کد خبر: ۲۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۸ - 2019 June 27
شرکت اسپیس ایکس برای اولین بار موفق شد موشک قدرتمند فالکون هوی را به همراه دیگر تجهیزات علمی به فضا پرتاب کند.
به گزارش آی تابناک : افزون بر بوستر‌های کمکی موتور موشک که پس از رساندن موشک به ارتفاع مناسب از آن جدا شده و به زمین و محوطه‌های از پیش تعیین شده باز می‌گردند، اسپیس ایکس برای اولین بارموفق به بازیابی نوک دماغه مخروطی شکل موشک فضایی هم شده است.
 
نوک دماغه مخروطی موشک‌های فضایی به طور معمول پس از رسیدن موشک به ارتفاع مناسب از آن جدا شده و به زمین باز می‌گردد و درمناطقی، چون اقیانوس یا بیابان که از پیش به طور حدودی مختصات آن‌ها تعیین شده است فرود می‌آید.
 
اسپیس ایکس برای کاهش هزینه‌های تولید و استفاده دوباره دماغه موشک در پرتاب‌های آینده نوعی وسیله بازیابی به شکل چتر در آن تعبیه کرده است که سبب شد به آرامی در قایق مخصوص بازیابی در اقیانوس فرود آید.
 

اگر تجهیزات با آب شور اقیانوس برخورد می‌کردند احتمال خرابی وجود داشت و تجهیزات سخت افزاری آسیب غیرقابل جبران می‌دیدند، اما اسپیس ایکس موفق به جلوگیری از برخورد نوک دماغه با آب شور شد.
 
به گفته کارشناسان اسپیس ایکس، اکنون حدود یک سال و نیم است که کارشناسان اسپیس ایکس در تلاش برای اجرای طرح بازیابی نوک دماغه موشک‌های فضایی هستند تا از قطعه‌های آن برای استفاده در ساخت موشک‌های آتی استفاده کنند.
 
ساختار مخروطی شکل نوک دماغه موشک‌های فضایی نقشی بسیار مهم درپرتاب موفقیت آمیز موشک‌ها و شکافتن هوا برای فرار از گرانش زمین دارد. این بخش از موشک از محموله و اجزای درونی موشک فضایی در طول پرتاب محافظت می‌کنند و پس از اتمام ماموریت از بدنه موشک جدا و به زمین باز می‌گردد.
 
شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد نوک دماغه موشک را به آزمایشگاه بازگرداند تا به بررسی امکان استفاده دوباره از آن بپردازد و به این ترتیب در ساخت موشک صرفه جویی کند.
 
در کنارموفقیت پرتاب موشک فالکون هوی، هسته مرکزی موشک به درستی بر سطح پهپاد بدون سرنشین دریایی مستقر نشد و به اعماق آب سقوط کرد. تاکنون در چندین پرتاب موشک فالکون هسته مرکزی موشک به درون آب سقوط کرده است و به نظر می‌رسد اسپیس ایکس هنوز قادر به استفاده از فناوری برای بازیابی هسته مرکزی موشک‌های خود نیست.
 

در آخرین پرتاب موشک فالکون هوی، ۲۴ ماهواره به فضا پرتاب شد و ۲ تقویت کننده جانبی موشک با موفقیت بر روی سکوی‌های فرود زمینی خود در کیپ کاناورال فرود آمدند. هسته مرکزی قرار بود برسطح پهپاد دریایی در اقیانوس اطلس فرود آید که این فرود به شکست منجر شد.
 
مدت ماموریت برای قراردادن ماهواره‌ها در مدار‌های از پیش تعیین شده در این پرتاب بیش از ۶ ساعت بود.
 
منبع: Theverge
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار