کد خبر: ۲۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 10
سامسونگ به صورت رسمی اعلام کرد با توسعه کامل فرآیند ساخت 5 نانومتری خود از حالا توانایی دریافت سفارش‌های ساخت تراشه‌های با این فناوری ساخت را داشته و سال بعد آنها را به تولید انبوه می‌رساند.

به گزارش آی تابناک : تلاش برای رفتن به ابعاد پایین و پایین‌تر در دنیای ساخت تراشه همچنان توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC با سرعتی بسیار بالا در حال انجام است.

اگر شما بخواهید تراشه‌ای را برای ساخت در یک فناوری ساخت توسعه دهید باید ابتدا دستورالعمل‌ها و الگوریتم‌های خاص طراحی سیلیکون آن را از شرکتی که قرار است طراحی شما را بسازد دریافت نموده و طراحی خود را بر مبنا و با توجه به آن بسازید.

سامسونگ روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که برای فناوری 5 نانومتری نوع 5PLE خود همه احتیاجات را تأمین نموده و می‌تواند نمونه‌های اولیه سفارش تراشه را که بر مبنای این فناوری طراحی شده باشند دریافت نموده و بسازد.

در این ابزار ارائه شده از سوی سامسونگ به شرکت‌های طراحی تراشه می‌توان از هسته‌های پردازنده نوع Cortex-A53 و Cortex-A57 از فناوری جدید 5PLE استفاده کرد ولی برای هسته‌های دیگر باید همچنان از فناوری قبلی یعنی ترانزیستورهای FinFET استفاده نمود.

sammy-fab-2.jpg

طراحی جدید می‌تواند تا 25 درصد کیفیت بالاتری در بازدهی سطح منطقی عملیات ارائه دهد و مهمتر از آن میزان توان مصرفی نیز 20 درصد کاهش یافته و توان پردازشی را نیز تا 10 درصد افزایش دهد.

در بعد فنی هم که بخواهیم در مورد این فناوری صحبت کنیم باید بگوییم که 5PLE از لایه‌های بیشتر EUV نسبت به فناوری فعلی 7LPP استفاده می‌کند و به همین خاطر باید در کارخانه جدید سامسونگ که به صورت ویژه برای تولید تراشه‌های با لایه‌های EUV جدید در شهر هواسئونگ کره جنوبی ساخته شده است، تولید شود.

خط تولید مورد استفاده در ساخت این تراشه‌ها تا به امروز برای ساخت و آماده‌سازی هزینه‌ای بالغ بر 4.615 میلیارد دلار خرج روی دست سامسونگ ساخته و قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد.

انتظار میرود تولید انبوه این کارخانه از همان ابتدای سال 2020 صورت بگیرد و به احتمال بسیار زیاد چیپست‌های پرچمدار شرکت‌هایی مانند سامسونگ، کوالکام و احتمالاً اپل نیز توسط این فناوری ساخته خواهند شد.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار