کد خبر: ۲۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 24
به تازگی اسناد و مدارک فاش شده اتهام جدیدی علیه هواوی را برملا می‌کند و آن نیز همکاری با دولت کره شمالی برای توسعه شبکه‌های مخابراتی ۳G بوده است.

به گزارش آی تابناک : بر اساس اسناد و مدارکی که یکی از کارمندان سابق شرکت چینی هواوی به واشنگتن پست ارائه داده است، می‌توان دریافت که شرکت هواوی با دولت و شرکت‌های مخابراتی کره شمالی به منظور توسعه شبکه ۳G همکاری کرده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که این اتفاق می‌تواند تا حد زیادی بار اتهامات علیه این شرکت را سنگین‌تر کند و آن را با مشکلات و چالش‌های متعدد جدیدی روبرو کند.

بیش از یک سال است که شرکت هواوی از سوی دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و برخی از متحدانش همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، انگلستان و ژاپن به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است.

بر اساس آنچه که تحلیلگران و کارشناسان برآورد و اعلام کرده‌اند، اسناد و مدارکی که یکی از کارمندان سابق هواوی افشا کرده است ممکن است این شرکت چینی را که عنوان بزرگترین و فعال‌ترین غول تکنولوژی و مخابراتی در جهان را از آن خود کرده است، با تحریم های جدیدی مواجه کند چراکه به توسعه زیرساخت های مخابراتی کشوری که به ساخت تسلیحات هسته‌ای مشغول بوده و بسیاری از قوانین بین المللی را در این حوزه نقض کرده است، پرداخته و در زمینه تقویت و پیشرفت شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی به آن کمک کرده است.

به باور آنها، به نظر می‌رسد که اتهامات علیه هواوی با گذشت هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود ولی حالا از آنجایی که کره شمالی خط قرمز مسائل امنیتی جهان و ایالات متحده آمریکا و متحدانش به شمار می رود، تیغ آنها علیه هواوی برنده‌تر از پیش خواهد شد و انتظار می‌رود این غول تکنولوژی را با مشکلات متعددی مواجه کنند.  

طبق گزارش cnn، این مدارک که شامل برخی فایل‌های صفحه گسترده نیز می‌شوند، نشان می‌دهند که هواوی دست‌کم به مدت هشت سال از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون با شرکت بین‌المللی فناوری اطلاعات پاندا مستقر در چین در زمینه توسعه و گسترش زیرساخت‌های مخابراتی و انجام پروژه‌های ارتباطی همکاری‌های گسترده‌ای داشته است. با این مشارکت و همکاری، هواوی از فناوری و واسطه‌های شرکت پاندا استفاده کرده تا تجهیزات موردنیاز برای توسعه و ساخت شبکه ۳G در کره شمالی را فراهم و ارسال کند.

واشنگتن پست در مورد هدف افشای اطلاعات و مدارک مذکور توسط یکی از کارمندان سابق هواوی نوشته هدف وی انتشار اطلاعاتی در ارتباط با منافع عمومی جهان بوده است.

در این اسناد، ذکر نام کشورهای مخصوصی همچون کره شمالی و سوریه به دلایل محرمانه به صورت کد انجام شده است.

همه این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که یکی از سخنگویان هواوی در پاسخ به گزارشگر وب سایت زد دی نت، حضور این غول تکنولوژی چینی را در کره شمالی تکذیب کرده است.

بدون شک مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال ۲۰۱۸ میلادی بود که به نظر می‌رسد به این زودی تمام نخواهد شد. هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، پیش از این نیز در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ تحت فشارهای سیاسی و تجاری زیادی قرار گرفته بود و نگرانی‌های امنیتی خود را به سایر کشورهای هم پیمان آمریکا نظیر استرالیا، نیوزلند، کانادا، ژاپن و بریتانیا منتقل کرده بود تا آنها نیز به همکاری با این شرکت چینی خاتمه بخشند تا بدین ترتیب بتواند در ادامه جنگ تجاری با چین، ضربه مهلکی بر اقتصاد این کشور پهناور وارد کند و به عقیده بسیاری از تحلیلگران، جلوی رشد سرسام‌آور و شکوفایی سریع اقتصادی غول‌های تکنولوژی چینی را بگیرد.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات و نگرانی‌های امنیتی را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

از طرفی دیگر، جنگ تجاری چین و آمریکا نیز به نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی در توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ۵G مزید بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل کرده است.

 محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس‌های متن باز و AOSP خواهد بود. بعد از آن شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، کوالکام، اینتل، برودکام، پاناسونیک در کنار بسیاری از اپراتورهای مخابراتی فعال در کشورهای جهان اعلام کردند که به قطع همکاری با هواوی خواهند پرداخت تا شامل جریمه‌های سنگین واشنگتن نشوند.




منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار