کد خبر: ۲۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 24
هر روز اخبار جدیدی از اضافه شدن قابلیت‌ها و ویژگی‌های غیرمعمول به گوشی‌های هوشمند می‌شنویم. آیا این ویژگی‌ها و طراحی‌های جدید نویدبخش انقلابی بزرگ در صنعت گوشی‌های همراه است؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

به گزارش آی تابناک : در سال‌های اخیر، اوضاع در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند به نحوی یک‌نواخت و تا حدی خسته‌کننده پیش می‌رفت. شرکت‌های بزرگی مثل اپل و سامسونگ هر سال مجموعه‌ای تکراری و قابل پیش‌بینی از بهبودها را در پرچمدار جدید خود معرفی می‌کردند و شاهد اتفاق عظیمی در این محصولات نبودیم. اما در آخرین همایش جهانی گوشی همراه یا همان MWC، شرکت‌هایی مثل هواوی و نوکیا محصولاتی را با ویژگی‌های غیرمعمول و طراحی‌های جدید را معرفی کردند که تا حدودی توانستند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کنند. اما معرفی و عرضه‌ی چنین محصولاتی، چه پیامی را مخابره می‌کند؟ آیا نباید منتظر یک انقلاب جدید در صنعت گوشی‌های همراه باشیم؟

هنوز نمی‌توان در مورد موفقیت یا عدم اقبال عمومی به محصولات جدید و متفاوت معرفی‌شده نظر قطعی داد؛ اما با قطعیت نسبتاً بالایی می‌توان گفت طراحی‌های جدید، نشان می‌دهد که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند به طور جدی در حال فکر کردن به نسل جدید این‌گونه محصولات هستند.

زمانی که استیو جابر در بیش از ده سال پیش، اولین گوشی آیفون را به رسانه‌ها معرفی می‌کرد، تکیه‌ی زیادی روی این موضوع داشت که این گوشی می‌تواند عملکرد سه دستگاه را یک‌جا و در خود داشته باشد: یک گوشی، یک آی‌پاد و یک ابزار برای ارتباطات اینترنتی. اما بعد از این معرفی، چندین پیشرفت مهم و ناگهانی دیگر نیز در این حوزه اتفاق افتاد.

معرفی اپ استور در سال 2008، ظهور گوشی‌هایی با نمایشگرهای بزرگ پس از عرضه‌ی اولین گلکسی نوت در سال 2011، رشد کنترل‌های صوتی و بدون نیاز به استفاده از دست با معرفی سیری در سال 2011 و ادامه‌ی آن در سال 2013 با موتو اِکس و دکمه‌ی برگشت به خانه‌یTouchID در آیفون 5 اِس که از سال 2012 به بعد استفاده از رمزهای عبور معمول را به سمت منسوخ شدن هدایت کرد، از جمله‌ی بزرگترین پیشرفت‌ها در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند بودند.

اما پس از مواردی که ذکر شد، به سختی می‌توان نقطه‌ی مهم و مشخصی را یافت که اثری به این بزرگی روی صنعت گوشی‌های همراه گذاشته باشد. پرچمدارهای معرفی‌شده توسط اکثر شرکت‌های بزرگ و مطرح در سال‌های اخیر، بیشتر از اینکه انقلابی باشند، فقط بهبودهایی معین و دوره‌ای را به کاربر نشان می‌دادند.

GalaxyS10s.jpg

برای مثال، بزرگترین تفاوت بین آیفون اِکس‌اِس مکس اپل که در سپتامبر 2018 معرفی شد با آیفون اِکس، نمایشگر بزرگتر و واضح‌تر، بهبود مقاومت در مقابل آب، پردازنده‌ی قوی‌تر و سیستم دوربین بهبودیافته‌ی آن بود؛ بهبودهایی که در جای خود قابل اعتنا هستند اما مسلماً نمی‌توانند در طرز استفاده از گوشی‌های هوشمند تغییری اساسی ایجاد کنند. همین مورد را می‌توان در مورد گلکسی اس10 سامسونگ نیز بیان کرد که به گفته‌ی سامسونگ نمایشگری بهتر و با دقت رنگ بالاتر نسبت به نسخه‌ی سال گذشته دارد و طراحی و دوربین آن نیز بهتر شده است.

اما اگر اخبار منتشرشده در MWC را به عنوان نشانه‌ای از آینده تلقی کنیم، به نظر می‌رسد که گوشی‌های هوشمند در حال تغییراتی اساسی هستند. گوشی‌هایی غیرعادی که تحت برندهای هواوی، انرجایزر، نوکیا و البته سامسونگ در این کنفرانس معرفی شدند، ویژگی‌های جدیدی را در خود دارند که حتی اگر کاربردی نباشند و مورد استقبال قرار نگیرند، باز هم جالب توجه و هیجان‌انگیز خواهند بود.

EnergizerP18K-Pop.jpg

محصول شرکت Avenir Telecom با نام Energizer P18K با یک باتری عظیم 18000 میلی‌آمپرساعتی که می‌تواند 50 روز گوشی را در حالت آماده به کار نگه دارد، Nokia 9 PureVew محصول جدید HMD Global که از پنج عدد دوربین مجزا روی بدنه‌ی پشتی بهره می‌برد و شاید جذاب‌تر از این‌ها، Mate X هواوی و Galaxy Fold سامسونگ که قابلیت تا شدن و باز شدن و تبدیل به یک گوشی با نمایشگر بسیار بزرگتر را دارند همگی در چند ماه اخیر معرفی شده‌اند و علاقه‌مندان به گوشی‌های همراه منتظر ورود رسمی آن‌ها به بازار هستند.

HuaweiMateX.jpg

کند شدن روند نوآوری در گوشی‌های هوشمند اثر مستقیم روی فروش این محصولات نیز داشته است. فروش جهانی گوشی‌های هوشمند بر اساس گزارش گارتنر در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2018، نسبت به همین سه‌ماهه در سال قبل از آن تنها 0.1 درصد رشد داشته است. یک گروه از تحلیلگران شرکت UBS که توسط دیوید ملهالند رهبری می‌شدند، اخیراً پیش‌بینی کرده است که فروش دستگاه‌های تلفن همراه در 2019 تا 5 درصد کاهش خواهد داشت. موضوعی که اگر محقق شود، نشان‌دهنده‌ی تغییر الگوی خرید مشتریان و نبود ویژگی‌های نوآورانه در محصولات جدید است.

در بخشی از گزارش UBS آمده است:

«ما دریافته‌ایم که همواره مدتی طول می‌کشد تا ویژگی‌های جدید در ذهن مشتریان توجه را به خود جلب کند؛ اما اگر به چند ویژگی جدید کلیدی در سال‌های اخیر مثل FaceID و هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند نگاه کنیم، می‌فهمیم که سرعت جا افتادن آن‌ها نسبت به ویژگی‌هایی مثل حسگر اثر انگشت و راهکارهای مبتنی بر دوربین دوگانه، بسیار کندتر است».

Nokia9PureView.jpg

البته باید این نکته را بادآوری کنیم که هدف ما از این مطلب، این نیست که گوشی‌های متفاوتی که اخیراً معرفی شده‌اند، می‌توانند بازی را برای صنعت گوشی‌های هوشمند تغییر داده و فروش آن‌ها را افزایش دهند، یا الگوهایی برای طراحی گوشی‌های جدید در انقلاب بزرگ احتمالی در این صنعت باشند. به هر حال، گوشی‌های ساده با صفحه کلیدهای کشویی متفاوت مثل T-Mobile Sidekick که در اوایل دهه‌ی 2000 روانه‌ی بازار شدند نیز شباهتی به گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی مستطیلی حال حاضر نداشتند، اما این گوشی و سایر محصولات مشابه، پله‌های رو به جلویی بودند که به ما نشان می‌دادند از گوشی همراه می‌توان استفاده‌هایی بسیار بیشتر از زنگ زدن و پیام دادن کرد.

بر همین اساس، گوشی‌های تاشوی جدید نیز می‌توانند پایه‌گذار چیزی باشند که در آینده، صنعت گوشی‌های همراه به آن سمت حرکت خواهد کرد. چیزی که هنوز تا حد بسیار زیادی مبهم است. اما یک موضوع حالا به وضوح روشن است: دستگاه‌هایی مثل گلکسی فولد دیگر تنها طرح‌های اولیه و مفهومی و اسناد ثبت اختراع نیستند، این دستگاه‌ها تولید شده‌اند و به زودی به صورت رسمی به بازار عرضه خواهند شد.





منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار