کد خبر: ۲۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 25
فضانوردان با هدف ارسال کپسول و سفینه‌های فضایی در آینده نزدیک، در یک پیاده‌روی طولانی، جایگاه اتصال جدیدی در بدنه ایستگاه فضایی ایجاد کردند.
به گزارش آی تابناک : فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در جریان یک ماموریت راهپیمایی خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی اولین پارکینگ و محل اتصال فضاپیما‌های شخصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را نصب کردند.
 
نصب این جایگاه اتصال به وسیله دو فضانورد Nick Hague و Andrew Morgan طی ۶ ساعت و ۳۲ دقیقه پیاده‌روی فضایی در جریان پنجمین راهپیمایی فضایی تاکنون در سال ۲۰۱۹ انجام شده است.
 

این جایگاه اتصال با نام Docking Adapter-۳ به اختصار IDA-۳ برای استفاده‌های تجاری و اتصال فضاپیما‌های شخصی با هدف‌های گردشگری و مواردی از این دست می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

جایگاه اتصال دارای درگاه ویژه برای عبور و مرور فضانوردان و انتقال محموله‌هاست. از جمله هدف‌های ساخت این جایگاه اتصال، استقرار و نصب کپسول‌های فضایی اسپیس ایکس و استارلاینر شرکت بوئینگ است که در آینده نزدیک، سفر‌های فراوان به ایستگاه فضایی خواهند داشت.

برای نصب جایگاه اتصال جدید، فضانوردان از بازوی رباتیک نصب شده خارج ایستگاه فضایی بین‌المللی به نام Dextre استفاده کردند که در سال ۲۰۰۸ به فضا منتقل شده است.

افزون بر نصب جایگاه اتصال، فضانوردان در جریان پیاده‌روی به تعویض باتری‌های خورشیدی و جایگزینی با باتری‌های جدید پرداخته‌اند.

انتظار می‌رود با نصب این جایگاه در آینده کپسول‌های فضایی و سفینه‌های فضایی بیشتری بتوانند به ایستگاه فضایی متصل شوند. یکی از هدف‌های کارشناسان از نصب و توسعه این جایگاه، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سفر‌های فضایی دوردست به سیاره مریخ و کره ماه در آینده است.

در جدیدترین ماموریت فضایی Expedition ۶۰ که اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی برگزار می‌شود ۶ فضانورد حضور دارند و قرار بود برای اولین بار راهپیمایی فضایی با حضور فضانوردان زن در فضا برگزار شود که به دلیل نبود لباس فضانوردی مناسب این ماموریت به طور کامل لغو شد.

از جمله دیگر دلایل نیاز به نصب جایگاه اتصال کپسول فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی کمبود فضای اتصال و پارک کپسول‌های فضایی را نام برد که سبب محدودیت در ارسال کپسول‌های فضایی شده است.

برای ایجاد جایگاه اتصال کپسول‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی به مطالعه‌های زیادی نیاز است، از جمله تامین برق، ابزار‌های جانبی رباتیک برای نصب، حفظ تعادل و ثبات ایستگاه فضایی و مواردی از این دست، کوچکترین خطا در زمان نصب می‌تواند سبب از دست رفتن تعادل و فشار ایستگاه فضایی و بروز فاجعه شود.

قرار است اولین بار از این جایگاه اتصال برای کپسول‌های فضایی اسپیس ایکس و بوئینگ استفاده شود که قرار است پرواز آنها تا اواخر سال میلادی جاری یا اوایل سال آینده انجام شود.

اولین بار جایگاه اتصال برای فضاپیما‌های شخصی و تجاری به ویژه برای کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس سه سال پیش به بدنه ایستگاه افزوده شد، اما در اثر حادثه انفجار کپسول فضایی اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۵ تخریب شد و اکنون دانشمندان جایگاه جدیدی به بدنه ایستگاه متصل کردند.

کپسول فضایی کرو دراگون شرکت اسپیس ایکس در ماه مارس سال میلادی جاری با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد هرچند که بعد‌ها در ماه آپریل در جریان یک آزمایش ایستا موتور‌های آن دچار آتش‌سوزی شدند.
 

کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند با انجام آزمایش‌های بیشتر در نظر دارند انتهای سال میلادی جاری اولین کپسول فضایی کرو دراگون حاوی فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کنند.

شرکت بوئینگ هم اعلام کرده است در پاییز امسال اولین آزمایش کپسول فضایی خود به نام استارلاینر را انجام خواهد داد و در صورت موفقیت سال آینده، کسپول فضایی سرنشین‌دار استارلاینر به ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد.

منبع:Space
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار