کد خبر: ۲۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 13
پیشرفت دنیای فناوری و ربات‌ها در علم پزشکی به حدی جلو رفته است که حالا با چند حرکت ساده، اعمال جراحی انجام می‌شود.

به گزارش آی تابناک : ربات‌ها توانسته‌اند زندگی همه ما را تحت تأثیر خود قرار دهند و به  تمام بخش‌های زندگی وارد شوند؛ این ربات‌ها اکنون وارد حوزه‌های پزشکی شده‌اند و به عنوان دست راست پزشکان شناخته می‌شوند.

در اینجا به معرفی برخی از ربات‌های کارآمد که می‌توانند در جراحی‌های پزشکی وارد عمل شوند و کار جراحی را انجام دهند، می‌پردازیم.

ربات داوینچی 

ربات داوینچی از جمله ربات‌هایی است که به عنوان یکی از ابزارهای مهم پزشکی شناخته می‌شود، این ربات می‌تواند عملیات جراحی را با انجام چند حرکت ساده و با دقت بالا انجام دهد.

این ربات برش‌های کوچک را با دقت بالا انجام می‌دهد و سبب کاهش خون ریزی و عفونت‌ها می‌شود.

خبرنگار: جعفری/

ربات‌های فعال حسی 

طی سال‌های گذشته عمل‌های جراحی پروتز پیشرفت داشته‌اند و توانسته‌اند راهکار درمانی مناسبی برای  بسیاری از بیماری‌ها باشند؛ به تازگی یکی از شرکت‌های سازنده ربات‌های هوشمند پزشکی موفق به طراحی و ساخت رباتی شده است که می‌تواند به صورت سه بعدی عملیات جراحی و قرار دادن پروتزها را در بدن انجام دهد.

این ربات توسط سیستم هوشمندی که دارد با عصب‌های بدن ارتباط برقرار می‌کند و به صورت کاملا هوشمند با پروتز سازگار می‌شود.

خبرنگار: جعفری/

ربات آندوسکوپی 

در آندوسکوپی به کمک یک دوربین کوچک که روی یک سیم طولانی قرار گرفته است می‌توان از وضعیت معده و کلیه‌ها باخبر شد؛ یکی از شرکت‌های سازنده ربات وسیله جدیدی را برای آندوسکوپی طراحی کرده است که بسیار راحت‌تر و منعطف‌تر از سایر وسایل آندوسکوپی کار خود را انجام می‌دهد و نتیجه‌ای چندین برابر بهتر از ربات‌های آندوسکوپی دیگر دارد.

این ربات همانند یک قرص کوچک است که بیمار آن را می‌خورد و سپس با قرار گرفتن در داخل بدن فرد بیمار، سریعا تمام تصاویر را برای پردازنده اصلی خود ارسال می‌کند.

خبرنگار: جعفری/

رباتی که به کمک بیماران قطع نخاعی می‌آید 

بیمارانی که دچار مشکلات نخاعی شده‌اند، می‌توانند برای درمان آسیب‌های نخاعی خود از ربات‌ها کمک بگیرند.

به تازگی رباتی طراحی شده است که می‌تواند عضلات ضعیف را به حرکت درآورد و از طریق سیستم‌های هوشمند موجود اسکلت بدن را تحت کنترل خود درآورد.

خبرنگار: جعفری/

رباتی که به کمک سالمندان می‌آید 

برخی از ربات‌های هوشمند که در علم پزشکی کاربرد زیادی دارند، برای افراد مسن، ناتوان و سالمندان بسیار مناسب هستند؛ این ربات‌ها می‌توانند به راحتی از افراد سالمند و ناتوان مراقبت کنند و زمان خوردن قرص‌ها را به بیماران یادآوری کنند؛ همچنین این ربات‌ها توانایی دارند تا در شرایط حساس با اورژانس تماس بگیرند.

خبرنگار: جعفری/

رباتی که جای پرستاران می‌نشیند 

به تازگی ربات‌های پرستار وارد بازار شده‌اند؛ این ربات‌ها می‌توانند بسیاری از فعالیت‌هایی که یک پرستار انجام می‌دهد، انجام دهند؛ این ربات‌های هوشمند فشارخون بیماران را اندازه گیری و زمان خوردن قرص‌ها را به بیماران یادآوری می‌کنند.



منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار