کد خبر: ۲۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 17
دانشمندان روس با هدف ساخت پایگاه فضایی در دیگر سیاره‌های منظومه شمسی، رباتی انسان نما ساخته اند که به ماموریت فضایی می‌رود.
به گزارش آی تابناک : کارشناسان روسی آژانس فضایی روسیه اعلام کرده اند ربات انسان نمای Final Experimental Demonstration Research با نام اختصاری فدور Fedor در مراحل پایانی ساخت قراردارد و به زودی می‌تواند به ایستگاه فضایی بین المللی برای انجام ماموریت پرتاب شود.
 

قرار است این ربات در جدیدترین پرتاب کپسول فضایی سایوز روسی Soyuz MS-۱۴ از پایگاه بایکونور قزاقستان در تاریخ ۲۲ آگوست سال میلادی جاری به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شود.
 

اکنون این ربات در مراحل آزمایشی پیش از ماموریت برای بررسی صحت عملکرد خود قراردارد. ربات Fedor دارای قابلیت‌های منحصربه فرد است و می‌تواند به خوبی حرکت و مقصد خود را شناسایی کند.
 

ربات Fedor حدود ۱۸۲ سانتی متر طول و وزن آن حدود ۱۰۵ کیلوگرم است و می‌تواند حدود ۲۰ کیلوگرم بار را حمل کند.از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد ربات Fedor می‌توان حرکت به شکل سینه خیز، ایستاده و حرکت به شکل دو را می توان نام برد. قابلیت رانندگی و کار با ابزار‌های صنعتی از دیگر قابلیت‌های این ربات انسان نمای منحصربه فرد است.
 

از اهدف‌ مهم دانشمندان روسی برای توسعه این ربات، ساخت پایگاه زیستی برای فضانوردان برروی کره ماه با استفاده از Fedor را می‌توان نام برد. قرار است از ربات Fedor در ماموریت ایستگاه فضایی بین المللی برای انجام ماموریت پیاده روی فضایی استفاده شود و در آینده این ربات درماموریت‌های فضایی برای پیاده روی برروی سیاره‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 

ربات انسان نمای فوق پیشرفته Fedor اولین بار در دسامبر ۲۰۱۶ رونمایی شد که بخشی از برنامه استراتژیک رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین برای سفربه کره ماه و مسکونی کردن آنجاست.
وظیفه اصلی ربات Fedor کمک به ساخت و ساز پایگاه‌های مخصوص زندگی فضانوردان در کره ماه و دیگر سیاره هاست. دانشمندان روس اعلام کرده اند درماموریتی پیشتاز در نظر دارند به کره ماه فضانورد ارسال کنند و پیش از آن می توانند یک ربات برای ماموریتی آزمایشی به آنجا بفرستند.
 

امروزه ربات‌های فضانورد زنبور به نام Bee robot در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند و به فضانوردان در انجام پژوهش‌ها و کنترل تجهیزات مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی کمک می‌کنند.
 

ایستگاه فضایی بین المللی از نوامبر ۲۰۰۰ دارای خدمه انسانی و فضانوردانی است که در ماموریت‌های ۶ ماهه به این ایستگاه سفر می‌کنند. ایستگاه فضایی بین المللی که با نام ISS شناخته می‌شود در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از مدارکره زمین قراردارد و تاکنون حادثه خاصی جز چند مورد معدود افت اکسیژن و فشار ایستگاه برای فضانوردان پیش نیامده است. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی به مطالعه درحوزه‌های پزشکی فضایی، علوم زندگی، علوم فیزیکی، نجوم و هواشناسی می‌پردازند.
 

با توجه به نزدیک شدن ایستگاه فضایی بین المللی به پایان زمان ماموریت خود و قرارگرفتن در آستانه بازنشستگی، محققان اعلام کرده اند به مطالعه‌های دقیق برای ادامه فعالیت ایستگاه پس از سال ۲۰۲۴ نیاز است و این امکان وجود دارد که کاربری ایستگاه فضایی بین المللی درآینده دگرگون شود و کاربری گردشگری و تحقیقاتی علمی برای شرکت‌های داروسازی پیدا کند.

منبع:Dailymail
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار