کد خبر: ۲۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 02
سامسونگ سال 2011 اولین نسل از گوشی‌های سری نوت خود را با نمایشگر 5.3 اینچی که در آن زمان بزرگ به حساب می‌آمد، روانه بازار کرد. در طول این سال‌ها خانواده Galaxy Note تکامل پیدا کردند و البته در این میان با مشکلاتی گاهاً بسیار بزرگ نیز دست و پنجه نرم کردند.
به گزارش آی تابناک : سامسونگ سال 2011 اولین نسل از گوشی‌های سری نوت خود را با نمایشگر 5.3 اینچی که در آن زمان بزرگ به حساب می‌آمد، روانه بازار کرد. در طول این سال‌ها خانواده Galaxy Note تکامل پیدا کردند و البته در این میان با مشکلاتی گاهاً بسیار بزرگ نیز دست و پنجه نرم کردند. سال گذشته نسل هشتم از این گوشی‌ها، یعنی Note 9 روانه بازار شد که به عقیده برخی این دستگاه، یک گوشی خسته کننده بود که در مقایسه با نسل قبلی خود، یعنی Note 8 حرف‌های زیادی برای گفتن نداشت. این موضوع حتی در میزان پیش‌فروش آن نیز به وضوح به چشم می‌خورد. اما نسل جدید این گوشی‌ها بدون شک داستان متفاوتی خواهد داشت.

سامسونگ اواسط مرداد ماه از اعضای جدید سری نوت، یعنی گوشی‌های Galaxy Note 10 رونمایی کرد. برخلاف هشت نسل قبلی، امسال این خانواده دو عضو دارد؛ گلکسی نوت 10 استاندارد و گلکسی نوت 10 پلاس. برادر بزرگتر یعنی نوت 10 پلاس را می‌توان بهترین گوشی سامسونگ تا امروز نامید. اما قیمت این دستگاه چیزی در حدود 1100 دلار است و با این قیمت خوب بودن دیگر کافی نیست، Note 10+ باید یک گوشی بی‌نظیر باشد، باید مشخصاتی ارائه دهد که هیچ گوشی دیگر هیچ گوشی دیگری قادر به ارائه آنها نیست، باید در تمام استانداردها از سخت‌افزار و نرم‌افزار گرفته تا طراحی عالی باشد. اما آیا گلکسی نوت 10 چنین گوشی‌ای هست؟ در این بررسی قصد داریم به این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی

گلکسی نوت 10+ پرچمدار جدید سامسونگ به حساب می‌آید و همانطور که از یک پرچمدار واقعی انتظار می‌رود، این گوشی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع را حتی می‌توان با در دست گرفتن کوتاه مدت گوشی نیز متوجه شد. مانند چند نسل اخیر، بدنه نوت 10+ از دو صفحه شیشه‌ای خمیده در جلو عقب تشکیل شده است که توسط یک قاب فلزی به یکدیگر متصل می‌شوند. باوجود آنکه اطلاعات موثق درخصوص نسخه گوریلا گلکسی استفاده شده در این گوشی وجود ندارد، اما می‌توان با اطمینان گفت که سامسونگ از آخرین نسخ از آن، یعنی Gorilla Glass 6 استفاده کرده است.

ابعاد Galaxy Note 10+

ابعاد Galaxy Note 9

162.3x77.2x7.9 میلیمتر

161.9x76.4x8.8 میلیمتر

یکی از نکات جالب درخصوص نوت 10 پلاس اینست که از نظر ابعاد بسیار شبیه به نسل قبلی خود به نظر می‌آید، اما سامسونگ موفق شده است با راهکارهای جدید به جای نمایشگر 6.4 اینچی نوت 9 از نمایشگر 6.8 اینچی در نوت 10+ استفاده کند، که این یک تغییر بسیار بزرگ است که پرچمدار جدید کره‌ای‌ها را به گوشی‌ای با بزرگترین نمایشگر در خانواده نوت تبدیل می‌کند. البته باوجود آنکه ابعاد این گوشی در مقایسه با نسل قبل تغییر چندانی نکرده است، سامسونگ یک نسخه کوچکتر 6.3 اینچی برای علاقمندان به گوشی‌های نه‌چندان بزرگ در نظر گرفته است.

گلکسی نوت 10+ باوجود ابعاد، نمایشگر و حتی باتری بزرگتر در مقایسه با نسل قبلی، دارای وزن کمتری (196 گرم در مقابل 201 گرم) می‌باشد. ترکیب وزن ایده‌آل، کیفیت ساخت عالی و لبه‌های خمیده قاب پشتی در زمان در دست گرفتن نوت 10 پلاس به شما حس یک دستگاه بالارده، لوکس و گرانقیمت را می‌دهد که البته همین‌طور هم هست. شیشه جلو و عقب دستگاه از لبه‌های کناری خمیده هسنند، اما در چهار گوشه، این خمیدگی‌ها تیزتر شده‌اند و این موضوع با مقایسه نوت10 با نسل قبلی و گلکسی S10 کاملاً مشهود است. درخصوص ارگونومی دستگاه موضوع کمی سلیقه‌ای است و به عقیده برخی گوشی‌های گلکسی S سامسونگ جاگیری بهتری در دست کاربر دارند، اما همانطور که گفتیم این موضوع به سلیقه کاربر برمی‌گردد و هستند کسانیکه طراحی نوت 10+ را ترجیح دهند. در هر حال، به‌واسطه نمایشگر بزرگ نوت 10پلاس کار با گوشی با یک دست چندان آسان نیست و اصلاً بهتر است که این گوشی باارزش با دو دست حمل شود.

سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس را در چهار رنگ؛ Aura Glow، Aura White، Aura Black و Aura Blue به بازار عرضه کرده است و نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار وبسایت سخت‌افزار قرار گرفت، رنگ Aura Glow آن بود. اما اگر برای شما سوال است که معادل فارسی این رنگ چیست، جوابی برای آن وجود ندارد، چرا که در تصاویر مشاهده می‌کنید، قاب پشتی گوشی نوت 10 پلاس در هر زاویه و با هر نور، رنگی متفاوت دارد، اما با این حال، بهترین توصیف برای این رنگ، می‌تواند چیزی شبیه به پشت CD باشد، که البته جلوه‌های بسیار زیبایی در زوایای مختلف از خود به نمایش می‌گذارد. جنس این بدنه با رنگ‌های گرادینت از شیشه است و این یعنی به خوبی مستعد جذب اثر انگشت و لک بر روی خود است و ساختار بسیار لغزنده‌ای دارد. اما استفاده از قاب‌های شفاف محافظ می‌تواند تا حد بسیار بالایی نوت 10+ را از این موارد در امان نگه دارد.

در مرکز قاب پشت این گوشی لوگوی سامسونگ نقش بسته است و آرایش دوربین‌ها در نوت 10 پلاس متفاوت با گوشی‌های قبل سری نوت است. سه دوربین اصلی این گوشی در یک قاب جداگانه در قسمت بالای سمت چپ قاب پشتی جای گرفته‌اند، در حالیکه کمی آن طرف‌تر فلش LED دستگاه و دوربین چهارم (ToF) جای گرفته‌اند. شیاری که برای دوربین‌ها در نظر گرفته شده است، دارای ارتفاع محسوسی است، اما آنقدر بلند نیست که قرار گرفتن آن در یک سطح صاف باعث لغزش یا لق زدن گوشی شود. به لطف انتقال سنسور اثر انگشت از  قاب پشتی به زیر نمایشگر، این قاب فاقد هر عنصر دیگری است و خلوتی آن جلوه‌های بصری طراحی را دو چندان کرده است.

سامسونگ البته فاکتور زیبایی را تنها در قاب پشتی گلکسی نوت 10 پلاس لحاظ نکرده است. پنل جلوی این گوشی هم در نوع خود شکل دیگری از زیبایی را نمایان کرده است. 91 درصد از سطح قاب جلوی گوشی به نمایشگر این دستگاه اختصاص پیدا کرده است. این یعنی حاشیه‌های در 4 طرف نمایشگر به کمترین میزان خود رسیده است. البته مقدار آن در پایین و بالای نمایشگر محسوس‌تر از دو لبه کناری می‌باشد. سامسونگ برای حذف حاشیه‌های بالایی نمایشگر از استراتژی مشابه با آنچه در S10+ به کار گرفته بود، استفاده کرد. با این تفاوت که دوربین سلفی نوت 10+ این بار در حفره‌ای در قسمت وسط بالای نمایشگر جای گرفته است. در فاصله میان نمایشگر و فریم فلزی گوشی در قسمت بالا، شیار بسیار بسیار باریکی قرار دارد که به سختی با چشم قابل مشاهده است و شکار آن توسط دوربین بسیار سخت بود. در این شیار بلندگوی مکالمه دستگاه قرار گرفته است. اما از آنجاییکه این شیار بسیار باریک است و ممکن است خروجی صدا به قدر کافی نباشد، سامسونگ یک حفره اضافه در لبه بالایی گوشی در نظر گرفته است.

در لبه بالایی گوشی در دو طرف این حفره، میکروفون حذف نویز، آنتن و شیار  هایبرید کارت حافظه و سیم‌کارت‌ها (دو سیم‌کارت یا یک سیم‌کارت و یک کارت حافظه) جای گرفته است.

در لبه سمت راست گوشی به‌غیر از خطوط آنتن هیچ کلیدی تعبیه نشده، دلیل آن اینست که کلید پاور گوشی به لبه سمت راست و پایین کلیدهای تنظیم صدا منتقل شده است.

 انتقال کلید پاور به سمت چپ شاید بسیار جزئی به‌نظر آید، اما در عمل تغییر بزرگی است و عادت کردن به آن به‌خصوص برای افراد راست دست، سخت خواهد بود. این تغییر بیشتر از هر جا تأثیر خود را در زمان قفل کردن صفحه و اسکرین شات گرفتن نشان می‌دهد. 

در نهایت در لبه پایینی گوشی خطوط آنتن، میکروفون مکالمه، پورت USB-C، بلندگو اصلی و جایگاه قلم S-Pen در نظر گرفته شده است و همانطور که می‌بینید جک هدفون در هیچکدام از لبه‌ها جایی ندارد. 

گلکسی نوت 10 پلاس بدنه‌ای یکپارچه متشکل از شیشه و فلز دارد و دارای گواهینامه IP68 می‌باشد. این یعنی پرچمدار جدید سامسونگ در برای نفوذ آب و غبار تا عمق 1.5 متر برای مدت 30 دقیقه از خود مقاومت نشان خواهد داد. سامسونگ تمام تلاش خود را کرده است تا پرچمدار جدید خود را در کنار مشخصات قدرتمند با ظاهری جذاب روانه بازار کند که البته در این راه تا حد زیادی موفق بوده است. شاید تنها ایرادی که به‌توان در بخش طراحی گوشی به آن وارد دانست، حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون باشد. ترندی که این روزها در میان تمامی سازندگان گوشی دنبال می‌شود و سامسونگ تقریباً آخرین کمپانی بود که تصمیم گرفت این جک دوست‌داشتنی را در پرچمدار جدید خود فدا کند.

صفحه‌نمایش

نمایشگرهای AMOLED یکی از اصلی‌ترین مشخصه گوشی‌های سامسونگ، به‌خصوص پرچمداران آن به حساب می‌آید. Galaxy Note10+ هم طبیعتاً از بهترین پنل این کمپانی که یک نمایشگر جدید Dynamic AMOLED است، بهره می‌برد که اگر بخواهیم آن در کلمات توصیف کنیم، باید بگویم نمایشگر بهتری در مقایسه با Super AMOLEDای است که سال گذشته در گلکسی نوت 9 استفاده شده بود. این نمایشگر 6.8 اینچی که 91% از سطح پنل جلوی گوشی را به خود اختصاص داده، دارای رزولوشن 1440x3040 پیکسل (WQHD+) با نسبت ابعاد 19:9 می‌باشد. تراکم پیکسلی این نمایشگر 498 پیکسل بر اینچ است و طبیعتاً از HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند، اما از آنجاییکه این استاندارد در حال حاضر بسیار محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد، پشتیبانی از آن تنها تضمینی برای آینده نمایشگر نوت 10+ خواهد بود.

حفره‌ای که در قسمت بالا درون نمایشگر این گوشی برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است، مانع این می‌شود که ما با رضایت 100 درصدی به نمایشگر "تمام صفحه" بگوییم. اما اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، این حفره چندان بزرگ نیست و تقریباً در زمان انجام هیچ عملیاتی برای ما مزاحمت ایجاد نکرد. بیشترین میزان روشنایی نمایشگر نوت 10 در حالت خودکار 794 نیت و در حالت دستی 381 نیت اندازه‌گیری شده است. این یعنی حتی در زیر نور مستقیم و شدید آفتاب هم قادر خواهید بود اطلاعات نمایش داده شده بر روی صفحه گوشی را به‌راحتی مشاهده کنید.

در منوی نمایشگر گلکسی Note 10+ شاهد بخشی برای تنظیم دستی و خودکار میزان روشنایی نمایشگر (Adaptive Brightness)، فیلتر نور آبی (Blue Filter Light)، حالت شب (Night Mode) و حالت نمایشگر (Screen Mode) می‌باشیم. بخش Screen Mode مانند اکثر گوشی‌های سامسونگ دارای دو گزینه برای تنظیم رنگ نمایشگر می‌باشد. حالت پیش‌فرض گوشی، یعنی  Vivid فضای رنگی DCI-P3  را تحت پوشش قرار می‌دهد که البته در صورت نیاز می‌توان میزان سردی و گرمی رنگ‌های نمایشگر را در این قسمت به صورت دستی تغییر داد. البته در بخش تنظیمات پیشرفته، امکان تنظیم میزان رنگ‌های RGB  نیز وجود دارد. در حالت تنظیمات Natural  نیز فضای رنگی sRGB تحت پوشش قرار دارد که رنگ‌های طبیعی‌تر و کم‌تر اشباع‌شده‌ای را به نمایش می‌گذارد. البته برای استفاده عمومی تنظیمات نمایشگر در حالت Vivid چشم‌نوازتر به نظر می‌آیند. در این منو گزینه‌های دیگری مانند  Full Screen Apps (برای بهره‌بردن از نمایشگر تمام‌صفحه)، Edge Screen (برای ایجاد منوی میانبر در لبه‌های خمیده نمایشگر) و Accidental Touch Protection (برای جلوگیری از لمس‌های اتفاقی) نیز در نظر گرفته شده است. اما گزینه کاربردی که در این منو در نظر گرفته شده است Screen Resolution می‌باشد که شما در این قسمت امکان آن را دارید که به صورت دستی روزولوشن نمایشگر را که در حالت  پیش‌فرض بر روی 2280x1080 پیکسل (FHD+) قرار دارد که تا 3040x1440 پیکسل (WQHD+) افزایش یا به 1520x720 پیکسل (HD+) کاهش دهید.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

گلکسی نوت 10 پلاس اولین عضو خانواده Note با نمایشگر حفره‌ای است. استراتژی سامسونگ در استفاده از حفره برای حذف حاشیه ممکن است به مذاق عده‌ای خوش بیاید و برای عده‌ای نه. با این حال، نمایشگر 6.8 اینچی نوت 10 پلاس یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار خواهد بود. اگر بخواهیم خیلی سخت‌گیرانه به ماجرا نگاه کنیم، شاید نرخ ریفرش بالاتر از 60 هرتز می‌توانست برای این نمایشگر در نظر گرفته شود. ویژگی‌ای که این روزها در گوشی‌های گیمینگ بازار بیشتر به چشم می‌خورد و در صورت استفاده در گوشی نوت 10 پلاس شرایط رقابتی‌تر می‌شد. با این حال، با همین شرایط هم صفحه‌نمایش Dynamic AMOLED نوت 10 پلاس یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید.

سخت‌افزار

گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ مانند دیگر پرچمداران چند سال اخیر این شرکت با دو نوع چیپست؛ یعنی اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9825 ارائه شده است. نسخه‌ای که از این گوشی در بازار ایران ارائه می‌شود با چیپست اگزینوس 9825 خواهد بود که نسخه بهبود یافته تراشه قبلی، یعنی اگزینوس 9820 است. این بهبود به معنی سرعت کلاک بالاتر هسته‌ها و فرآیند دقیق‌تر ساخت تراشه می‌باشد. اگزینوس 9825 با معماری 7 نانومتری طراحی شده و دارای هشت هسته (2 هسته بسیار پرقدرت  Mongoose M4 با فرکانس 2.73 گیگاهرتز، 2 هسته قدرتمند Cortex-A75 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و هسته کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP12 می‌باشد.

سامسونگ البته اعلام کرده است که این پردازنده گرافیکی هم تقویت شده اما اشاره‌ای به سرعت کلاک آن نشده است. نوت 10 پلاس تنها با یک میزان حافظه رم، یعنی 12 گیگابایت عرضه شده است، اما میزان حافظه داخلی آن بسته به نیاز کاربر 256 یا 512 گیگابایت از نوع UFS 3.0 می‌باشد. البته در صورتیکه نخواهید از سیم‌کارت دوم استفاده کنید، امکان افرایش این حافظه به میزان بیشتر نیز وجود دارد.

چیپست اگزینوس 9825 پرچمدار است و از یک پرچمدار انتظاری به‌غیر از عملکردی در بالاترین سطح نمی‌رود. این تراشه نسبت به اگزینوس 9820 که در گلگسی S10+ استفاده شده بود، بهبود پیدا کرده است و این را به خوبی می‌توان از نتایج حاصل شده در بنچمارک گوشی گلکسی نوت 10 پلاس و مقایسه آن با پرچمدار سری S دریافت. اما در گلکسی نوت 10 پلاس مانند گلکسی اس 10 پلاس شاهد گرم شدن بدنه پشتی نه در حد بسیار بالا دستگاه بودیم. این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که سیستم خنک‌کننده در حال انتقال گرما از داخل به محیط بیرون است، اما با این حال، شاید گرم شدن آن در مراحلی که فشار بسیار بالایی بر روی دستگاه نیست، کمی عجیب به نظر آید.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

جدا از نتایج رضایت‌بخش نوت 10 پلاس در بنچمارک‌ها، عملکرد این گوشی در کاربری روزانه فراتر از حد انتظار است و حتی سنگی‌ترین بازی‌ها در بالاترین سطح کیفیت هم نمی‌تواند سخت‌افزار این گوشی را به چالش بکشد. اگزینوس 9825 و پردازنده گرافیکی آن به راحتی از پس اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها و پخش حجیم‌ترین ویدئوها بر می‌آید و وجود 12 گیگابایت حافظه رم، سخاوتمندانه برنامه‌ها اجازه داده می‌شود تا در پس‌زمینه باز بمانند و برای استفاده مجدد از آنها نیاز به بارگذاری نباشد. در طول دوره بررسی گلکسی نوت 10 پلاس ما شاهد هیچگونه کندی سرعت، افت فریم، هنگ و ... حتی در پردازش‌های سنگین نبودیم.

سامسونگ دو روش احراز هویت بایومتریک برای نوت 10+ در نظر گرفته است. سنسور اثر انگشت اولتر سونیک در زیر نمایشگر و تشخیص چهره دو بعدی توسط دوربین سلفی. سرعت و دقت هر دو روش رضایت بخش و قابل قبول است، اما نمی‌توان درخصوص امنیت تشخیص چهره دو بعدی با اطمینان صحبت کرد، اما این موضوع چندان نگران کننده نیست. چرا سنسور اثر انگشت به خوبی از عهده نیاز کاربر بر می‌آید. سنسور اولتراسونیک نوت 10+ عملکرد خوبی دارد و برای بازکردن قفل صفحه نیاز به روشن کردن نمایشگر با بالاترین شدت نور ندارد. هر چند که عملکرد این سنسور با محافظ نمایشگر شیشه‌ای متفرقه به مشکل می‌خورد، اما با محافظی که سامسونگ به‌طور پیش‌فرض بر روی گوشی قرار داده، بسیار خوب عمل می‌کند.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

قلم S- Pen

منحصر به‌فردترین ویژگی گلکسی نوت 10 پلاس  و اسلحه مخفی این دستگاه، قلم S-Pen آن است که در لبه پایینی گوشی جای می‌گیرد. طراحی این قلم در مقایسه با نسل قبل که دو قسمتی بود، یکپارچه شده است و باوجود باریک‌تر شدن حالا وزن بیشتری دارد. دلیل این اضافه وزن سنسور ژیروسکوپی می‌باشد که درون قلم تعبیه شده و وظایف جدیدی را بر عهده گرفته است. از جالب‌ترین ویژگی‌های این قلم عکس و اسکرین شات گرفتن و نوشتن بر روی نمایشگر خاموش است.

البته این قلم به‌لطف ژیروسکوپ حالا قابلیت‌هایی تحت عنوان Air Gestures (ژست‌های هوایی) دارد که از جمله آنها زوم کردن در دوربین با چرخش‌های ساعت‌گرد و پادساعت‌گرد، مدیریت آهنگ‌ها و عکس‌ها با حرکت به سمت راست و چپ و ... است. البته اجرای تمامی این دستورات نیاز به تمرین دارد و امیدوار نباشید که با یک بار تلاش آنها را اجرا کنید. امکان دیگری که در S-Pen ایجاد شده است، تشخیص بهتر دست خط کاربران است، البته این قابلیت هم همچنان با بی‌عیب بودن، کمی فاصله دارد. یکی دیگر از قابلیت‌های قلم که جنبه سرگرم کننده دارد، AR doodle  است با استفاده از دوربین ToF امکان نقاشی سه‌بعدی در عکس را فراهم می‌کند. در مجموع قلم نوت 10+ هم از نظر ظاهر و هم از نظر مشخصات دستخوش تغییرات مثبتی شده است، اما شاید هنوز نتواند شما را برای خرید این گوشی گرانقیمت قانع کند.

صدا

برای پرچمدار جدید سری نوت، سامسونگ بلندگوهای استریو در نظر گرفته است. مانند همیشه بلندگوی اصلی دستگاه در لبه پایینی گوشی جای گرفته است. در حالیکه بلندگوی دوم همانطور که در بخش طراحی توضیح دادیم در بالای نمایشگر و در فاصله میان لبه بالایی جای گرفته است که به سختی قابل مشاهده می‌باشد. البته سامسونگ گفته است که حفره بزرگتری که در لبه بالایی گوشی قرار گرفته است هم به بلندگوی دوم کمک خواهد کرد و این یعنی خروجی صدا از سه جهت خواهد بود. اما نکته جالب این بود که وقتی دست را بر روی حفره بالایی و حتی بلندگوی مکالمه قرار می‌دادیم، متوجه تغییر چندانی در صدا نمی‌شدیم. با این حال کیفیت صدا و میزان بلندی آن بسیار خوب بود و تعادل میان بلندگوها رضایت بخش. حتی به جرأت می‌توان گفت از نظر کیفیت صدا و میزان استریو بودن، گلکسی نوت 10 پلاس در میان تمام گوشی‌هایی که تا امروز بررسی کردیم، بهترین بود.

اما بدون شک ناراحت‌کننده ترین بخش ماجرا در کهکشانی جدید، حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون است. از همین رو، سامسونگ برای این گوشی هدفون AKG اختصاصی‌ای با پورت USB-C درون جعبه قرار داده است. مانند نسل‌های پیشین، این هدفون هم دارای کیفیت ساخت بسیار خوبی است و وظیفه خود در انتقال صدا به گوش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

نرم‌افزار

گلکسی نوت 10 پلاس با رابط کاربری جدید سامسونگ، یعنی One UI نسخه 1.5 بر روی اندروید 9.0 Pie عرضه شده است. از نظر مشخصات این رابط کاربری نوت 10+ تفاوت چندانی با S10+ ندارد، البته به غیر از قلم S-Pen. از قابلیت‌های کاربردی این UI می‌توان به فیلتر نور آبی، حالت شب، تنظیم رزولوشن و منوی Edge اشاره کرد که در بخش نمایشگر درخصوص آنها توضیح دادیم. ویژگی جالب دیگر آن صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) است که به طرز جالبی در منوی Display حضور ندارد. این گزینه حالا به لطف تنظیمات جدید امکان آن را دارد که فقط در صورت لمس نمایشگر فعال ‌شود وبدین ترتیب میزان مصرف باتری توسط این قابلیت کمتر از گذشته خواهد شد. قابلیت Digital well-being نیز در نرم‌افزار One UI شما را از میزان زمانیکه در برنامه‌های مختلف می‌گذرانید مطلع می‌کند؛ امکانی که در نگاه اول احتمالاً بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما در نهایت تنها توسط دسته کمی از کاربران استفاده خواهد شد.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

دستیار هوشمند بیکسبی در رابط کاربری گلکسی نوت 10+  همچنان حضور پررنگی دارد و می‌توانید با استفاده از آن دستورات زیادی را برای گوشی خود اجرا کنید. نکته جالب‌تر اینست سامسونگ جایگاه کلید اختصاصی بیکسبی را از چنگال دستیار خود درآورد و آن را به کلید پاور داد. تغییری نه چندان دلچسب برای افرادی مانند ما که به جایگاه کلید پاور در لبه سمت راست گوشی عادت داریم. اما سامسونگ همچنان امکانی برای تغییر تعاریف این کلید در نظر گرفته است؛ به‌گونه‌ای که با دوبار فشار دادن کلید امکان باز شدن بیکسبی یا برنامه‌ای دیگر مانند دوربین وجود دارد. همچنین نگه داشتن کلید پاور هم می‌توان به انتخاب کاربر منجر به یکی از دو عمل باز شدن بیکسبی یا منوی خاموش کردن گوشی شود. سامسونگ Dex هم در گوشی نوت 10 پلاس با به‌روزرسانی دستخوش تغییراتی در جهت مثبت شده است. با استفاده از این قابلیت امکان اتصال گوشی به لپ‌تاپ و تلویزیون توسط کابل و تبدیل نمایشگرهای آنها به صفحه گوشی فراهم می‌شود.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

 قابلیت کاربردی دیگر در پوسته جدید سامسونگ، Game Launcher  است که محیطی مخصوص بازی ارائه می‌کند. در این قسمت امکان این وجود دارد که برای تمامی بازی‌های یا هر بازی به‌طور جداگانه مشخص شود که تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر یا تعادل میان این دو گزینه. محیط ساده و در عین حال جذاب رابط کاربری به لذت‌های استفاده از این گوشی افزوده است. ظاهر زیبای رابط کاربری جدید سامسونگ اگرچه برحسب سلیقه افراد می‌تواند دوست‌داشتنی یا خسته‌کننده باشد، اما نسبت به آنچه پیش ازین در گوشی‌های سامسونگ می‌دیدیم، پیشرفت قابل توجهی داشته است. البته به‌واسط حضور قلم در گوشی نوت 10+ منوهای بیشتری با امکانات متنوع‌تر در در این نرم‎افزار در نظر گرفته شده است. قابلیت‌هایی که کشف تمامی آنها نیاز به زمان طولانی برای کار با گوشی خواهد داشت و به‌دلیل تنوع بالا ممکن است پس از مدتی از یاد بروند.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

دوربین

دوربین‌های در نظر گرفته شده برای گلکسی نوت 10+ ترکیبی از نسل قبلی این گوشی و پرچمدار سری اس است. سنسور اصلی این دستگاه 12 مگاپیکسلی و با گشادگی دیافراگم متغیر از f/1.5 تا f/2.4 می‌باشد. اندازه این سنسور 1/2.55"  و اندازه پیکسل آن 1.4 میکرومتر. دیافراگم متغیر استفاده از دوربین اصلی را هم در عکاسی ماکرو و هم منظره و نمای باز راحت‌تر کرده است. نرم‌افزار دوربین زمانیکه نور کافی در محیط وجود داشته باشد f/2.4 را انتخاب می‌کند و این حالت سوژه‌ها در میان فوکوس باقی می‌مانند و حتی گوشه‌های تصویر هم شارپ است. اما اگر نور کافی در محیط وجود نداشته باشد برنامه دیافراگم را به‌طور پیش‌فرض بر روی f/1.5 تنظیم می‌کند تا نور بیشتری جذب شود.

دوربین دوم نوت 10 پلاس یک سنسور 16 مگاپیکسلی زاویه عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2 است که احتمالاً یکی از عرض‌ترین دوربین‌هایی به حساب می‌آید که می‌توانید در گوشی‌های هوشمند ببینم، اما این دوربین در عین حال فاقد فوکوس خودکار می‌باشد. البته قابلیت ویژه این دوربین حالت فیلمبرداری Super Steady است که لرزش‌های موجود در ویدئو را تا حد ممکن حذف می‌کند. دوربین سوم هم یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو با گشادگی دیافراگم f/2.1 است.  این دوربین مانند نسل‌های قبلی زوم 2x اپتیکال را ارائه می‌دهد، این در حالیست که در گوشی‌های پرچمدار رقیب زوم‌های 5x اپتیکال را شاهد هستیم. سنسور تله‌فوتو مانند دوربین اصلی دارای فوکس خودکار با تشخیص فاز است و هر دو از لرزشگیر اپتیکال تصویر بهره می‌برند.

درنهایت دوربین چهارم که خارج قاب دوربین‌ها و در زیر فلش جای گرفته است، دارای سنسور TOF 3D VGA است که به کشف اطلاعات عمق صحنه کمک می‌کند. عمده استفاده این دوربین در زمانیست که می‌خواهید در حالت پرتره عکاسی کنید و یا در حالت Live Focus عکس یا فیلم بگیرید. البته در دوربین نقش بسیار مهمی هم در کاربردهای سرگرم کننده دوربین مانند AR Doodle دارد. به‌طورکلی سنسور سه‌بعدی ToF که برای اولین در این پرچمدار توسط سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است، با کمک هوش مصنوعی به خوبی از عهده تشخیص صحنه و فاصله سوژه‌ها از یکدیگر بر می‌آید. مهارت این دوربین در شناسایی مرز میان سوژه اصلی عکس و تصویر پس‌زمینه بسیار دقیق بود و تقریباً بدون خطا بود.

همانطور که در بخش طراحی به آن اشاره کردیم سامسونگ حفره‌ای در قسمت بالایی نمایشگر نوت 10 پلاس قرار داده است که جایگاه دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی این دستگاه می‌باشد. این سنسور چند نسلی است که در پرچمداران سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته در نوت 10+ دستخوش تغییرات کمی شده است. به عنوان مثال گشادگی دیافراگم آن از f/1.9 به f/2.2 کاهش پیدا کرده و دلیل آن اینست که سامسونگ حفره کوچکتری به این دوربین اختصاص داده است. انتظار می‌رفت که این تغییر در کیفیت تصاویر ثبت شده با نور کم تأثیرگذار باشد، اما به نظر می‌رسد که سامسونگ از راه بهبودهای نرم‌افزاری به بهترین شکل راهی برای جبران آن پیدا کرده است.

نرم‌افزار دوربین در گلکسی نوت 10+ ظاهری کاملاٌ آشنا دارد و تغییرات چندان محصولی با دیگر گوشی‌های سامسونگ، به‌ویژه پرچمداران در آن به چشم نمی‌خورد. در صفحه اصلی دوربین در کادر پایین گزینه‌های انتخاب دوربین وجود دارد و کمی آن‌طرف گزینه فعالسازی هوش مصنوعی به چشم می‌خورد که در صورت روشن بود، می‌تواند اکثر سوژه‌های عکاسی را به خوبی تشخیص دهد. در کادر بالایی منوی تنظیمات، فلش، تایمر، کادر دوربین و زیباسازی تصویر به چشم می‌خورد.

گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

سامسونگ چند حالت عکاسی و فیلمبرداری بیشتر برای نوت 10+ در نظر گرفته است. از جمله حالت‌های موجود که در کادر پایینی نرم‌افزار دوربین قابل مشاهده است Instagram (به‌طور مستقیم عکس را در اینستاگرام منتشر می‌کند)، Food (مخصوص عکاسی از غذا)، Night (عکاسی در شب و محیط‌های کم‌نور)، پانوراما، Pro، Live Focus (تار کردن تصویر هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری با حالت‌های مختلف)، Slow motion، Super Slow Motion و Hyperlapse می‌باشند. در منوی تنظیمات دوربین هم امکاناتی تنظیم روزلوشن فیلمبرداری توسط دوربین سلفی و اصلی، روشن و خاموش کردن حالت عکاسی HDR و ... به چشم می‌خورد. البته در صورت استفاده از قلم و بیرون آوردن آن از جایگاهش پنجره‌ی دستورالعمل‌های مرتبط با آن برای عکس گرفتن، سوئیچ کردن بین دوربین‌ها، زوم و موارد دیگر ظاهر می‌شود.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

گلکسی نوت 10+ با 4 دوربین بدون شک در مقایسه با نسل قبلی خود ارتقاء یافته است. امکانات جدید و کاربردی مانند ادیت آسان‌تر ویدئو در نرم‌افزار دوربین فراهم شده است و در مجموع هر سه دوربین اصلی و دوربین سلفی این گوشی عکس‌هایی در اندازه یک گوشی پرچمدار به شما ارائه خواهند داد. "بهترین" شاید کلمه سخاوتمندانه‌ای برای توصیف دوربین گلکسی نوت 10+ باشد، چرا که رقیبان این گوشی در حالت‌های به‌خصوص مانند عکاسی در شب و یا عکاسی با زوم چند برابری می‌توانند تصاویر بهتری ارائه کنند. با تمام این اوصاف، نوت 10 پلاس بدون شک یکی از بهترین و متنوع‌ترین دوربین‌ها را در میان پرچمداران بازار دارد که در اکثر شرایط تصاویری با کیفیت، جزئیات بسیار خوب، نویز نامحسوس، رنگ‌های طبیعی و دلچسب ثبت می‌کند.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های گلکسی نوت 10+ سامسونگ

عکس سلفی در شب • عکس سلفی در روز

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

عکس سلفی در حالت Live Focus • عکس سلفی در شب در حالت Night

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

حالت‌های مختلف در Live Focus

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس در حالت Live Focus • نمونه عکس در حالت نرمال

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس در حالت Night

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز تله (زوم 2x)

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس دوربین 16 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز تله (زوم 2x)

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس دوربین 16 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس در حالت Food

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

نمونه عکس گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

باتری

سامسونگ برای جدیدترین پرچمدار خود یک باتری 4300 میلی آمپرساعتی در نظر گرفته است و این میزان در مقایسه با باتری 4000 میلی آمپرساعتی نوت 9 و حتی 4100 میلی آمپرساعتی اس10+ یک جهش بسیار خوب به حساب می‌آید. باوجود آنکه نمایشگر نوت 10+ از هر دو پرچمدار قبلی بزرگتر است، اما این موضوع تأثیر خاصی در عملکرد فوق العاده باتری آن نداشته است. باتری نوت 10+ در تست PC Mark موفق شد 13 ساعت و 18 دقیقه دوام بیاورد که این حتی برای یک گوشی پرچمدار هم آمار بسیار خوبی است. البته به‌غیر از کسب نتیجه خوب در تست بنچمارک، باتری نوت 10 پلاس در استفاده روزمره و حتی با تنظیماتی مانند بالاترین رزولوشن نمایشگر (WQHD+) و  High Performance یک روز کامل شارژدهی داشت. البته رزولوشن نمایشگر در حالت پیش‌فرض FHD+ است و حالت مصرف باتری بر روی Optimised تنظیم شده. طبیعتاً با حالت‌هایی که برای مصرف بهینه باتری در نظر گرفته شده و استفاده از تم تاریک، میزان شارژدهی حتی از این هم بهینه‌تر خواهد شد.گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ

سامسونگ برای شارژر باتری نوت 10 پلاس شارژرهای سریع 25 و 45 واتی با پورت‌های USB-C در نظر گرفته است. اما متأسفانه شارژری که سامسونگ درون جعبه این گوشی قرار داده، نسخه 25 واتی است که طبیعتاً سرعت شارژر 45 واتی را ندارد. برای شارژ کامل باتری، این شارژر به کمی بیشتر از یک ساعت (68 دقیقه در تست‌های ما) زمان نیاز دارد. گلکسی نوت 10+ از شارژ بی‌سیم 15 وات و شارژ بی‌سیم معکوس 9 وات نیز پشتیبانی می‌کند که با استفاده از قابلیت دوم می‌توانید باتری گوشی خود را به پاوربنکی بی‌سیم برای دیگر دستگاه‌های مجهز به شارژ بی‌سیم تبدیل کنید. البته این قابلیت برای شارژ دیگر گوشی‌های هوشمند به‌دلیل سرعت پایین، چندان مناسب نیست، اما برای شارژ دیگر گجت‌های دیجیتالی مانند هدفون‌های بی‌سیم یا ساعت‌های هوشمند می‌توان روی آن حساب کرد.

جمع‌بندی

گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ را بدون اغراق می‌توان کامل‌ترین گوشی هوشمند فعلی بازار نامگذاری کرد، اما این توصیف هنوز به معنی کامل به معنای تمام نیست. امکاناتی این گوشی در یک مجموعه ارائه می‌دهد را به‌سختی می‌توان در نمونه دیگری پیدا کرد، حتی قلم S-Pen هیچ نمونه مشابهی دیگری با این سطح از امکانات در میان برندهای دیگر ندارد. اما سامسونگ در پرچمدار سری نوت خود، برای اولین بار دست به حذف امکانی زد که پیش‌تر با آن به رقیبان فخر می‌فروخت. سرانجام سامسونگ هم مانند دیگر شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند، جک 3.5 میلیمتری هدفون در  گوشی پرچمدار خود حذف کرد، تا گلکسی نوت 10 پلاس هم مانند تمامی رقیبان خود برای استفاده از هدفون‌های با پورت 3.5 میلیمتری نیاز به یک تبدیل داشته باشد. با این حال، به‌طورکلی نوت 10+ در مقایسه با نسل قبلی خود از جهات بسیاری مانند سخت‌افزار، دوربین، باتری، نمایشگر، حافظه و ... بهبود پیدا کرده است و در قامت یک پرچمدار سال 2019 به‌خوبی ظاهر شده است. شاید در یک نگاه سخت‌گیرانه این گوشی دچار ایرادات و کمبودهایی باشد، اما قیمت بالای این دستگاه احتمالاً تنها عامل بازدارنده برای کاربرانی خواهد بود که قصد خرید این گوشی را دارند.



منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار