کد خبر: ۲۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 14
نرم‌افزار CamScanner این یک نمونه بارز از خطرات امنیتی است که در سطحی حرفه‌ای باعث زیرسوال رفتن کلیه ساختارهای امنیتی یک سیستم عامل مانند اندروید و شرکت گوگل به عنوان گرداننده فروشگاه نرم‌افزاری Play Store شده است.
به گزارش آی تابناک : نرم‌افزار CamScanner این یک نمونه بارز از خطرات امنیتی است که در سطحی حرفه‌ای باعث زیرسوال رفتن کلیه ساختارهای امنیتی یک سیستم عامل مانند اندروید و شرکت گوگل به عنوان گرداننده فروشگاه نرم‌افزاری Play Store شده است. اما با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بالاخره می‌توانیم از این نرم‌افزار بسیار محبوب و کاربردی استفاده کنیم یا خیر؟

CamScanner یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای موبایلی اسکن صفحات و اسناد است که از همان عنفوان همه‌گیر شدن سیستم‌عامل اندروید در بین کاربران جایگاه خود را پیدا کرد و با استفاده از الگوریتم‌های بازسازی تصویر به شکل اسناد، همانطوری که در واقعیت می‌بینینم، کمک کرد تا اسکن کردن اسناد با دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار راحت‌تر و باکیفیت‌تر شود.

این نرم‌‌افزار هم مانند بسیاری از نرم‌افزارهای محبوب دیگر دارای دو نسخه است؛ نسخه رایگان که برخی امکانات پایه‌ای دارد و نسخه حرفه‌ای که هیچ محدودیتی نداشته و امکانات بیشتر همراه با تنظیمات بیشتر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

معمولاً در این ساختار برای کسب درآمد، توسعه دهنده از ابزارهای تبلیغاتی در دل نرم‌افزار رایگان استفاده می‌کند تا حتی با نصب نسخه رایگان نیز بتوان کسب درآمد کرد و به حیات تیم توسعه دهنده ادامه داد.

در این حالت بسیاری از کاربران نیز با نمایش تبلیغات کنار آمده‌اند و می‌دانند که به نوعی با تماشا و یا حتی با کلیک روی این تبلیغات، به تیم توسعه دهنده کمک می‌شود که درآمدی هر چند ناچیز از آن کسب کنند.

یک تروجان در دل یک نرم‌افزار صد میلیون کاربره
اما در مورد CamScanner داستان کمی متفاوت است و اوایل شهریور ماه بود که پژوهشگران شرکت امنیتی Kaspersky در گزارشی اعلام کردند که این نرم‌افزار دارای مجموعه‌ای از کدهای مخرب است که به صورت تروجان عمل کرده و دریچه‌ای برای ورود اپلیکیشن‌های مخرب دیگر به گوشی‌های کاربران خواهد بود.

بعد از این گزارش بود که گوگل با اعلام هشداری به کاربران مبنی بر رفتار مخرب این نرم‌افزار، نسخه قبلی آن را از فروشگاه پلی استور حذف کرد. حتی در ادامه فروشگاه کافه بازار نیز با اعلام مخرب بودن این نرم‌افزار به صورت هشداری به کاربران خود اعلان نمود که بهتر است CamScanner را از دستگاه‌های اندرویدی خود پاک کنند.

camscanner-2.jpg

نکته جالب اینجاست که CamScanner تنها در نسخه اندروید دارای مشکلات امنیتی مطرح شده است و در گزارش Kaspersky هم آمده که عامل مخربی در نسخه iOS دیده نشده است.

مشکلات رفع شده است
پس از این مشکلات و اتفاقات برای نرم‌افزاری که بیش از 100 میلیون بار دانلود و روی دستگاه‌های کاربران نصب شده، تیم توسعه دهنده تصمیم به ترمیم ساختار تبلیغات موجود در نرم‌افزار گرفت و نسخه جدید 5.12.5 چند روز پیش برای تأیید به تیم امنیت گوگل ارسال شد.

به نظر این نسخه جدید دارای مشکلات امنیتی قبل نیست و گوگل اجازه داده که CamScanner دوباره به لیست نرم‌افزارهای پلی استور بازگردد. این بدان معنی است که گوگل امنیت این نرم‌افزار را تأیید کرده و کاربران می‌توانند دوباره برای نصب آن اقدام نمایند؛ ظاهراً دیگر جای نگرانی نیست.

در این حالت به کاربران پیشنهاد می‌شود اگر هنوز این نرم‌افزار را روی گوشی خود داشته و قصد ادامه استفاده از آن را دارند، حتماً نسخه‌ موجود را حذف نموده و آخرین نسخه را از فروشگاه گوگل پلی استور دانلود و نصب کنند.

آیا گوگل دقت کافی در بررسی امنیتی نرم‌افزارها را دارد؟
در این حالت بحثی که باقی می‌ماند این است که با وجود اینکه نسخه 5.11.7 که قبلاً در فروشگاه گوگل به مدت چندین هفته بارگزاری شده، در دسترس بوده و در عین حال دارای مشکلات امنیتی بوده، چطور در ابتدای کار تأیید بارگزاری را از تیم امنیتی گوگل گرفته است.

نکته مهم این است که این نرم‌افزار با این درجه اهمیت و این حجم دانلود باید مورد بررسی شدیدتر و با دقت بیشتری قرار بگیرد و به همین خاطر است که باید عملکرد تیم گوگل را نیز با ظن و گمان بیشتری دنبال کنیم؛ چرا که گوگل به عنوان گرداننده بزرگترین فروشگاه نرم‌افزاری دنیا بیشترین مسئولیت حفظ امنیت دستگاه‌های کاربران و اطلاعات شخصی آنها را دارد.

به هر حال در پایان باید بگوییم بهتر است در مورد استفاده از نرم‌افزارها تا حد ممکن نسخه‌های غیر رایگان را مورد استفاده قرار دهید و یا در صورتی که به عملکرد یک نرم‌افزار مشکوک هستید، آن را از روی گوشی خود پاک کرده و سعی کنید نسخه‌های معروف‌تری که از سوی شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شوند را دانلود و نصب نمایید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار