کد خبر: ۲۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 17
درماه آپریل سال میلادی کپسول فضایی کرو دراگون ناسا درحین یک پرتاب آزمایشی آتش گرفت که پیامدهایی همچون به تعویق افتادن سفراولین گروه فضانوردان با آن را به همراه داشت.
به گزارش آی تابناک : ناسا در تلاش برای مستقل شدن از روسیه، برای پرتاب کپسول فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی قرارداد‌های تجاری بسیارگران قیمت با دوشرکت اسپس ایکس و بوئینگ بسته است تا فضانوردان ناسا با استفاده از این کپسول‌های فضایی نسل جدید به فضا سفرکنند.
 
اسپیس ایکس موفق‌تر از بوئینگ، اولین کپسول فضایی بدون سرنشین را به فضا ارسال کرده است، اما درحین آزمایشی برروی زمین، نقص سیستم، سبب آتش سوزی شدید و نابودی کپسول فضایی طی چند ثانیه شد. پس از آتش گرفتن سیستم موتور، فرود خودکار کپسول فضایی که نوعی سیستم محافظتی برای نجات جان فضانوردان در زمان بروز نقص فنی در زمان پرتاب است، کارشناسان اسپیس ایکس به مطالعه درباره علت بروز این مشکل پرداختند.
 
///علت آتش سوزی کپسول فضایی کرو دراگون سرانجام مشخص شد
 
به دلیل بروز این مشکل پرواز کپسول فضایی حامل فضانوردان برای اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی به تعویق افتاد و ناسا اعلام کرد تا زمان مشخص شدن کامل علت بروز آتش سوزی ماموریت جدیدی به اسپیس ایکس واگذار نخواهد کرد.
 
مقام‌های اسپیس ایکس اعلام کرده اند؛ نتیجه‌های اولیه تحقیقات نشان می‌دهند نوعی خطا در اتصال بین محفظه سوخت و موتور‌های سوپردراکو کپسول فضایی سبب این انفجار شده است.
 
در سوخت این کپسول فضایی از هلیوم استفاده می‌شود و وجود نوعی اختلال درسیستم لوله کشی محفظه سوخت به موتور کپسول سبب آتش گرفتن ناگهانی آن شده است.
 
کارشناسان علت‌های دیگری برای انفجار هم ذکر کرده اند از جمله بروز یک واکنش شیمیایی بین تیتانیوم و NTO که سبب ایجاد جرقه و انفجار شده است.
 
///علت آتش سوزی کپسول فضایی کرو دراگون سرانجام مشخص شد
 
محققان پس ازذکشف علت دقیق انفجار درنظر دارند این خطا را برطرف کنند تا در آینده نزدیک به آزمایش دوباره کپسول فضایی درماموریتی بدون سرنشین بپردازند تا سرانجام مجوز حمل فضانورد به ایستگاه فضایی را از ناسا دریافت کنند.
 
به گفته دانشمندان؛ تعویق شیرسوپاپ محفظه احتراق کپسول فضایی که در ایجاد انفجار نقش داشته است هزینه چندانی ندارد، زیرا اسپیس ایکس چندین کپسول فضایی کرو دراگون آماده پرواز درسایت پرتابی خود دارد که باید همگی مورد آزمایش و تعویض قطعه‌ها قرار بگیرند.
 
پیش‌تر کارشناسان اسپیس ایکس بروز خطا و ایجاد آتش سوزی را در اثرخطای طراحی موتور اعلام کرده بودند، اما تحقیقات جدید بروز فعال وانفعال‌های شیمیایی درمخزن سوخت و ایجاد احتراق درمسیر لوله‌های مخزن سوخت به موتور را علت اصلی آتش سوزی اعلام کرد.
 
///علت آتش سوزی کپسول فضایی کرو دراگون سرانجام مشخص شد
 
با وجود اعلام اسپیس ایکس درباره قابلیت استفاده چندین باره از کپسول فضایی کرو دراگون، خسارت وارد شده به کپسول فضایی بسیار زیاد بود به طوری که به گفته کارشناسان استفاده دوباره از آن امکان پذیر نیست. ناسا اعلام کرده است در اواسط ماه نوامبر سال میلادی جاری اولین پرتاب کپسول فضایی کرو دراگون با خدمه انسانی به ایستگاه فضایی انجام خواهد شد.

منبع:Tesla

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار