کد خبر: ۲۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 01
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دارویی برای سندرم زجر تنفسی نوزادان شدند؛ تولید این دارو صرفه جویی ۹ تا ۱۰ میلیون دلاری دارد.
به گزارش آی تابناک : دکتر احمد عاصمی نیا مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دارویی برای درمان سندرم زجر تنفسی (سورفکتانت ریوی) گفت: معمولا نوزادانی که زود به دنیا می آیند با مشکلات تنفسی روبرو می شوند که این نوزادان بعد از تولد نیاز به داروی سورفکتانت ریوی دارند.

وی افزود: زایمان های زودرس برای مادرانی اتفاق می افتد که سابقه سقط داشته باشند و با درمانهای طولانی مدت به بارداری می رسند؛ این بارداری ها بعد از ۱۰ الی ۱۵ سال اتفاق می افتد و گاها این نوزادان زودتر از موعد به دنیا می آیند.

وی با بیان اینکه این دارو برای رفع مشکل تنفسی نوزدان مورد استفاده قرار می گیرد تا زنده بمانند، گفت: وقتی که نوزاد بدنیا می آید پزشکان از طریق نفس کشیدن نوزاد متوجه این سندرم می شوند که این نوزاد مستعد بیماری زجر تنفسی است و این دارو را برای نوزاد تجویز می کنند.

به گفته وی این دارو به داخل ریه های نوزاد تا ۴ ماه هر ۶ ساعت یک بار با تجویز پزشک تزریق می‌شود تا حالت تنفسی نوزاد به حالت طبیعی باز گردد.

اولین داروی حلال برای بیماری های تنفسی نوزادان

عاصمی نیا با بیان اینکه این اولین داروی حلال برای بیماری های تنفسی نوزادان است که در یک شرکت ایرانی به تولید می رسد، ادامه داد: دو شرکت آمریکایی، یک شرکت کانادایی و ایتالیایی موفق به تولید این داروی تنفسی شده اند که این نمونه ها در بازار ایران وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این داروهای خارجی که منشاء آن از گاو و خوک هستند در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تکزیما البرز در خصوص حلال بودن دارو با منشاء خوک گفت: به دلیل اینکه در اوایل نمونه های خارجی استفاده می شد و نمونه ایرانی وجود نداشت علما فتوا دادند با توجه به اینکه دارو وارد خون نمی شود و در ریه ها تزریق می‌شود و از سویی جان بیمار را نجات می دهد حلال بوده و مجوز مصرف آن اخذ شد.

وی با بیان اینکه دارویی که تولید کرده ایم با منشاء گاوی است، افزود: دانش فنی ساخت این دارو با روش مهندسی معکوس طی ۷ سال بدست آمده است.

عاصمی نیا با تاکید بر حلال بودن  این دارو گفت: این موضوع می تواند برای کشورهای اسلامی جاذبه داشته باشد و زمینه ای برای صادرات آن به کشورهای متقاضی باشد.

صرفه جویی ارزی

وی با اشاره به نیاز کشور به صورت سالانه گفت: برآورد شده که حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال از این دارو به صورت سالانه نیاز داریم که ما می توانیم این نیاز را برطرف کنیم و علاوه بر آن صادراتی به سایر کشورها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تولید این دارو می تواند صرفه جویی ارزی داشته باشد، افزود: همچنین برآورد شده که با تولید این دارو در کشور ۹ تا ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

قرارداد با ۳ کشور برای صادرات داروی زجر تنفسی

عاصمی نیا در خصوص مذاکرات این شرکت با کشورهای خارجی به منظور صادرات گفت: در حال حاضر با چند کشور قرارداد بسته ایم که ۳ قرارداد قطعی شده است و بنا داریم به این کشورها صادر کنیم.

وی با بیان اینکه دارویی که در این شرکت تولید شده از نظر کیفیت همطراز نمونه های خارجی است، اظهار داشت: این دارو قبل از تولید به آلمان و انگلیس فرستاده شده و مورد تایید آنها و وزارت بهداشت در کشور نیز هست.

به گزارش مهر، اولین سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران که مراحل تحقیق و توسعه آن باحمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام صورت گرفته و به داروی درمان زجر تنفسی نوزادان مشهور است، هفته گذشته با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در شرکت دانش بنیان تگزیما داروی استان البرز رونمایی شد.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار