کد خبر: ۲۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 29
ماده تاریک و انرژی تاریک همچنان برای اخترشناسان و دانشمندان به عنوان اسرار سر به مهر در پهنه کیهان باقی مانده‌اند، اما آژانس فضایی اروپا (ESA) با ماموریت Euclid تلاش خواهد کرد تا از این رموز کیهانی پرده بر دارد.

به گزارش آی تابناک : انرژی تاریک برای توجیه حرکات کهکشان‌های دور دست تئوری پردازی شده. منجمان با مشاهده این کهکشان‌های دور دست دریافته‌اند که سرعت دور شدن آن‌ها از ما بسیار بیشتر از سرعت مورد انتظار برای آن‌هاست. انبساط جهان ما با سرعت بیشتر و بیشتری در حال وقوع است اما هنوز دلیل این مساله برای ما مشخص نیست.

به همین خاطر دانشمندان نام نیروی اسرارآمیزی که جهان را به این شکل تحت تاثیر قرار داده، انرژی تاریک گذاشته‌اند و تا به حال باور دانشمندان بر این بوده که 68 درصد جهان از انرژی تاریک تشکیل شده است.

انرژی تاریک

بخش برودتی تلسکوپ فضایی Euclid که طراحی و تولید آن به عهده ناسا گذاشته شده. بخشی که روکش طلایی دارد سنسور-چیپ الکترونیکی 16 گانه را نشان می‌دهد

به منظور فراهم کردن درک بهتری از این پدیده اسرار آمیز، ESA با ساخت تلسکوپ فضایی Euclid قصد انجام تحقیق و بررسی میلیاردها کهکشان دور دست را دارد. این سازمان امیدوار است با وجود تعداد زیاد این کهکشان‌های قابل مطالعه، از بین تعابیر متعددی که برای توجیه انرژی تاریک وجود دارد به بهترین توجیه دست پیدا کند.

Euclid قرار است در مطالعه ماده تاریک هم به کمک دانشمندان بیاید. این ماده انتزاعی که 80 درصد مواد موجود در پهنه کیهان را تشکیل می‌دهد، دلیل حرکت ستارگان را توجیه می‌کند. ماده تاریک دیده نمی‌شود بنابراین Euclid باید تاثیر جاذبه گرانشی آن را بر کهکشان‌های دور دست مورد بررسی قرار دهد.

آژانس فضایی اروپا برای ساخت بعضی از قسمت‌های حساس و مهم Euclid از ناسا هم کمک گرفته است. مهندسان ناسا تقریبا 20 قطعه سنسور-چیپ الکترونیکی (SCEs) را برای این تلسکوپ فضایی طراحی کرده‌اند. چالش اصلی در طراحی قطعات مذکور این است که باید در دمای منفی 136 درجه سانتیگراد فضا عملکرد مناسبی از خود نشان بدهند.

تلسکوپ فضایی Euclid برای پرتاب در سال 2022 آماده می‌شود و قرار است با راکت Soyuz ST 2-1b از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه به فضا پرتاب شود.




منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار