تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 21
ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در روزهای 17 و 18 تیر ماه امسال نظرسنجی به صورت تلفنی در رابطه با میزان استفاده شهروندان ایران از شبکه‌های مجازی ترتیب داده است.
به گزارش آی تابناک : جامعه آماری این نظرسنجی کل کشور، اعم از شهرها و روستاها بوده‌اند و نتایج حاکی از آنست که 70 درصد مردم حداقل از یک شبکه اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند. در نظرسنجی دیگری که در همین بازی زمانی انجام شد، از کاربران پرسیده شده است که از کدامیک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. نتایج این نظرسنجی به شرح زیر می‎باشد.

محبوب‎ترین شبکه اجتماعی کاربران ایرانی
براساس نتایج نظرسنجی ایسپا 42.8 درصد از شرکت کنندگان از پیام رسان واتساپ استفاده می‌کنند. این درصد واتساپ را در جایگاه بالاتری در مقایسه با تلگرام قرار می‌دهد که با 42.4 درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. پس از آنها اینستاگرام با 39.5 درصد در جایگاه سوم قرار دارد. براساس آنچه که ایسپا اعلام کرده پیام‌رسان سروش با 2.8 درصد، فیسبوک با 2.3 درصد، توئیتر با 1.9 درصد در جایگاه‌های چهارم تا ششم قرار دارند و بعد از آنها لاین با 0.8 درصد، بله با 0.7 درصد، آی‌گپ با 0.6 درصد، گپ با 0.5 درصد، بیسفون با 0.2 درصد و ساینا با 0.1 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. البته در این میان 30.4 درصد از مردم مدعی شده‌اند که از هیچ شبکه اجتماعی مجازی استفاده نمی‌کنند.

در نظرسنجی دو روزه ایسپا کاربران می‌توانستند به چند گزینه هم رأی دهند. اما نکته جالب درخصوص این نظرسنجی بالاردن چشمگیر میزان استفاده کاربران از برنامه واتساپ بود. در سال 97 و براساس نظرسنجی دیگر از ایسپا 55.9 درصد از کاربران از تلگرام و 25.1 درصد از کاربران از واتساپ استفاده می‌کردند. در اسفند 97 اعلام شده بود که 71 درصد از جوانان 18-29 ساله از تلگرام و 49 درصد از آنها از اینستاگرام استفاده می‌کنند. در همان زمان اعلام شد که  54 درصد مردان از تلگرام، 28 درصد از اینستاگرام، 24 درصد از واتساپ و 3 درصد از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کردند. در طرف مقابل 58 درصد زنان از تلگرام، 31 درصد آن‌ها از اینستاگرام، 27 درصد از واتساپ و 2 درصد از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کردند.

از نتایج اینگونه برمی‌آید که باوجود فیلتر بودن تلگرام، دسته بزرگی از کاربران ایرانی همچنان از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. اما واتساپ توانسته از این ماجرا نهایت بهره را ببرد و کاربران ایرانی بیشتری به خود جذب کند.



منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار