کد خبر: ۲۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 09
نزدیک شدن سیارکی مرموز به مدار کره زمین و احتمال وقوع حوادثی غیرقابل پیش بینی سبب شده است تا کارشناسان تلسکوپی پیشرفته برای ردیابی به فضا بفرستند.
به گزارش آی تابناک : کارشناسان با توجه به وجود سیارک‌های فضایی در منظومه شمسی و احتمال برخورد آن‌ها با سیاره زمین و بروز فاجعه‌هایی غیرقابل جبران در نظر دارند تلسکوپی فضایی برای رصد سیارک‌ها بسازند.
 
پیش‌تر طرح تلسکوپ فضایی NEOCam از سوی دانشمندان برای شناسایی زودهنگام سیارک‌های بالقوه خطرناک در مدارکره زمین معرفی شده بود، این تلسکوپ فضایی از دسته تلسکوپ‌های مبتنی بر فناوری نورمادون قرمز است، اما ۱۰ سال پیش به دلیل هزینه‌های بالا و تخصیص نیافتن بودجه ساخت آن اجرایی نشد.
 

کارشناسان اعلام کرده اند سیارک‌ها و اجرام فضایی با حداقل قطر ۱۴۰ متر برای کره زمین در صورت اصابت با زمین خطری جدی باشند؛ محققان علامت اختصاری NEOs را به کلیه عامل‌های خطرزا در نزدیک مدار کره زمین قرار داده اند که خطری برای انسان ها، طبیعت و تاسیسات کره‌ زمین خواهد بود.
 
تاکنون شناسایی سیارک‌ها به وسیله تلسکوپ‌های زمینی یا تلسکوپ هابل انجام شده، اما در برخی موارد شناسایی سیارک دربازه زمانی مناسب انجام نشده و در زمان نزدیکی یا برخورد با زمین سیارک شناسایی شده است.
 
کارشناسان در نظر دارند با ساخت تلسکوپ فضایی مخصوص شکار سیارک‌ها بتوانند تا ۹۰ درصد سیارک‌های اطراف مدار کره زمین را در سال‌های آینده شناسایی کنند.
 
افزون بر کشف سیارک‌های خطرناک برای کره زمین دانشمندان طرح‌هایی برای محافظت از کره زمین در برابر برخورد‌های سیارکی در دست اجرا دارند؛ از جمله این طرح‌ها می‌تواند پرتاب نوع خاصی از فضاپیما را نام برد که به سیارک برخورد می‌کند و با منفجر شدن به کاهش میزان خسارت و آسیب سیارک به زمین منجر می‌شود.
 

کارشناسان در نظر دارند با ساخت تلسکوپ ویژه شکار سیارک از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ حدود ۹۰ درصد از سیارک‌های خطرناک در مدار کره زمین را شناسایی و راهکار‌هایی برای نابودی یا منحرف کردن مسیر حرکتی آن‌ها بیابند.
 
یکی از سیارک‌های بسیار خطرناکی که به گفته کارشناسان در سال ۲۰۲۹ به مدار کره زمین بسیار نزدیک می‌شود و امکان دارد خطری جدی برای ساکنان زمین باشد، سیارکی به نام Apophis است؛ به گفته محققان یکی از دلایل سرعت در ساخت تلسکوپ پروژه NEOCam شناسایی زودهنگام حرکت سیارک و تصمیم گیری درباره نوع حرکت مداری آن در آینده است.
 

به گفته محققان کارساخت تلسکوپ شکارچی سیارک از سال آینده میلادی شروع می‌شود و افزون بر شناسایی سیارک‌ها می‌توان برای دیگر بررسی‌های علمی و نجومی هم از آن استفاده کرد.
 
منبع: spacenews
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار