کد خبر: ۲۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 17
درحالیکه استفاده از هوش مصنوعی، فناوری روبه‌رشدی در تمامی صنایع محسوب می‌شود، حال شاهد افزایش حضور آن در دنیای ورزش هستیم.

به گزارش آی تابناک : بی‌شک همگی به‌خاطر داریم که در سال ۲۰۱۶، باشگاه فوتبال لسترسیتی به‌صورت غیر‌منتظره‌ای، قهرمان لیگ برتر فوتبال انگلستان یا (Premier League) شد. این باشگاه، بخشی از موفقیت خود را مدیون داده‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها است. وقتی بحث از بررسی داده‌های مربوط به فوتبال می‌شود، می‌دانیم که باشگاه لسترسیتی از پیش‌رفته‌ترین باشگاه‌ها میان باشگاه‌های حاضر در لیگ به حساب می‌آید. این‌باشگاه امسال، در تلاشی برای بهبود روند تحلیلی خود در فصل آینده و کسب موفقیت‌های بیشتر، شخصی‌را به‌عنوان رئیس کمیته‌ی تجزیه‌و‌تحلیل باشگاه منصوب کرد. البته نباید فراموش کنیم که تیم فوتبال هوفنهایم و پس از آن تیم ملی آلمان نیز از سال‌های دور با استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل فوتبال SAP از علوم داده در تحلیل بازی‌ها استفاده می‌کنند. 

AI sports

امروزه آن‌چه مشاهده می‌شود این است که، داده‌های به‌دست آمده از دنیای ورزش روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و به همین‌علت نیز، ماندن در صدر نوآوری‌های ورزشی، هزینه‌ی بسیار زیادی را در پی خواهد داشت. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در طی یک رویداد، به‌ما این‌امکان‌را می‌دهد، تا با استفاده از روش‌های مناسب، به‌صورت بی‌درنگ تصمیم‌گیری کنیم. شایان ذکر است به‌کارگیری داده‌ها در تحقیقات طولانی‌مدت، فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا تجهیزات ورزشی و ماشین‌آلاتی مانند خودروهای مخصوص استفاده‌در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک یا دوچرخه‌های مسابقه‌ای را نیز توسعه دهیم.

فقط فوتبال توسط ویژگی‌های داده‌ها دچار تغییر و تحول نمی‌شود؛ بلکه فناوری در حال متغیرساختن انواع و اقسام رشته‌های ورزشی است، از تنیس گرفته تا مسابقات اتومبیل‌رانی و دوچرخه‌سواری.

مسابقه، فناوری و مطابقت آن‌ها؛ فناوری در مسابقات ویمبلدون

مسابقات تنیس ویمبلدون (Wimbledon) همواره نقش پررنگی را در تاریخ انگلستان، ایفا کرده است. تنیس در واقع یکی از اولین ورزش‌هایی است که نوآوری‌را پذیرا بوده، به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۰۶ برای اولین‌بار، از فناوری (Hawk-Eye) برای ردیابی دقیق مسیر توپ در طول مسابقه، استفاده شد. اخیراً این مسابقات، مراحل عالی‌تری را از نمایش نوآوری‌های جدید نسبت‌به آن‌چه که در گذشته شاهد بودیم، ارائه می‌دهد. این مسابقات که با تکیه بر محاسبات پیشرفته‌ی ابری طراحی شده، اکنون با ارائه‌ی خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای سازمان دهندگان، طرفداران و حتی بازیکنان و نیز ایجاد نگرش داده‌محور در آن‌ها، با افزایش استفاده‌ی همگانی، راندمان بازی‌ها را بهبود داده و طرفداران را سرگرم می‌کند.

AI sports

امسال به لطف سرویسی مبتنی بر هوش مصنوعی، سطح فناوری در مسابقات بالا رفته‌است. این‌سرویس برای ردیابی تمامی عوامل بازی و هچنین شفاف‌سازی نکات مهم بازی از دوربین و حسگرهای پیشرفته استفاده می‌کند. کوچک‌ترین اتفاقات حین بازی مثل صدای ناله‌ی بازیکن هنگام مجروح‌شدن، صدای تشویق تماشاچی‌ها از سکو یا صدای برخورد توپ با راکت ضبط شده و باتوجه به اهمیت آماری آن، رتبه‌بندی می‌شود. این‌سرویس، به تحلیل‌گران امکان می‌دهد تا به‌آسانی، اتفاقاتی که حین بازی رخ می‌دهد را درک و تجزیه‌و‌تحلیل کنند و نیز با ارائه‌ی بی‌درنگ داده‌ها، اجازه می‌دهد تا با شناسایی بهترین لحظات، از آن‌ها فیلم‌برداری کرده و با نمایش آن‌ها به جهانیان، موجبات سرگرمی آنان را فراهم کنیم.

داده‌ها همه‌چیز‌را کنترل می‌کنند

در‌حالی‌که تجزیه و تحلیل داده‌ها در بسیاری از مسابقات، عامل تعیین‌کننده‌‌ای میان رتبه‌ی اول و دوم است، به همان میزان نیز، روی تجربیات تماشاگران و طرفداران هر رشته از مسابقات، تأثیرگذار بوده و می‌تواند تغییر و تحولات عظیمی‌را، در این حوزه بوجودآورد. سال گذشته، طی مسابقات تور دو فرانس یا تور فرانسه، که معتبرترین مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری جاده‌ای در دنیا محسوب می‌شود، بیش از ۱۵۰ میلیون داده‌ی نقطه‌به‌نقطه جمع‌آوری شد و پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در این حوزه را به‌گونه‌ای به نمایش گذاشت تا موجب شود طرفداران، با استفاده از تلفن‌های همراه خود در فضاهای اجتماعی، دیجیتالی و دیگر محیط‌ها، درباره‌ی مسابقات وجزئیات آن، بیشتر حرف بزنند.

برای بهبود تجربه‌ی بیینده‌ها در تماشای تور دوفرانس، همه‌ی دوچرخه‌ها به یک دستگاه کوچک و ساده مجهز شده بودند که در هرثانیه، موقعیت‌مکانی‌ دوچرخه‌را با کمک سامانه‌ی جهانی موقعیت‌یابی (GPS) ضبط می‌کرد. در همین‌راستا، داده‌های مورد اشاره درباره‌ی موقعیت‌مکانی، قرار است برای ارزیابی عملکرد شخصی دوچرخه‌سواران و همچنین بهبود تصمیمات اتخاذ شده در این تور استفاده شوند. این اطلاعات همچنین برای محاسبه‌ی میزان افزایش سرعت و مسافت نسبی طی‌شده در هر کدام از دوچرخه‌سواران استفاده می‌شود. داده‌های بدست‌آمده از این‌دستگاه‌ها درکنار اطلاعات سایر نهادها و سازمان‌ها، امکان تجزیه‌و‌تحلیل عمیق‌تری‌را فراهم می‌سازد که می‌تواند درمورد افزایش شیب و ارتفاع دوچرخه، تأثیرات آب‌وهوایی و دیگر فاکتورها کمک‌حال تحلیل‌گران باشد. همچنین با کمک این داده‌ها، عملکرد نرفم‌افزارهای نقشه‌برداری سه‌بعدی، بهبود یافته‌است.

داده‌ها، سلاح‌های مخفی ورزش‌های موتوری

به‌لطف استفاده از این داده‌ها، مهارت‌های مهندسی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ و باعث شده‌اند در ورزش‌های موتوری، ارتقای بی‌سابقه‌ای از نظر فنی حاصل شود. تقریباً تمامی اتوموبیل‌های مسابقه‌ای، به‌ وسیله‌ای مجهز شده‌اند که مهندسان، تکنسین‌ها و رانندگان‌را قادر می‌سازد تا اعمال راننده و واکنش‌های اتومبیل‌را بررسی، درک و ارزیابی کنند و به نوبه‌ی خود به مهندسان امکان می‌دهد تا استراتژی‌های دقیقی برای بهینه‌سازی عملکرد کلی اتومبیل، تنظیم کنند.

به‌عنوان مثال، تیم فرمول‌یک مرسدس، AMG Petronas، نام خود را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تیم‌های تاریخ مسابقات فرمول‌یک به‌ثبت رسانیده، اما یافتن روش‌های جدید برای جمع‌آوری، مدیریت و به اشتراک‌ گذاری داده‌های جدید و فراوان، به‌منظور بهبود طراحی و عملکرد ماشین‌های مسابقه‌ای، می‌تواند برای این شرکت چالش عمده‌ای ایجاد کند.

شرکت خودروسازی مرسدس به ساختار و اسکلتی برای خودروهای خود نیاز داشت که اولاً سبک باشد و ثانیاً به‌گونه‌ای طراحی شود که الزامات مهندسی و تجهیزات موردنیاز برای بهره‌برداری چند‌منظوره‌را پاسخگو باشد. شرکت سهامی Pure Storage با کارکردن روی داده‌ها، ضمن اینکه عملکرد خودروهای بنز را بهبود می‌بخشد، نیاز به تجهیزات حجیم‌را نیز از بین ‌می‌برد، و بدین صورت تیم این خودروساز می‌تواند بخش عظیمی از بار کاری را با کمک این شرکت رفع کند.

formula 1 AI

اکنون اعضای تیم، هم در زمین مسابقه و هم در کارخانه‌ی تولید، به اطلاعات مهمی که برای بهبود دائمی عملکرد اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود، دسترسی کامل داشته و این اطمینان را می‌دهند که اتومبیل‌های مسابقه‌ای این شرکت، در هرثانیه و هردور از مسابقه به‌صورت بهینه‌ای کار خواهند کرد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها برای برنده‌شدن

مدت‌زمان طولانی در گذشته، به‌دلیل سخت‌بودن جمع‌آوری و نیز چالش‌های ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌های با حجم عظیم، این اطلاعات به‌جای اینکه دارایی محسوب شوند، دردسر قلمداد می‌شدند. بااین‌حال، قابلیت‌های همیشه درحال بهبود پلتفرم‌های بزرگ داده، فرصت‌های غیرقابل‌انکاری را برای صنایع مختلف مثل داروسازی، ساخت‌و‌ساز، خرده‌فروشی و حتی بانک‌داری ایجاد کرده‌است. امروزه این داده‌ها، به‌عنوان یکی‌از مهم‌ترین دست‌آوردهای نوآوری شناخته می‌شوند، به‌خصوص در حوزه‌ی ورزش که سود این‌نوآوری هم به ورزشکاران و هم به بینندگان به‌طور یکسان، می‌رسد.

در ورزش‌های مبتنی‌بر داده آن‌چه که برندگان‌را از بازندگان متمایز می‌سازد، این‌است که برندگان، توانایی خود را به‌گونه‌ای توسعه داده‌اند که داده‌ها را به‌عنوان یک دارایی مدیریت کنند. برای دستیابی به این‌هدف، سازمان‌ها باید زیرساخت‌هایی بسازند که از دیدگاه فناوری اطلاعات، ساختاری مدرن داشته باشد؛ تا جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌ی داده‌ها به‌موقع و به‌صورت صحیحی انجام گیرد و مهم‌تر از هرچیز، با این‌روش می‌توان مدال طلا یا جایزه‌ای درخوربه‌دست آورد.




منبع : زومیت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار