کد خبر: ۲۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 05
همانطور که می‌دانید این روزها در کشور ما نیز همگام با کشورهای دیگر، الگوی استفاده از تلفن همراه تغییر کرده است. در این زمینه قصد داریم به بررسی دلایل عدم تمایل کاربران ایرانی به خرید گوشی جدید پرداخته و ببینیم این بازار بزرگ چه وضعیتی دارد.
به گزارش آی تابناک : حدود 20 سال است که تلفن همراه وارد کشور ما شده و این روزها تعداد سیم‌کارت‌های فروخته شده و در حال استفاده ایرانیان از جمعیت کشور بیشتر است. در همین زمینه حسین غروی رام، رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانی ضمن اشاره به تغییر الگوی مصرف کاربران موبایل می‌گوید:

در سال 95 تا 96 چیزی بالغ بر 24 تا 27 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در ایران به فروش رسیده است. در حالی که در سال 97 این میزان به 12 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده است. که پیش بینی می‌کنیم در سال 98 نیز همین تعداد گوشی در کشور به فروش برسد.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، غروری رام علل کاهش تقاضای به وجود آمده در بازار را به تغییر رفتار کاربران تلفن همراه مرتبط دانسته و معتقد است که با افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در ایران، الگوی رفتاری کاربران این وسیله ارتباطی دگرگون شده و به نوعی استفاده از گوشی هوشمند به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است.

غروری‌رام به این پدیده اجتماعی نیز اشاره کرده که شاید در یک خانواده بسیاری از هزینه‌ها صورت نگرفته و یا به عبارتی فدای هزینه‌های با درجه ارجحیت بالاتر مانند خرید گوشی تلفن همراه هوشمند شود.

mobile124.jpg

در مقابل ممکن است بسیاری از کاربران تمایل کمتری هم به فروش و یا کنار گذاشتن گوشی قدیمی خود داشته باشند که این به علت حجم اطلاعات گسترده اطلاعاتی است که آنها در گوشی‌های خود ذخیره کرده‌اند.

از طرفی با پیشرفت فناوری، حالتی پیش آمده که برای یک کاربر عادی دو گوشی با فاصله یک تا دو سال تفاوت خاصی با هم ندارند و به همین دلیل بسیاری از کاربران تمایلی به ارتقای گوشی خود به صورت سالیانه و یا حتی دو تا سه سال یک بار ندارند.

غروری رام معتقد است که ظهور فناوری‌های انقلابی مانند 5G می‌تواند دلیلی باشد تا کاربران به سمت استفاده از دستگاه‌های جدید متمایل شوند و در این زمینه نیاز به تغییر بنیادین الگوی مصرف است تا مانند حدود 8 سال پیش، موج خرید گوشی‌های هوشمند شکل گیرد که در آن زمان به سمت خرید گوشی‌های لمسی راه افتاده بود.

نکته دیگری که رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی به آن اشاره می‌کند تعدد برنامه‌های کاربردی است که افراد روی گوشی خود نصب می‌کنند و باز هم عدم تمایل به تغییر و نصب مجدد همه این نرم‌افزارها و انتقال اطلاعات آنها باعث خواهد شد که افراد زیادی تمایل به انتقال همه جانبه اطلاعات و نرم‌افزارهای خود به دستگاه‌های جدید نداشته باشند.

در نهایت غروی رام به این مورد اشاره نموده که نوسانات قیمت در بازار نیز عامل افزونه‌ای بر این پدیده شده است و عامه مردم با دیدن وضعیت بازار از خرید محصول جدید منصرف شده و ترجیح می‌دهند فعلاً به استفاده از گوشی‌های قبلی خود اکتفا کنند.

غروی در این زمینه آمار جالبی نیز ارائه نموده و می‌گوید که در هر دقیقه 85 دستگاه گوشی تلفن همراه در کشور به فروش می‌رسد و با تحلیل وضعیت بازار و مصرف‌کنندگان معتقد است که مصرف ماهانه تلفن همراه در کشور روی عدد یک میلیون دستگاه که در حال حاضر داریم، باقی خواهد ماتند.

البته غروری رام ابراز امیدواری کرده است که با اتخاذ تصمیمات جدید و تسهیل در امر واردات و کنترل قیمت ارز، قیمت گوشی تلفن همراه کاهش مناسبی یافته و کاربران رغبت بیشتری به ارتقای گوشی خود و خرید محصولات جدید پیدا کنند.



منبع : شهر سخت افزار


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار