کد خبر: ۲۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 08
سال‌هاست بحث شبکه ملی اطلاعات به عنوان راهکاری برای هدایت صحیح ترافیک اینترنت کشور مطرح شده و به گفته وزیران دوره‌های مختلف ICT در کشور، این شبکه تلاشی برای نگه داشتن ترافیک داخلی در داخل کشور است. اما این سوال مطرح است که این شبکه تا چه حد واقعاً ایرانی است و از توان داخلی در آن استفاده شده است؟

به گزارش آی تابناک : بارها و بارها اینکه شبکه‌ای برای روتینگ ترافیک داخلی اینترنت کشور در مسیرهای داخلی نیاز است را شنیده‌ایم و می‌دانیم که مسئول تحقق این امر، شبکه ملی اطلاعات است.

این شبکه باید به بیان ساده بستری داخلی برای ترافیک داخلی و ایرانی است و نیاز به هدایت به سمت گیت‌وی‌های خارجی برای رسیدن به مقصدی که در همین نزدیکی و داخل کشور است را از بین خواهد برد.

در این خصوص ممکن است از خودتان بپرسید که با این وجود این شبکه که قرار است به صورت کامل در خدمت کاربران ایرانی باشد تا چه حد ایرانی بوده و امنیت آن توسط داخل تضمین می‌شود.

نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه در جریان مصاحبه‌ می‌گوید:

در تجهیزات غیرفعال شبکه ملی اطلاعات از ۷۰ درصد توان داخلی و در تجهیزات فعال این شبکه از ۱۵ درصد توان بومی استفاده شده است.

سجاد بنابی در خصوص استفاده از توان بومی در تجهیزات زیرساختی این شبکه می‌گوید که تلاش شده تا بیشترین حد از استفاده از تجهیزات داخلی در هر دو فاز نرم‌افزار و سخت‌افزار از توان داخلی و تجهیزات بومی استفاده شود.

iinn-1.jpg

اما همانطور که می‌دانید برخی تجهیزات هستند که باید حتماً از منابع خارجی تأمین شوند و تنها چند شرکت معدود در دنیا آنها را تأمین می‌کنند.  در عین حال برخی تجهیزات مانند تار، کابل، فیبر نوری و تجهیزات لایه انتقال هستند که به دلیل وجود تأمین کننده مطمئن و معتبر در داخل، کاملاً از بخش داخلی تهیه می‌شود.

البته در تجهیزات مورد استفاده در لایه انتقال نیز یک شرکت داخلی وجود دارد که به دلیل محدود بودن ظرفیت تولید، حتی با وجود خریداری کلیه ظرفیت تولید این شرکت، همچنان نیاز به تجهیزات بیشتری است و به همین خاطر شرکت ارتباطات زیرساخت ناچار به تأمین بخشی از نیاز خود از خارج کشور شده است. البته برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مدعی شده‌اند که توانایی تأمین تجهیزات مورد نیاز را دارند و در این خصوص زیرساخت اعلام نموده پس از تست و بررسی سطح استاندارد محصولات این شرکت‌ها حتماً در اولویت خرید قرار می‌گیرند.

بنابی با اشاره به تجهیزات سخت افزاری مانند کارت انتقال، مدیریت شبکه و تجهیزات نوریDWDM که در کشور بومی سازی شده اند، گفت:

در این زمینه از ظرفیت ایجادشده چند مجموعه وابسته به دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های تهران و امیرکبیر استفاده می کنیم.

لایه بعدی لایه دیتا یعنی سخت‌افزارهایی مانند روتر و سوئیچ است که سجاد بنابی در مورد آن نیز می‌گوید:

هیچ محصول بومی با ظرفیت قابل استفاده در شبکه ملی اطلاعات تاکنون به ما ارائه نشده است. از این رو ما در شرکت ارتباطات زیر ساخت با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات، پروژه های تحقیقاتی تعریف کردیم تا بومی سازی در این حوزه شکل گیرد. به این معنی که شرکت هزینه تحقیقات شرکت هایی که تمایل به ورود به این حوزه را دارند پرداخت می کند تا شاهد بومی سازی در خصوص تجهیزات سخت افزاری لایه دیتا باشیم.

در لایه اپلیکیشن اما اوضاع به مراتب بهتر است و بیش از 70 درصد تجهیزات از منابع داخلی هستند. برای مثال از نرم‌افزارهای فنی و مدیریت شبکه در این پروژه استفاده شده که می‌تواند ضمانت امنیت بسیار بالایی نسبت به نمونه‌های خارجی داشته باشد.

در نهایت بنابی به وضعیت کلی این شبکه نیز اشاره کرده و معتقد است:

به طور کلی در حوزه تجهیزات غیر فعال شبکه ملی اطلاعات (پسیو) که شامل تجهیزاتی مانند رک، کابل، برق، گراندینگ و فیبر نوری می شود، حدود ۷۰درصد نیاز خود را از تجهیزات بومی تهیه کرده ایم و در زمینه تجهیزات اکتیو (فعال) شبکه ملی اطلاعات که مربوط به لایه انتقال و دیتا می شود نیز ۱۵ درصد تجهیزات سخت افزاری، بومی بوده و از توان داخلی به کار گرفته شده است.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار