کد خبر: ۲۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۸ - 2019 June 22
اول تیرماه هر سال به دلیل وقوع یک پدیده علمی طبیعی به نام روز انقلاب تابستانی نام گذاری شده است و در این روز مردم جهان به برگزاری جشن‌های سنتی می‌پردازند.
به گزارش آی تابناک :  انقلاب تابستانی به بلند‌ترین روز سال که دارای کوتاه‌ترین شب در نیمکره شمالی است گفته می‌شود، این روز شروع فصل تابستان است و به این مناسبت از دیرباز در کشور‌های مختلف جهان جشن‌های سنتی برگزار شده است.

طولانی ترین روز سال چگونه ایجاد می‌شود؟

انقلاب تابستانی زمانی روی دهد که خورشید به طور مستقیم در دورترین فاصله حرکتی خود به نسبت زمین قرار می گیرد و برای طی فاصله مدت زمان اندکی بیش از حالت عادی خود را سپری می کند که سبب می شود طولانی ترین روز سال به وجود بیاید.

در این روز قطب شمال کره زمین با زاویه حدود 23.4 درجه ای رو به خورشید قرار دارد و می چرخد.

اصطلاح Solar Solstice به معنی توقف خورشید در زبان لاتین است. زیرا به نظر می رسد خورشید از حرکت متوقف شده است.

مردم در سراسر دنیا روز ۲۱ ماه ژوئن برابر با ۳۱ خرداد هرسال را به نام روز انقلاب تابستانی جشن می‌گیرند.

جشن انقلاب تابستانی در کشورهای مختلف

در این جشن که با نام Midsommar هم شناخته می‌شود جزو مهمترین جشن‌های اهالی کشور‌های اسکاندیناویایی است مردم به برگزاری جشن و رفتن به دامان طبیعت می‌پردازند. همچنین مصرف خوراک‌های سنتی، چون شاه ماهی، ماهی قرل آلا و خوراک سیب زمینی دراین روز رواج دارد. مردم دراین زمان به پرورش گل و چیدن گل‌های وحشی از دامنه‌های کوه می‌پردازند.
 
 
بنا بررسمی قدیمی دختران دم بخت منطقه اسکاندیناویایی در این روز هفت گل می‌چینند و آن را زیربالش خود قرار می‌دهند تا در آینده نزدیک ازدواج کنند.
 
همچنین قایق سواری برروی رودخانه‌ها و سفربه جزیره‌های کوچک درکشور سوئد از جمله دیگر رسوم سوئدی هاست.
 
در دیگر کشور‌های ناحیه اسکاندیناوی، مانند نروژ، فنلاند و حتی جزیره ایسلند و پایتخت آب ریکاویک اهالی با شیوه‌های جالبی روز انقلاب تابستانی را جشن می‌گیرند. در کشور نروژ با قراردادن انبوه هیزم و آتش زدن آن، در کشور ایسلند با نواختن موسیقی سنتی و در فنلاند با برگزاری جشن نور این روز جشن گرفته می‌شود.
 

در کشور انگلستان مردم به منطقه باستانی استون هنج رفته و طلوع خورشید را درآنجا تماشا می‌کنند. در کشور ایرلند هم مراسمی، چون آتش بازی و ایجاد تلی از آتش با استفاده از چوب هنوز رواج دارد.
 

در کشور لتونی اهالی با پوشیدن لباس‌های سنتی به استقبال جشن انقلاب تابستانی می‌روند. مصرف خوراکی هایی، چون پنیر و ماست یونانی، نان‌های محلی و تماشای آتش درحال سوختن ازجمله دیگر رسوم دراین روز است. اهالی لتونی در این روز به نواختن موسیقی سنتی می‌پردازند و با استفاده از گل، لباس و خانه‌های خود را تزئین می‌کنند.
 
در کشور اسپانیا نمایش آتش بازی در روزانقلاب تابستانی رواج دارد. اهالی اسپانیا به ویژه اهالی منطقه کاتالان این روز را جشن می‌گیرند و مصرف خوراکی‌های سنتی دراین روز در اسپانیا رواج دارد.
 

در کشور‌های روسیه و اکراین اهالی در روز انقلاب تابستانی به برگزاری جشن‌های باستانی، چون پریدن از روی تل آتش می‌پردازند. قراردادن گل برگ‌های گل برروی آب رودخانه‌ها، حرکت قایق های تفریحی، آتش بازی و مصرف خوراک سنتی از دیگر رسوم اهالی در این دو کشور است.
 

در شهر سنت پترزبورگ روسیه، افزون بر جشن انقلاب تابستانی، جشن شب‌های سفید هم برگزار می‌شود که معمولاً از می‌شروع و درماه جولای به پایان می‌رسد.
 
در کشور اتریش هم در روز انقلاب تابستانی اهالی تل‌هایی از آتش برفراز دامنه کوه‌ها برپا می‌کنند؛ گردشگران و دیگر اهالی می‌توانند با سوارشدن به تله کابین این شعله‌های آتش را از آسمان مشاهده کنند.
 

در گذشته ایجاد این شعله‌های آتش برای کمک به کوهنوردان و افراد گیرافتاده درکوه‌ها بود تا بتوانند مسیرخود را پیدا کنند و شب‌های تاریک به این ترتیب روشن شوند.

کشور چین از جمله کشور‌های کهن با میزان فراوان جشن و آیین‌های باستانی است. دراین کشور در روز انقلاب تابستانی مصرف خوراک هایی، چون رشته فرنگی و نودل و همچنین برگزاری مراسم حرکت قایق‌های اژد‌ها رواج دارد که به طور ویژه درمنطقه Shaoxing برگزار می‌شود.

در کشور کانادا، منطقه اتاوا یکی از جالب‌ترین جشنواره‌های فرهنگی به مناسبت انقلاب تابستانی برگزارمی شود و مردم به ویژه بومیان این کشور لباس‌های سنتی رنگارنگ به تن می‌کنند.


در کنار پوشیدن لباس‌های آیینی مصرف انواع خوراک سنتی، بازدید از اقوام و آشنایان و نواختن موسیقی سنتی در این مراسم رواج دارد.

در کشور پرو هم اهالی به مناطق باستانی برجای مانده از تمدن مایا و آزتک‌ها می‌روند و با پوشیدن لباس‌های سنتی به برگزاری جشن انقلاب زمستانی و طولانی‌ترین شب سال می‌پردازند، زیرا در نیمکره جنوبی کره زمین قرار دارند.

این جشن در کشور پرو با نام Inti Raymi شناخته می‌شود و دارای ریشه و قدمت باستانی ده‌ها هزارساله است.

در کشور مصر نیز اهالی و گردشگران به مناطق باستانی از جمله هرم‌های گیزا می روند و طلوع خورشید را آنجا به مشاهده می‌نشینند.


منبع: theculturetrip

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار