از کل ترافیک اطلاعاتی در پهنه اینترنت از طریق پروتکل HTTPS انجام می‌شود.

گوگل در این گزارش مدعی شده است که تا پنج سال آینده رمزنگاری اطلاعاتی خود را به 100 درصد خواهد رساند. این در حالی است که تا سال 2014 تنها 50 درصد از ترافیک اطلاعاتی گوگل رمزنگاری‌شده بود و خدماتی مانند تبلیغات گوگل هنوز از سیستم رمزنگاری استفاده نمی‌کردند. طبق این گزارش مشکلاتی ذاتی در مسیر رمزنگاری جدید وجود دارد، از قبیل قدیمی بودن نرم‌افزار و سخت‌افزار کاربران اینترنتی. بیشترین مشکل در رمزنگاری اطلاعاتی مربوط به گوشی‌های همراه است که از عدم پشتیبانی از پروتکل رمزنگاری یا عدم به‌روزرسانی نرم‌افزاری نشات می‌گیرد.

شایان‌ذکر است که با علنی شدن اختلاف شرکت‌های خصوصی با دولت آمریکا درزمینهٔ نقض حریم خصوصی افراد، فرصتی برای شرکت‌های خدمات فناوری و اینترنتی به وجود آمده تا به تبلیغ توانایی‌های امنیتی خود بپردازند. طبق ادعای شرکت اپل سیستم گوشی آیفون غیرقابل نفوذ است ولی با گذشت تنها چند ماه از مخالفت اپل با رمزگشایی، هرروز بر تعداد شرکت‌هایی که پیشنهاد رمزگشایی این گوشی‌ها را می‌دهند افزوده می‌شود و این نگرانی بیشتر قوت می‌گیرد که شرکت‌هایی مانند گوگل که هنوز به‌طور کامل رمزنگاری خود را در تمام خدمات پیاده نکرده‌اند چطور می‌توانند ادعای محافظت از اطلاعات کاربران اینترنتی را داشته باشند. همچنین این نگرانی رو به افزایش است که حتی در صورت اعمال رمزنگاری کامل نیز هیچ تضمین قانونی برای حفظ حریم خصوصی کاربران در شرکت‌ها وجود ندارد و دولتمردان با بهانه‌های مختلف خواهند توانست به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

منبع: سایبربان

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار