کد خبر: ۲۵۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 11
AMD پس از موفقیت در تولید نسل دوم پردازنده‌های EPYC به پیش‌روی در صنعت پردازنده‌ها ادامه داده و طراحی نسل سوم معماری Zen را به پایان رسانده‌ است.

به گزارش آی تابناک : حال که پردازنده‌های AMD Zen 2 توانسته‌ است توجه بازار عمومی و بازار تجاری را با نسل سوم پردازنده‌هایرایزن (Ryzen) و نسل دوم پردازنده‌های EPYC به خود جلب کند، زمان آن رسیده که غول دنیای پردازنده به استقبال آینده برود. در همین راستا به نظر می‌رسد AMD طراحی معماری پردازنده‌ی Zen 3 را به پایان رسانده‌ است.

این خبر طی مراسم رونمایی از نسل دوم پردازنده‌های EPYC منتشر شد. طی این مراسم اسلایدی به نمایش گذاشته‌ شد که نشان می‌داد طراحی نسل سوم معماری Zen به پایان رسیده و حتی طراحی نسل چهارم آن در حال انجام است. البته این بدین معنا نیست که پردازنده‌های نسل چهارم رایزن به این زودی‌ها به بازار عرضه خواهند شد، بلکه نشان می‌دهد موفقیت‌های اخیر AMD باعث نشده که آن‌ها از سرعت پیشرفت خود بکاهند.

AMD

به نظر می‌رسد که AMD Zen 3 از تکنولوژی پردازنده‌های +7nm بهره می‌برد، تقریباً مشابه +AMD Zen که پس از نسخه‌ی اصلی Zen معرفی شد و از تکنولوژی +12nm استفاده می‌کرد. بنابراین انتظار می‌رود Zen 3 فرکانس بالاتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به Zen 2 داشته باشد. AMD در Zen 2 از نودهای ۷ نانومتری DUV استفاده کرده‌ اما به نظر می‌رسد در Zen 3 از نودهای ۷ نانومتری EUV بهره می‌برد و همین عامل باعث افزایش فرکانس و کاهش انرژی مصرفی شده‌ است. این فناوری باعث می‌شود راندمان تولید چیپ‌های مورد بحث بیشتر باشد و محصول نهایی کمتر با مشکل مواجه شود.

در مورد Zen 4 اطلاعات چندانی در دسترس نیست و از توانایی‌های آن‌ها اطلاعات دقیقی نداریم اما گفته می‌شود AMD Zen 4 براساس نودهای ۶ نانومتری EUV است و سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

AMD Zen

هنوز نمی‌دانیم آیا AMD با حرکت به سمت استفاده از نودهای ۶ نانومتری می‌تواند تولید پردازنده‌های دسکتاپ را متحول کند و تعداد هسته‌ها را حتی به بیش از ۱۶ هسته و ۳۲ ترد موجود در Ryzen 9 3950X برساند یا خیر، اما جالب است که بدانیم ممکن است عملکردی در سطح Threadripper 2990WX را طی دوسال آینده در چیپ‌های رایانه‌های دسکتاپ داشته‌ باشیم.

با این‌ حال اطلاع دقیقی از توانایی نسل سوم AMD Ryzen Threadripper نداریم و اگر چنین اطلاعاتی داشتیم، می‌توانستیم در مورد توانایی‌ها و ویژگی‌های AMD Zen 3 و Zen 4 حدس‌های بهتری بزنیم.




منبع : تکرادار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار