کد خبر: ۲۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 11
دو ماه پس از انتشار اولیه از آیین‌نامه‌ی نوآفرین مبتنی بر تسهیل فرایندهای کسب‌وکار در ایران، در رویدادی از سامانه‌ی رسمی نوآفرین رونمایی شد.

به گزارش آی تابناک : عصر امروز در جریان رویدادی با حضور وزیر ارتباطات و معاون اول رئیس جمهور، از سامانه‌ی ایران نوآفرین با شعار «ایران هوشمند؛ آینده‌ی روشن» رونمایی شد. در این رویداد تعدادی از استارتاپ‌های برگزیده‌ حوزه‌ی فناوری حضور داشتند و همچنین یک پنل گفت‌وگو با حضور کارشناسان اکوسیستم همچون امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، رضا کلانتری نژاد، هم‌بنیان‌گذار هم‌آوا، حسام آرماندهی، بنیان‌گذار کافه بازار، ناصر غانم‌زاده، مدیرعامل نیو و آرش برهمند سردبیر ماهنامه‌ی پیوست برگزار شد. موضوع اصلی پنل گفت‌وگو، تلاش برای جلوگیری از دولتی شدن سامانه‌ی نوآفرین و گرفتاری‌های مشابه دیگر طرح‌های دولتی بود.

رویداد سامانه نوآفرین

دو ماه پیش بود که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، خبر تصویب نهایی آیین‌نامه‌ی نوآفرین را رسانه‌ای کرد. ناظمی در آن زمان با توضیح ساده‌ی آیین‌نامه‌ی مذکور و تأثیرات آن بر شرکت‌های نوپای ایرانی، از برنامه‌های دولت برای حمایت از استارتاپ‌ها سخن گفت. 

در توضیح ساده‌ی سامانه‌ی ایران نوآفرین، آن را می‌‌توان طرحی جهت آسان‌سازی قانون‌مندتر کردن استارتاپ‌ها و تسهیل ورود آن‌ها به فرایندهای رسمی کسب‌وکار دانست. تیم‌های استارتاپی که تا پیش از این از نبود سازوکار قانون‌مند در جهت مواردی همچون بیمه، مالیات، سابقه‌ی کار و استخدام گله داشتند، اکنون با تکیه بر آیین‌نامه و قوانین جدید از معافیت‌ها و تسهیلاتی برای شروع فعالیت بهره‌مند خواهند شد.

وزیر ارتباطات رویداد سامانه نوآفرین

سامانه‌ی نوآفرین به شرکت‌های نوپا با شرایط مشخص، معافیت‌ها و تسهیلاتی را ارائه می‌کند تا سال‌های ابتدایی فعالیت را با کمترین دغدغه‌های قانونی و تنها با تمرکز روی هدف اصلی کسب‌وکار طی کنند. به‌عنوان مثال تا پیش از این استارتاپ‌ها از فرایندهای اداری ثبت شرکت، قرارداد با بیمه و موارد مشابه واهمه داشتند که با تصویب قانون و راه‌اندازی سامانه‌ی نوآفرین، از این پس با موانع کمتری روبه‌رو خواهند شد.

فضاهای کار اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها موضوع مهم دیگری در سامانه‌ی نوآفرین هستند که توجه ویژه‌ای به شرایط و قوانین مرتبط با آن‌ها شده است. به‌عنوان مثال اکنون تیم‌هایی که در فضاهای کار اشتراکی مشغول به فعالیت هستند، امکان کسب کد کارگاهی و ارتباط با بیمه را خواهند داشت. از تسهیلات دیگر نوآفرین به استارتاپ‌ها می‌توان به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای استارتاپ‌ها اشاره کرد که در کنار سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده‌ها، دارایی‌های مورد نیاز آن‌ها را فراهم می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از میهمانان ویژه‌ی مراسم رونمایی از سامانه‌ی نوآفرین بود. او سخنان خود را با خاطره‌ای از دوران جوانی خود شروع کرد و به‌نوعی تلاش‌های خود را برای موفقیت در کنکور، به تلاش‌های امروز استارتاپ‌های ایرانی برای موفقیت در فضای کسب‌وکار تشبیه کرد. او وظیفه‌ی دولت را تسهیل فضای اقتصادی و کسب‌وکار و وظیفه‌ی بنیان‌گذاران و تیم‌های استارتاپی را تلاش برای مقابله با همه‌ی موانع موجود دانست. از نظر جهرمی نسل امروز از مبارزه برای عبور از چالش‌ها خسته نمی‌شود و دولت هم تلاش می‌کند تا هرچه بیشتر، موانع مرتبط با فرایندهای خود را از سر راه آن‌ها بردارد. وزیر ارتباطات در پایان صحبت‌های خود استارتاپ‌ها را فوتون‌هایی برای روشن‌تر کردن فضای اقتصادی کشور دانست.

معاون اول رئیس جمهور رویداد سامانه نوآفرین

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور میهمان ویژه‌ی دیگر مراسم رونمایی از سامانه‌ی نوآفرین بود. او با اشاره به تولد الگوهای جدید کسب‌وکار در جهان، از شکل‌گیری نمونه‌های مشابه و تولد شرکت‌های نوپا در کشور ابراز خوشنودی کرد. جهانگیری که شنونده‌ی دغدغه‌ها و چالش‌های تیم‌های استارتاپی بود، نوآفرین را راهکاری برای آسان‌سازی فعالیت‌های این شرکت‌ها دانست.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه‌ی صحبت‌های خود به سرمایه‌ی اصلی و غیر قابل تحریم جوانان یعنی تفکر و خلاقیت اشاره کرد. او مدل‌های جدید کسب‌وکار را راهی برای توسعه‌ی فضای اقتصادی کشور دانست که با وجود همه‌ی فشارهای خارجی، توانایی ایجاد تحول در فضای داخلی را خواهند داشت.



منبع : زومیت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار