کد خبر: ۲۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 04
پس از گذشت چند ماه و انتشار شش نسخه بتا، شرکت گوگل ساعتی پیش به صورت رسمی اولین نسخه پایدار اندروید 10 را برای کاربران گوشی‌های پیکسل عرضه کرد.
به گزارش آی تابناک : اندروید 10 اولین نسخه این سیستم عامل است که شرکت گوگل نام خاصی مانند شیرینی‌جات و خوراکی‌های خوشمزه را برای آن انتخاب نکرده و فعلاً باید فقط آن را با شماره نسخه‌اش صدا بزنیم.

این سیستم عامل اگرچه به صورت بالقوه هفدهمین نسخه خود را تجربه می‌کند ولی به صورت نامی شماره نسخه 10 برای آن انتخاب شده و رسیدن به عدد ده برای این سیستم عامل بدان معناست که باید اتفاقاتی در آن به وقوع پیوسته باشند که آن را به سطحی بالاتر از عملکرد برسانند.

and10-1.jpg

با عرضه شش نسخه بتا، گوگل یکی از جذاب‌ترین دوران‌ها در عرضه یک بستر نرم‌افزاری را برای توسعه دهندگان و کاربران رقم زد و در طول آن مشخصاتی که به سیستم عامل اضافه می‌شدند فرصت کافی را داشتند که بازخورد خود را از کاربران و توسعه دهندگان گرفته تا در نسخه نهایی بهتر و کاربردی‌تر شوند.

گوگل در اندروید 10 بیشترین تمرکز خود را بر استفاده بهتر و مفیدتر از ژست‌های حرکتی در تعامل با سیستم عامل ترتیب داده است و تلاش نموده که افراد بتوانند با دستگاه‌های اندرویدی به نحوی راحت‌تر تعامل کنند و حرکت بین منوها و قسمت‌های مختلف رابط کاربری با سرعت و سهولت بیشتری صورت بگیرد.

همانطور که گفتیم از ساعتی پیش این نسخه از سیستم عامل برای کاربران گوشی‌های پیکسل شرکت گوگل عرضه شده است و این کاربران می‌توانند به صورت OTA دریافت سیستم عامل روی گوشی خود را در منوی تنظیمات مورد بررسی قرار دهند.

طبق آنچه گوگل پیش از این اعلام نموده، اندروید 10 در حدود 50 قابلیت جدید دارد که شاید برخی از آنها اهمیت بیشتری داشته و برای کاربر عادی، ملموس‌تر باشند. به صورت کلی پنج ویژگی مهم اندروید 10 عبارت اند از:

  • پروژه Mainline: در این قابلیت گوگل ساختاری ایجاد نموده که هر کدام از کامپوننت‌ها و اجزای سیستم عامل بدون وابستگی به هسته سیستم عامل و به صورت مجزا قابلیت بروزرسانی توسط شرکت سازنده گوشی و یا گوگل را داشته باشند و دیگر نیازی به بروزرسانی‌های گسترده نباشد.
  • حالت تاریک: تم و یا حالت تاریک از جمله قابلیت‌هایی است که پیش از این نیز شرکت‌های مختلف به صورت مستقل برای دستگاه‌های خود عرضه کرده بودند ولی گوگل برای اولین بار این قابلیت را به صورت بومی برای سیستم عامل اندروید تدارک دیده است و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. این حالت به راحتی چشم در حین کار با دستگاه و یا مصرف انرژی کمتر دستگاه کمک شایانی می‌کند.
  • حرکت در میان منوها با ژست‌های حرکتی جدید: جابجایی بین نرم‌افزارها، بازگشت به منوی قبلی، بازگشت به منوی Home و حتی فراخوانی دستیار صوتی گوگل از جمله مواردی است که می‌توان در اندروید 10 با ژست‌های حرکتی آنها را انجام داد.
  • منوی اشتراک گذاری سریع‌تر و کاربردی‌تر: گوگل برای این نسخه از اندروید منوی اشتراک‌گذاری جدیدی را تدارک دیده است که به کمک آن کاربران با سرعت بسیار بیشتری می‌توانند نسبت به اشتراک‌گذاری محتوای مد نظر خود با افراد، نرم‌افزارها، سایت‌ها و دیگر مخاطبین اقدام کنند. مشخصه اصلی این منو سرعت بیشتر آن است و ظاهر آن نیز کاربردی‌تر و زیباتر خواهد شد.
  • مجوزها و دسترسی‌های متحول شده برای نرم‌افزارها: در این بخش نیز گوگل تلاش نموده که اختیارات بیشتری را به کاربران در تنظیم نحوه استفاده از مجوزها (پرمیشن‌ها) بدهد و کاربر بتواند برای مثال، به صورت گسترده‌تری نسبت به محدود سازی فعالیت‌های پس زمینه نرم‌افزارها اقدام و یا نحوه استفاده آنها از منابع مختلف سیستمی و ابزاری را مدیریت و نظارت کند.

با وجود اینکه گوگل اولین نسخه پایدار اندروید 10 را ساعتی پیش برای کاربران همه گوشی‌های پیکسل ارائه نموده است باید به مرور منتظر عرضه این سیستم عامل برای گوشی‌های شرکت‌های دیگر باشیم که مسلماً چندین ماه به طول خواهند انجامید.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار