تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 10
بعد از حضور SpaceX، One Web و دیگر شرکت‌های خصوصی در فضا و نقشه‌های جسورانه آنها در ارائه اینترنت فضایی به همه مردم کره زمین، حالا آمازون در نظر دارد تا پروژه اینترنت فضایی خود را با کسب مجوزها جهت پرتاب 3200 ماهواره به فضا، عملی کند.

به گزارش آی تابناک : فاز بعدی اینترنت به هیچ عنوان شباهتی با سیم، کابل و آنتن‌های BTS که در حال حاضر در کنار ما حضور دارند نیست. شاید این رویا چندان هم دور از دسترس نباشد که در هر نقطه‌ای از کره زمین بتوانیم بدون دردسر به اینترنت متصل شویم.

شرکت‌های زیادی به دنبال ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای هستند و یکی از این شرکت‌ها آمازون با مدیریت جف بزوس است. این شرکت قصد دارد با ارسال تعداد 3،236 ماهواره به دور زمین پروژه کوئیپر خود را به فاز عملی منتقل کند. هدف مشخص است، اتصال میلیون‌ها انسان در کره زمین به اینترنت، در مکان‌هایی که هیچ دسترسی به این شبکه جهانی وجود ندارد.

در همین زمینه آمازون درخواستی را به سازمان FCC ارسال کرده تا بتواند مجوزهای لازم جهت پرتاب این تعداد ماهواره را به فضا کسب کند. در بخشی از این درخواست آمده است:

برنامه آمازون این است که به شرکتی که بیشتر اهمیت را به مشتریان خود در کره زمین می‌دهد باشد و در این راه، سیستم کوئیپر یکی از برنامه‌های بلندپروازانه ما برای رسیدن به آن است.

اما شاید بد نباشد با هم کمی در مورد مسائل فنی این پروژه صحبت کنیم. پروژه کوئپر مجموعه 3،236 ماهواره خواهد بود که قرار است در چند مرحله به فضا پرتاب شوند. در این پروژه، ماهوراه‌ها در 98 صفحه مداری به دور زمین خواهند چرخید که ارتفاعاتی بین 589 تا 629 کیلومتر از سطح زمین دارند.

در همین حال این ماهواره‌ها پس از مدت 10 سال از مدارهایی که در حال حرکت در آنها بوده‌اند خارج می‌شوند تا خطرات ناشی از ازدیاد اجرام در مدارهای پیرامونی کره زمین را کاهش دهند.

آمازون گزارش داده با ارسال 578 ماهواره به فضا و قرار گرفتن آنها در موقعیت پیش‌بینی شده، اولین اطلاعات در بستر اینترنت مورد بحث این شرکت، منتقل خواهند شد.

bezos.jpg

در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی تنها اجازه پرتاب 365 ماهواره به فضا را صادر می‌کنند ولی انتظار می‌رود این تعداد در سال 2025 به 1100 عدد برسد. در حال حاضر شرکت SpaceXمجوز ارسال 12000 ماهواره تا سال 2027 را تحت پروژه Starlink دریافت نموده است و فعلاً 60 تای آنها را نیز به فضا پرتاب نموده و برنامه مدونی برای ارسال مابقی ماهواره‌ها نیز تنظیم شده است.

نکته جالب در مورد اشتراکات این دو پروژه این است که مدیر اصلی تیم پروژه کوئیپر یکی از مهندسان اسبق شرکت SpaceX است که به دلیل اختلافات نظری، پیش از این توسط ایلان ماسک اخراج شده بود.

به هر حال دو شرکت رقابت سختی را در این زمینه آغاز کرده‌اند که در نهایت می‌تواند منجر به گسترش هر چه بیشتر اینترنت در سراسر کره زمین شود. اتفاقی که به نفع همه ما خواهد بود.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار