کد خبر: ۲۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 22
ربات انسان نمای روسیه موسوم به Fedor از طریق موشک سایوز ۲.۱ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

به گزارش آی تابناک : شبکه راشاتودی اعلام کرد ربات انسان نمای روسیه موسوم به Fedor از طریق موشک سایوز ۲.۱ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

کارشناسان روسی آژانس فضایی روسیه اعلام کردند؛ ساخت ربات انسان نمای Final Experimental Demonstration Research با نام اختصاری فدور Fedor به پایان رسید و  برای انجام ماموریت پرتاب آماده شد.

ربات انسان نمای روسی به فضا پرتاب شد

این ربات درساعت ۶:۳۸ دقیقه روز پنج شنبه به وقت روسیه برابر با ۸:۰۸ دقیقه صبح به وقت تهران، با استفاده از موشک سایوز MS-۱۴ بدون سرنشین از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

ربات انسان نمای روسی فدور با شماره شناسایی Skybot F۸۵۰، پیش از پرتاب به ایستگاه فضایی بین المللی مورد انواع آزمایش‌ها قرار گرفته بود. مدت زمان اقامت ربات انسان نمای فدور درایستگاه فضایی بین المللی حدود ۱۰ روز خواهد بود که در این مدت به کمک به فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی می‌پردازند.

ربات انسان نمای روسی به فضا پرتاب شد

به گفته مقام‌های روسی، این نخستین باراست که یک ربات به وسیله روس‌ها به فضا پرتاب می‌شود. پس از پرتاب در روز پنج شنبه کارشناسان پیش بینی کرده اند که کپسول فضایی حامل ربات روز شنبه به بدنه ایستگاه فضایی متصل شود و تا پایان ماموریت خود در روز ۷ سپتامبر در ایستگاه فضایی باقی بماند.

ربات انسان نمای فدور دارای ارتفاعی در حدود ۱۸۰ سانتی متر و وزنی درحدود ۱۶۰ کیلوگرم است. کارشناسان قابلیت‌های منحصربه فردی برای این ربات درنظر گرفته اند از جمله توانایی بازکردن درب بطری و مواردی از این دست و در نظر دارند قابلیت‌های ربات را در فضای میکروگرانشی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

ربات Fedor با قابلیت شبیه سازی حرکت انسان می‌تواند در حرکت در فضا به فضانوردان کمک کند و حتی برای آموزش فضانوردان در زمین مورد استفاده قرار گیرد. از جمله دیگر وظایف در نظرگرفته شده برای ربات فدور، امکان پیاده روی در فضا خارج از ایستگاه فضایی بین المللی است. کارشناسان در نظر دارند در آینده از ربات فدور برای کمک به تسخیر فضای عمیق و سفر رباتیک به سیاره‌های دور دست استفاده کنند.

ربات انسان نمای روسی به فضا پرتاب شد

این ربات، اولین رباتی نیست که به فضا می‌رود، درسال ۲۰۱۱ ربات Robonaut ۲ ناسا که به وسیله شرکت جنرال موتورز ساخته شده بود اولین رباتی است که به فضا سفر کرده است. ساخت ربات Robonaut ۲ هم مشابه ربات فدور برای انجام ماموریت‌های خطرناک در فضا و کاستن از آسیب به فضانوردان در نظر گرفته شده است. اکنون ربات‌های زنبور در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند و درکنار فضانوردان به کنترل و نظارت بر تجهیزات می‌پردازند.

قرار است از ربات Fedor در ماموریت ایستگاه فضایی بین المللی برای انجام ماموریت پیاده روی فضایی استفاده شود و در آینده این ربات درماموریت‌های فضایی برای پیاده روی برروی سیاره‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار