کد خبر: ۲۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 20
برای متخصصین علوم غذایی در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و بسیاری مراکز تحقیقاتی مهم است که محصولی که تولید می‌شود بتواند با اهداف تعیین شده سازگار باشد. برای کمک هر چه بیشتر به این متخصصان، محققان شرکت IBM زبان الکترونیکی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با کمک هوش مصنوعی خود مزه ترکیبات شیمیایی را شناسایی کرده و برای رسیدن به بهترین طعم و مزه به آنها کمک کند.

به گزارش آی تابناک : به لطف وجود سیستم عصبی که در همه اندام‌های ما وجود دارد می‌توانی به برخی موهبت‌های خداوندی دسترسی داشته باشیم که به نظر ربات‌ها هنوز از داشتن آنها محروم هستند. برخی از این موهبت‌ها شامل داشتن حس چشایی و احساس مزه‌های مختلف است.

اگرچه دانشمندان طی سال‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت دستگاه‌هایی کرده‌اند که بتواند به حس چشایی انسان نزدیک شده و عملکردی مشابه داشته باشد ولی تا به امروز این مهم، محقق نشده است.

hypertaste2.jpg

اما شاید بهتر باشد در آینده به این نظریه با تشکیک بیشتری بنگریم چرا که مهندسین شرکتIBM مدعی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی و الگورتیم‌های یادگیری ماشین توانسته‌اند دستگاهی را توسعه دهند که بتواند مزه ترکیبات شیمیایی که به آن داده می‌شود را با خطای مناسبی شناسایی کند.

این دستگاه که نام Hypertaste برای آن انتخاب شده توانایی چشیدن مزه مایعات را دارد و به صورت پایه رباتی کوچک است که می‌تواند عملکرد زبان انسان در حس چشایی را شبیه‌سازی کند.

البته ربات‌هایی که داعیه عملکرد زبان و حس چشایی را دارند چندان هم جدید نیستند و پیش از این بارها شاهد معرفی نسخه‌های مختلف از آنها بوده‌ایم ولی نکته مهم در موردHypertaste این است که تلاش شده با استفاده از هوش مصنوعی و شناسایی ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در بستر تست، با درصد بسیار بالایی، مزه ترکیب مورد نظر را شناسایی کرد.

در این دستگاه از یک آرایه الکترونیکی از سنسورها استفاده می‌شود که ابتدا درون مایع قرار گرفته و از آن نمونه برداری می‌کنند. در ادامه اطلاعات دریافتی از نمونه مایع در درون قسمت پردازشی دستگاه مورد پردازش قرار گرفته و یا برای پردازش عمق‌تر و کسب اطلاعات بیشتر به سرورهای مخصوص این کار که توسط IBM پشتیبانی می‌شوند، ارسال می‌گردد. پس از گذشت مدت زمانی کمتر از یک دقیقه اطلاعات دریافتی و نتیجه محاسبات که حاصل پردازش عمیق و تا حد ممکن صحیح دستگاه است به نرم‌افزاری که برای نشان دادن خروجی سیستم است ارسال شده و آنگاه کاربر می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند.

hypertaste1-380x360.jpg

این دستگاه می‌تواند به صورت پایه مناسب تحقیقات علوم غذایی و یافتن راهکارهایی برای رسیدن به بهترین تجربه ذائقه مشتری باشد و مسلماً در آینده نمونه‌های گسترده‌تری از آن را خواهیم دید.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار