کد خبر: ۲۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 17
درجه فارنهایت ، مقیاسی است که به افتخار گابریل دانیل فارنهایت که دماسنج جیوه‌ای را اختراع کرد، نامگذاری شده‌است.
به گزارش آی تابناک : حتما شما هم تابحال در زمان استفاده از برخی وسایل همچون اجاق گاز و فر به مسئله فارنهایت و سلیسیون برخورد کردید و این سوال برایتان مطرح شده است که چطور باید این تبدیل را انجام دهید ، نگران نباشید امروز  قصد داریم تا روش تبدیل فارنهایت به سانتی گراد را به شما آموزش دهیم.

 

چرا در ایران فارنهایت را تبدیل به سانتی گراد می‌کنیم؟ +روش تبدیل / از فارنهایت چه می‌دانید؟

فارنهایت به چه معناست؟

فارنهایت مقیاسی برای سنجش دما است که در ایالات متحده آمریکا کاربرد دارد.در درجه‌بندی فارنهایت مایع دماسنجی جیوه اختیار می‌شود. نقطه پایینی دمای مخلوط یخ و نشادر و حد بالای آن دمای بدن انسان سالم اختیار می‌شود و آن را عدد ۹۸٫۶ در نظر می‌گیرند و از صفر تا ۹۸٫۶ را به ۹۸٫۶ قسمت مساوی تقسیم می‌کنند و هر یک، یک درجه فارنهایت نامگذاری می‌شود. از مقیاس فارنهایت که هنوز هم در بعضی از کشور‌های انگلیسی نیز استفاده می‌شود، در کار‌های علمی استفاده نمی‌شود. بریتانیا در سال ۱۹۶۴ مقیاس سیلسیوس را برای استفاده‌های تجاری و نظامی پذیرفتند.

این مقیاس به افتخار گابریل دانیل فارنهایت که دماسنج جیوه‌ای را اختراع کرد، نامگذاری شده‌است. براساس مقاله‌ای که در ۱۷۲۶ توسط او نوشته شده، مقیاس او براساس سه نقطه پایه‌گذاری شده‌است.

نقطه اول دمای مخلوط یک به یک آب و یخ و نشادر است که به عنوان صفر در نظر گرفته شده‌است. نقطه بعدی دمای مخلوط یک به یک آب خالص و یخ است و نقطه سوم دمای بدن انسان. فارنهایت بعد از مشاهده فاصله این نقاط از هم به این نتیجه رسید که فاصله نقطه ذوب یخ خالص و یخ با نشادر نصف فاصله نقطه ذوب یخ خالص از دمای بدن است.

پس برای سادگی تقسیم‌بندی بین این نقاط فاصله‌ها را به دو مقدار ۳۲ قسمتی و ۶۴ قسمتی تقسیم نمود که با نصف کردن چند باره فاصله‌ها امکان پذیر است. در مقیاس او دمای ذوب یخ خالص برابر با ۳۲ و دمای بدن برابر با ۹۶ درجه (۶۴+۳۲) اندازه‌گیری شد.

فارنهایت مشاهده کرد که آب با این مقیاس در ۲۱۲ درجه به جوش می‌آید. بعد‌ها دانشمندان در این مقیاس تغییراتی دادند تا نقطه ذوب یخ دقیقاً ۳۲ درجه و دمای جوش آن ۲۱۲ درجه در نظر گرفته شود و فاصله آن‌ها ۱۸۰ واحد باشد. به خاطر همین تغییرات دمای بدن انسان در این مدل حدود ۹۸ درجه به دست آمد.

چرا در ایران فارنهایت را تبدیل به سانتی گراد می‌کنیم؟ +روش تبدیل / از فارنهایت چه می‌دانید؟

گابریل دانیل فارنهایت کیست؟

گابریل دانیل فارنهایت (زاده ۱۶۸۶ میلادی- درگذشته ۱۷۳۶ میلادی) دانشمند آلمانی، ابتدا به آمستردام رفت تا شغل معلمی برعهده گیرد، اما ذوق و حرفه اصلی وی ساختن وسایل هواشناسی بود. زیرا در آن زمان برای مطالعه اقیلم‌ها دماسنج ضرورت داشت. او توجه خاصی به ساختن اسباب اندازه‌گیری دما کرد.

در قرن هفدهم نوعی دماسنج‌های گازی و الکلی ساخته شدند که دقت کافی نداشتند. فارنهایت جیوه را مورد استفاده قرار داد و در سال ۱۷۱۴ میلادی دماسنج جیوه‌ای ساخت. او نخست راهی برای پاکسازی جیوه ابداع کرد که به دیواره نچسبد. دماسنج جیو‌های توانایی اندازه‌گیری دما‌های پایین‌تر از نقطه انجماد آب و بالاتر از نقطه جوش آن را دارا بود. فارنهایت نتایج تحقیقات خود را در سال ۱۷۲۴ میلادی منتشر کرد و در همان سال به عضویت انجمن سلطنتی انگلستان برگزیده شد.

چرا در ایران فارنهایت را تبدیل به سانتی گراد می‌کنیم؟ +روش تبدیل / از فارنهایت چه می‌دانید؟

چرا نیاز به تبدیل واحد فارنهایت به سانتی گراد (سلسیوس) داریم؟

در ایران واحد اندازه گیری دمای رسمی درجه سلسیوس یا همان درجه سانتی گراد است. معمولا دمای هوا توسط مراجع رسمی و اداره‌ی هواشناسی (هرشب در اخبار) با مقیاس سانتی‌گراد اعلام می‌شود. به همین دلیل مقیاس سانتی گراد برای ما ملموس‌تر و قابل فهم‌تر است.

اما در بسیاری از دستگاه‌های وارداتی مانند پکیج‌های گرمایشی ساخت کشور‌های دیگر، مقیاس فارنهایت، نشان دهنده‌ دما است. به همین منظور دانستن تبدیل واحد فارنهایت به سانتی گراد و سانتی گراد به فارنهایت نیازی حیاتی است. فرمول تبدیل واحد سانتی گراد به فارنهایتو فارنهایت به سانتی گراد به قرار زیر است:

تبدیل درجه فارنهایت به سانتی گراد (وبالعکس)

درجه بندی فر‌های آشپزخانه به دو صورت درجه سانتی گراد و درجه فارنهایت است و ممکن است درجه بندی ذکر شده در دستور غذایی ما با درجه بندی فرمان مطابقت نداشته باشد.

ازاین رو روش ساده برای تبدیل این دو درجه به هم را ذکر می‌کنیم.

چرا در ایران فارنهایت را تبدیل به سانتی گراد می‌کنیم؟ +روش تبدیل / از فارنهایت چه می‌دانید؟

 




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار