کد خبر: ۲۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 25
طی یک سال گذشته رابطه شرکت هواوی و دولت آمریکا به نحو فزاینده‌ای تیره و تار شده است و این جریان به جایی رسید که دونالد ترامپ در آخرین شب اردیبهشت ماه گذشته رسماً دستور تحریم سراسری هواوی را به کلیه شرکت‌های آمریکایی صادر کرد. اما به نظر داستان بسیار گسترده‌تر از اینهاست و اسنادی که به تازگی از همکاری هواوی و کره شمالی منتشر شده می‌تواند داستان را بسیار پیچیده‌تر کند.

به گزارش آی تابناک : یک بهانه کوچک برای دولت آمریکا که در وضعیت جنگ خاموش تجاری با چین بود در اواخر سال گذشته میلادی کافی بود که تا ماجرای تجارت شرکت‌های بزرگ چینی در ینگه دنیا را آنطور که می‌خواهد پیش ببرد.

بعد از انبوه اتهامات سیاسی و جاسوسی که به دولت و به خصوص شرکت‌های هواوی و ZTEزده می‌شد بالاخره در آخرین روز اردیبهشت ماه گذشته دولت آمریکا رسماً هواوی را تحریم کرد و به کلیه شرکت‌های آمریکایی اعلام کرد که حق تجارت با این شرکت را ندارند.

huawei-north-korea-2.jpg

بهانه اصلی نیز مثل همیشه امنیت دستگاه‌های هواوی و جاسوسی برای دولت چین اعلام شده بود. در واقع دونالد ترامپ هواوی را به دلیل نقض قوانین و به خطر انداختن اطلاعات کاربران آمریکایی در لیست تحریم خود قرار داد.

بعد از این تحریم شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند گوگل، اینتل، کوالکام، برودکام و ... تلاش نمودند با برگزاری جلساتی با دولت آمریکا شرایط را به حالت قبل بازگردانده و بستری ایجاد کنند تا بتوان دوباره با هواوی تجارت کرد؛ این تلاش بدان دلیل است که هواوی خود به تنهایی یکی از بزرگترین مشتریان این شرکت‌هاست و قطع همکاری با آن ضربه بزرگی به وضعیت مالی این شرکت‌ها می‌زند.

در پی این تصمیم‌ها چند روز پیش دولت آمریکا اعلام کرد که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با کسب مجوزهای لازم دوباره به تجارت خود با هواوی ادامه دهد و همین خبر نشان می‌داد که به نظر اوضاع رو به بهبود است.

جدای از همه بحث‌هایی که بعد از تحریم هواوی پیش آمد خبری که روز گذشته توسط مجله معتبر واشنگتن پست منتشر شده می‌تواند شوک مجددی به بستر در حال ترمیم ارتباط هواوی با دولت و شرکت‌های آمریکایی باشد.

بنابر این گزارش، اسنادی از یک کارمند سابق هواوی در چین در اختیار مجله واشنگتن پست قرار گرفته که نشان می‌دهد شرکت هواوی به مدت 8 سال و به صورت غیر مستقیم تجهیزات مورد نیاز دولت و اپراتور دولتی مخابراتی این کره شمالی را تأمین می‌کرده است.

بر اساس این گزارش شرکت Panda International Information Technology چین به مدت هشت سال سفارشات تجهیزات و نرمافزارهای مورد نیاز برای توسعه فناوری ارتباطات و مخابرات 3G را از هواوی دریافت می‌کرده و در اختیار دولت کره شمالی قرار می‌داده است.

این گزارش می‌تواند ادعای قبلی مدیران هواوی را به کرات اعلام کرده بودند هیچ تجارتی با دولت کره شمالی ندارند را نقض کند.

 در مقابل دولت کره شمالی که به جز معدود کشورها و شرکت‌هایی در دنیا در تحریم بین‌المللی قرار دارد و یکی از تولیدکنندگان سلاح‌های هسته‌ای است توسط هواوی (به صورت غیرمستقیم) پشتیبانی شده و این می‌تواند موجب شعله‌ور شدن مجدد آتش اختلافات هواوی با دولت آمریکا باشد.

در همین زمینه شرکت هواوی با ارسال بیانیه‌ای به واشنگتن پست به گزارش منتشر شده اینطور واکنش نشان داده است:

هواوی به صورت کامل خود را متعهد به پیروی از تمامی قوانین و مقررات کشورها و مناطق فعالیت خود می‌داند که کلیه قوانین و مقررات کنترل صادرات و تجارت مصوب سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نیز شامل می‌شود.

در حالیکه رسانه‌های سراسر دنیا همچنان در حال پوشش اخبار همکاری هواوی و دولت کره شمالی هستند گزارش جدیدی از سوی خبرگزاری Agence France منتشر شده که مدعیست نماینده رسمی هواوی در کشور جمهوری چک طی دوره مشخصی نسبت به جمع‌آوری مخفی اطلاعات کاربران، مراکز تجاری و دولتی این کشور اقدام نموده است.

در این خصوص دو مدیر اسبق هواوی که خواسته‌اند اسامی آنها فاش نشود به این خبرگزاری گفته است که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نمایندگی رسمی هواوی در جمهوری چک بعد از آن در اختیار مراکز رسمی هواوی در چین قرار داده می‌شده است.

در ادامه به این نکته نیز اشاره شده که اطلاعات مذکور شامل تعداد فرزندان، گرایش علایق، شرایط مالی و موضوعاتی بوده که افراد در طی زندگی روزمره خود با آنها در ارتباط بوده‌اند.

huawei-north-korea-3.jpg

در ادامه هواوی در پاسخ به این اتهام جدید در جمهوری چک نیز بیانیه دیگری را منتشر کرده و اعلام نموده که این شرکت به صورت کامل پیرو قوانین و مقرراتی است که برای حفظ و حراست از اطلاعات شهروندان و کاربران در اتحادیه اروپا وضع شده و به هیچ عنوان از آنها تخطی ننموده است.

به نظر سناریو جدیدی بر علیه هواوی شکل گرفته که یک سمت آن اتهام نقض تحریم‌های کره شمالی و سمت دیگر آن نقض قوانین حفظ حریم خصوصی کاربران است و هواوی در موقعیت خاصی در این شرایط قرار گرفته است.

با وجود تصمیمات اخیر دونالد ترامپ بر تعلیق موقت تحریم‌های هواوی باید منتظر باشیم و ببینیم که این تصمیمات به چه نحوی تغییر خواهند کرد و هواوی چطور با این بحران روبرو خواهد شد.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار