کد خبر: ۲۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 12
گوگل نسخه‌ی جدید مرورگر محبوب خود را برای همه‌ی سیستم‌های عامل‌ پرطرفدار عرضه کرد که قابلیت‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌‌کند.
به گزارش آی تابناک : مرورگر گوگل کروم ۷۷ برای کاربران ویندوز، macOS، لینوکس، ChromeOs، اندروید و iOS عرضه شد. قبلا گفته شده بود که نسخه‌ی جدید، قابلیتی برای شخصی‌سازی بهتر و بیشتر زبانه‌ی جدید (new tab) در مرورگر به کاربر ارائه می‌کند؛ اما عرضه‌ی به‌روزرسانی نشان داد که آن قابلیت به نسخه‌های بعدی موکول شده است.

تنها تغییر نسخه‌ی جدید مرورگر کروم در بخش رابط کاربری، حذف نشان رابط کاربری EV یا Extended Validation مجوزها از نوار آدرس است. احتمالا تاکنون در مرور وب‌سایت‌های متعدد، تغییر بخش آدرس بار برای مجوز آن‌ها را مشاهده کرده‌اید؛ البته شاید تا امروز نام این بخش را نمی‌دانستید. به‌عنوان مثال آدرس صفحه‌های پرداخت بانکی را در نظر بگیرید که نشانگری در کنار آدرس وب‌سایت، مجوز امنیتی آن را با اسم کامل نشان می‌دهد. این بخش از کروم ۷۷ حذف شده و به‌زودی از فایرفاکس هم حذف می‌شود.

گوگل ادعا می‌کند که نشانگرهای EV کاربر زیادی نداشتند. درواقع کاربر توجه زیادی به آن‌ها نمی‌کرد و به‌همین دلیل شرکت سازنده، این المان‌های رابط کاربری را از مرورگر حذف کرد. بسیاری از محققان امنیتی نیز تصمیم گوگل را تأیید می‌کنند. البته اطلاعات EV همچنان برای کاربران در دسترس خواهد بود؛ اما به‌جای نمایش عبارتی بلند در کنار آدرس وب‌سایت، در منوی کشویی کنار آن و پس از فشار دادن آیکن قفل و همراه‌با اطلاعات TLS دیگر نمایش داده می‌شود.

به‌روزرسانی‌های مبتنی بر کارایی

می‌توان تمرکز اصلی نسخه‌ی ۷۷ مرورگر کروم را روی کارایی بیان کرد. نسخه‌ی جدید قابلیت‌های متعددی دارد که به توسعه‌دهنده‌ها امکان بهینه‌سازی هرچه بهتر وب‌سایت برای باز شدن در کروم را ارائه می‌کند. از مهم‌ترین ابزارهای بهینه‌سازی کارایی می‌توان به Largest Contentful Paint اشاره کرد که در بخش Developer Tools کروم قابل دسترس خواهد بود. توسعه‌دهنده‌ها با استفاده از این بخش، زمان سپری‌شده توسط کروم برای نمایش نسخه‌ی فقط‌ خواندنی وب‌سایت را اندازه‌گیری می‌کنند. در همین زمان، سایر بخش‌های وب‌سایت در پس‌زمینه بارگذاری می‌شوند.

کروم 77

به‌روزرسانی جدید تمرکز بالایی روی بهبود کارایی و سرعت وب‌سایت‌ها دارد

ابزار جدید با این هدف طراحی شد که توسعه‌دهنده‌ها محتوای با اولویت اول برای نمایش به کاربر را بهینه‌سازی کنند؛ درنتیجه آن‌ها می‌توانند بارگذاری المان‌هایی را به تعویق بیندازند که در ابتدا دیده نمی‌شوند. درنهایت قابلیت مذکور به توسعه‌دهنده امکان می‌دهد تا زمان مورد نیاز برای نمایان شدن وب‌سایتش برای کاربر را اندازه‌گیری کند. آن‌ها با محاسبه‌ی این زمان می‌توانند برای کاهش آن برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی کنند. پیش از این شاید فرایندهای بهینه‌سازی سرعت و کاهش زمان در الما‌ن‌هایی انجام می‌شد که اهمیتی برای کاربر ندارند، اما اکنون المان‌های ظاهری و نمایان‌تر، در اولویت قرار می‌‌گیرند.

انتخاب مخاطب از مرورگر

گوگل بخشی به‌نام Original Trials دارد که کاربران با ثبت‌نام در آن می‌توانند قابلیت‌های جدید را به‌صورت آزمایشی استفاده کنند. در کنار نسخه‌ی جدید مرورگر کروم،‌ المان رابط کاربری جدیدی در آن بخش معرفی شد که به‌نام Contact Picker API شناخته می‌شود. المان جدید رابط کاربری سیستمی است که وب‌سایت‌ها با استفاده از آن می‌توانند به مخاطبان گوشی کاربر دسترسی داشته باشند و از میان آن‌ها گزینه‌ای را انتخاب کنند.

گوگل ادعا می‌کند که API جدید جزو گزینه‌های پرمخاطب و پرانتظار بوده است؛ البته شرکت سازنده این ابزار را تنها برای کروم اندروید ارائه می‌کند. جزئیات بیشتر در رابطه با API مخاطبان در یک پست وبلاگی در این لینک منتشر شده است.

اندروید و کروم

حالت میهمان دائمی جدید

قابلیت دیگری که در نسخه‌ی جدید مرورگر کروم وجود دارد، در Policy List این مرورگر دیده می‌شود؛ قابلیتی که به مدیران سازمانی سیستم‌ها امکان تنظیم و ارائه‌ی پیکربندی‌های ثابت و جامع را در سرتاسر کامپیوترهای سازمان می‌دهد. از نسخه‌ی ۷۷ کروم، قابلیت جدید به‌نام BrowserGuestModeEnforced ارائه می‌شود. گوگل در متن معرفی این قابلیت نوشته است:

اگر این سیاست در مرورگر فعال شود، گوگل کروم تنها حالت میهمان را اجرا کرده و از هرگونه ورود به حساب کاربری کروم جلوگیری می‌کند. حساب‌های میهمان پروفایل‌هایی در گوگل کروم هستند که همه‌ی پنجره‌های آن‌ها به‌صورت ناشناس (Incognito) باز می‌شوند.

کاربران عادی هم می‌توانند مرورگر خود را تغییر دهند تا تنها در حالت میهمان بارگذاری شود. برای این منظور باید در خط فرمان یک عبارت «guest--» را به میان‌بر گوگل کروم اضافه کرد. برای اطلاع از روش دقیق اجرای فرایند فوق،‌ آموزش موجود در این لینک را مطالعه کنید.

مطالب بالا، مختصری از قابلیت‌های جدید کروم را در به‌روزرسانی ۷۷ نشان می‌داد. اطلاعات دقیق‌تر در بلاگ رسمی گوگل برای کروم وجود دارد و جزئیات را در بخش‌های متنوع امنیت، متن‌باز، API، اندروید، iOS و موتور جاوا اسکریپت V8 شرح می‌دهد.



منبع : زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار