کد خبر: ۲۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 08
یک پزشک هندی برای اولین بار در دنیا عمل جراحی قلب را از فاصله ۳۲ کیلومتری با بیمار و با کمک یک ربات به انجام رساند.
به گزارش آی تابناک : یک جراح در هند مجموعه‌ای از ۵ روش مداخله کرونری از راه پوست(PCI) را بر روی بیمارانی انجام داد که ۳۲ کیلومتر از او دور بودند. این رویداد اولین جراحی قلب از راه دور در دنیا است.

این جراحی روی بیمارانی انجام شد مبتلا به تصلب شرایین(آترواسکلروزیس) بودند، شرایطی که رسوب چربی در رگ‌های خونی، جریان خون را محدود می‌کند.

تصلب شرایین یا سختاک سرخرگ‌ها یا آترواسکلروزیس(atherosclerosis) نام یک بیماری در رگ‌ها و نوعی آرتریواسکلروزیس است که با رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌های با قطر متوسط و بزرگ مشخص می‌گردد. نتیجه این فرآیند تشکیل پلاک‌های فیبری-چربی(آتروما) بوده که با افزایش سن رفته رفته ازدیاد می‌یابد و موجب تنگی رگ(استنوزیس) یا دیگر عواقب می‌گردد. تصلب شرایین یکی از دلایل عمده مرگ و میر در بزرگسالان در جوامع پیشرفته و نیز کشورهای با میزان بالای استرس است.

در این جراحی منحصر به فرد از راه دور از یک ربات به نام "CorPath GRX" استفاده شد که تحت کنترل جراح، یک ابزار کوچک به نام استنت(یا اصطلاحا فنر) را برای باز کردن رگ‌های خونی به کار گرفت.

این ربات توسط شرکتی به نام "کوریندوس"(Corindus) ساخته شده است و مقاله‌ای در مورد این روش در مجله EClinicalMedicine منتشر شده است. این عمل جراحی بخشی از جنبش جدیدی به نام "تله‌مدیسن" یا طب از راه دور است.

تله‌مدیسن پتانسیل پزشکی، رباتیک و ارتباطات را در هم می‌آمیزد تا متخصصان پزشکی بتوانند عمل‌های جراحی را از راه دور و برای مردم مناطق دور افتاده انجام دهند. این زمینه به زودی می‌تواند خدمات درمانی را متمرکز کند و به حل معضل کمبود پرستار و پزشک کمک کند.

این جراحی رکورد شکن توسط دکتر "تجاس پاتل"(Tejas Patel) رئیس و مدیرعامل موسسه قلب و عروق مداخله‌ای Apex در احمدآباد گجرات هند و از یک ایستگاه مخصوص در محل کار وی انجام شد.

این ایستگاه از طریق اینترنت پر سرعت به ربات متصل می‌شود. همچنین در اتاق عمل دوربین‌هایی وجود دارد که به پاتل زوایه دید جامعی برای پیگیری جراحی می‌دهد.

"مارک تولند" رئیس و مدیر اجرایی شرکت رباتیک کوریندوس در بیانیه‌ای گفت: جراحی‌های از راه دور این امکان را دارند که نحوه درمان را در حساس‌ترین زمان‌ها مانند حمله قلبی و سکته مغزی تغییر دهند. موفقیت در این کار راه را برای انجام جراحی‌های از راه دور در سراسر جهان هموار می‌کند و ترویج آن نشانگر ماهیت متحول کننده ارتباطات از راه دور است.

وی در پایان گفت: در حالی که جراحی رباتیک از راه دور هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، ما در راه پیشرفت دسترسی بیماران به مراقبت و درمان در عین کاهش زمان درمان آنها هستیم.

حوزه تله‌مدیسن یا طب از راه دور چیز جدیدی نیست. مرکز تحقیقات ایمز ناسا یکی از اولین کلینیک‌های مجازی را در سال ۱۹۹۹ راه انداخت که مراقبت‌های پزشکی از فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام می‌داد. ارتش آمریکا نیز به منظور مراقبت و درمان سربازان زخمی شده در جبهه‌های نبرد دور افتاده، از راه دور اقدام به درمان آنها می‌کند.

در عین حال اخیرا بیماران در فرانسه نیازهای پزشکی خود را در کابین‌های موسوم به تله‌هلث(Telehealth) برآورده می‌کنند و بحران ابولا نیز باعث شده است که دانشگاه ویرجینیا از طب راه دور استفاده کند.

بنابراین روشن است که این حوزه‌ای است که برای ماندن و رشد هر چه بیشتر پدید آمده است.



منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار