کد خبر: ۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 12
هوش مصنوعی AlphaGo گوگل توانست در یک تورنومنت پنج مرحله ای با قهرمان دان 9 جهانی بازی Go سومین پیروزی پیاپی خود را به دست آورد. این رقابت که امروز برگزار شد به خوبی نشان دهنده ظرفیت ها و توانایی های هوش مصنوعی در اینده نزدیک است.

هوش مصنوعی
AlphaGo گوگل توانست در یک تورنومنت پنج مرحله ای با قهرمان دان 9 جهانی بازی Go سومین پیروزی پیاپی خود را به دست آورد. این رقابت که امروز برگزار شد به خوبی نشان دهنده ظرفیت ها و توانایی های هوش مصنوعی در اینده نزدیک است.

هوش مصنوعی AlphaGo قبل از این در دو مسابقه نخست این تورنومنت موفق شده بود Lee Se-Dol را در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه شکست دهد به گونه ای که این قهرمان کرده ای روز پنج شنبه بعد از شکست دوم خود اعتراف کرد که در طول زمان بازی حتی یک لحظه هم نبوده است که وی جلو باشد!

این در حالی است که روز پنج شنبه با افزایش تعداد تماشاگران آنلاین این رقابت در سراسر جهان، فشارها بر قهرمان دان 9 بازی Go افزایش یافته بود. وی پیش ازشروع رقابت ها گفته بود که هوش مصنوعی گوگل را 5 بر 0 شکست خواهد داد.


هوش مصنوعی گوگل در آستانه خلق یک رویداد بزرگ / سومین پیروزی پیاپی AlphaGo برابر Lee Se-dol


قرار است دو دور باقی مانده از این رقابت ها در روزهای یکشنبه و سه شنبه برگزار شود تا امتیازهای نهایی محاسبه شوند. اگر AlphaGo در این تورنومنت پیروز شود برنده جایزه 1 میلیون دلاری خواهد بود که البته گوگل گفته است در این صورت همه ان را به خیریه ها خواهد بخشید.

آخرین باری که یک هوش مصنوعی توانمند قادر به شکست یک قهرمان شد باز میگردد به سال 1997 که طی یک رقابت هوش مصنوعی IBM با نام Deep Blue توانست «گری کاسپاروف» بزرگ را شکست دهد. موفقیتی که با تکرار در سال 2011 توسط Watson، هوش مصنوعی دیگری از Deep Blue شرکت IBM را به این فکر انداخت که به فکر تجاری سازی هوش مصنوعی خود بیفتد.

حال گوگل نیز در صدد است چنانچه پیروزی بزرگ خود را با AlphaGo رقم بزند، به شکلی اساسی اقدام به تجاری سازی این هوش مصنوعی کند.

هوش مصنوعی گوگل در آستانه خلق یک رویداد بزرگ / سومین پیروزی پیاپی AlphaGo برابر Lee Se-dol


هوش مصنوعی AlphaGo دوسال قبل در قالب یک پروژه تحقیقاتی برای آزمون امکان انجام بازی Go با استفاده از یک شبکه عصبی که از مکانیزم Deep Learning بهره میبرد، شروع شد. در سال 2014 گوگل شرکت DeepMind که خالق این هوش مصنوعی است را خریداری کرد.

روز پنج شنبه این هوش مصنوعی توانست علایمی از آنچه در قاموس عرفی، خلاقیت نامیده میشود را نشان دهد. آن هم زمانی که یک حرکت این هوش مصنوعی در بر روی صفحه Go مفسران را به این نتیجه رساند که این حرکت پیش از این از سوی هیچ بازیگر حرفه ای دیده نشده است.

بر این اساس این هوش مصنوعی از پایگاه داده ای برخوردار است که تمامی حرکت های انسانی در بازی Go را در دل خود دارد اما در عین حال قادر است صرف نظر از این داده ها، خود تصمیم انجام یک حرکت نیز بگیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار