کد خبر: ۲۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 14
اوضاع فعلی استخراج رمزارز در کشور در ابهام بزرگی به سر می‌برد؛ همین وضعیت مبهم و البته بیم تصمیماتی که دولت در آینده خواهد گرفت ماینرهای کشور را وادار به مهاجرت از کشور به کشورهای همسایه کرده است.

به گزارش آی تابناک : داستان استخراج ارزهای دیجیتال این روزها یکی از مباحث روز است. روزی نیست که خبری از توقیف مزارع استخراج رمزارز شنیده نشده و یا دولتمردان و افراد وابسته به این موضوع، مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نداشته باشند. به نظر اوضاع این صنعت دستخوش تغییراتی بزرگ است که مسلماً طی روزها و هفته‌های آینده شاهد اعلام آنها خواهیم بود.

در همین زمینه سپهر محمدی، رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین در نشستی که برای بررسی وضعیت ماینرهای کشور با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شده بود، مواضع این انجمن و همچنین وضعیت فعلی این صنعت در کشور را شرح داده است. محمدی معتقد است وضعیت فعلی این صنعت باعث خواهد شد ماینرها از کشور کوچ کرده و کسب و کار خود را در کشورهای همسایه ادامه دهند.

محمدی با تأکید بر این موضوع که فناوری بلاک‌چین راهکاری برای مقابله با تحریم‌هاست گفت:

انجمن بلاکچین حدود یک سال است که در جریان مصوبه هیات دولت که پیش نویس آن در کمیته اقتصادی دولت آماده شده بود، قرار گرفته و دغدغه‌های خود را اعلام کرده است. مهرماه سال گذشته وزارت نیرو فرصت یک ماهه‌ای را برای تعیین تعرفه برق برای ماینینگ‌ها درخواست کرد. اما ظرف یک ماه قیمت برق را اعلام نکرد تا به پیک برق امسال رسیدیم و بدون اینکه انجمن مطلع باشد، اقدام به جمع‌آوری ماینرها کردند.

در این زمینه محمدی خبر از این پدیده داده که کشورهایی با تعرفه برق ارزان و وضعیت مناسب برای ماینرها مانند گرجستان، قزاقستان، ارمنستان و ... مقاصد بعدی ماینرهای ایرانی هستند با انتقاد از روش اتخاذ شده از سوی دولت گفت:

تصمیمات هیئت دولت و روش برخورد با آن نه به نفع دولت است و نه بخش خصوصی، در حقیقت این حالت یک بازی باخت- باخت آغاز شده در حالی که می‌توانست برد- برد باشد. امیدواریم هیات دولت در این زمینه تجدیدنظر کرده و از نظرات کارشناسی بخش خصوصی استفاده کند.

mine-899.jpg

البته به نظر انجمن بلاک‌چین قصد ندارد در این موضوع چندان هم حالت انفعال داشته باشد و محمدی اعلام کرده که قصد دارد مراتب را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کرده و تقاضای تعلیق مصوبه اخیر هیئت دولت را مطرح کند.

در مقابل هر ایرادی باید راهکاری بیان شود. محمدی معتقد است با توجه به اینکه استخراج رمزارزها می‌تواند به عنوان یک صنعت تلقی شود، محاسبه تعرفه صنعتی برای آن می‌تواند راهکار مناسب باشد. محمدی در این بار به ایجاد رقابت نیز اشاره کرده و اعلام نموده که می‌توان بازاری برای تجارت ارزهای دیجیتال داشت و مانند بورس انرژی، خریدار و فروشنده خودشان قیمت را تعیین کنند.

در ادامه این مراسم نیز علوی به عنوان یکی از اعضای کارگروه ماینینگ ایران و انجمن بلاک‌چین نیز مواضع خود را به صورت زیر اعلام کرد:

درخواست ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود. ما بنا نداریم رفتار غیرقانونی انجام دهیم. نه می‌خواهیم فرار مالیاتی کنیم و نه به دنبال برق مجانی هستیم. اگر تعرفه رقابتی باشد، خریدار و فروشنده در بورس انرژی قیمت را تعیین می‌کنند. برقی که در کشور برای استخراج بیتکوین مصرف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی می‌شود.
در حالی که در ایران از نرخ متوسط صادراتی حرف زده می‌شود، روسیه و قزاقستان با دو سنت به فعالین این حوزه برق می‌دهند و حتی از ماینرها مالیات نمی‌گیرند.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار