تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 17
نام گذاری سیاره‌های فراخورشیدی قوانین منحصربه فردی دارد که اتحادیه بین المللی اختر شناسی به مناسبت صدمین سال تاسیس از نام کشور‌ها برای نام گذاری استفاده می‌کند.
به گزارش آی تابناک : از قرن‌ها پیش و پس از کشف سیاره‌ها و ستاره‌های مختلف، یکی از اولین موارد نام گذاری برای آن‌ها بوده است. در قرن‌های پیش نام شخصیت‌های مشهوراساطیری کشور‌ها به ویژه شخصیت‌های اساطیری تمدن‌های روم و یونان برروی تعداد زیادی از سیاره‌ها و ستارگان گذاشته شده است.

به تدریج با پیشرفت علم تولید تلسکوپ‌های زمینی و رصدخانه‌های فضایی، دانشمندان تعداد زیادی از اجرام آسمانی ازجمله کهکشان ها، سیارک ها، سیاره‌های فراخورشیدی و ستاره‌های آن‌ها را شناسایی کرده‌اند.

امروزه برای نام گذاری این حجم وسیع از اجرام آسمانی از قوانین مختلفی، چون نام گذاری برپایه اعداد یا حروف اختصاری استفاده می‌شود.

این کارسخت و پیچیده و نیازمند کار کارشناسی است، درصدمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین المللی اخترشناسی این ایده مطرح شده است که هر کشور عضو این اتحادیه یک سیاره فراخورشیدی و ستاره‌ای به نام کشور خود داشته باشد.

اکنون حدود ۹۳ کشورجهان عضو این اتحادیه هستند که درسال ۱۹۱۹ تاسیس شده است و می‌توانند درطرح انتخاب نام خورشید وسیاره فراخورشیدی به نام کشورخود شرکت کنند.

این اتحادیه لیستی از موقعیت ستاره‌های فراخورشیدی منتشرکرده است که به اندازه‌ای درخشان هستند که افراد در کشور‌های مختلف می‌توانند با یک تلسکوپ متوسط هم آن مشاهده کنند.

کشف ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری

از سال ۱۹۹۵ تاکنون حدود ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری کشف شده‌اند. رصد این سیاره‌ها به وسیله تلسکوپ‌های فضایی، چون کپلر، TESS یا تلسکوپ‌های زمینی انجام شده است.

دانشمندان اعتقاد دارند با احتمال زیاد میلیارد‌ها دنیای قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارند که با پیشرفت‌های علمی درآینده می‌تواند اطلاعات منحصربه فردی درباره آن‌ها و حتی حیات فرازمینی به دست آورد.

کارشناسان توصیه می‌کنند کشور‌ها در انتخاب نام برای ستاره‌ها و سیاره ها، نام‌های متناسب با فرهنگ خود انتخاب کنند. پس از انتخاب و ارسال نام‌های نهایی، درنهایت برترین نام‌ها از سوی کارشناسان IAU انتخاب خواهد شد.

تمامی ستاره و سیاره‌های معرفی شده دراین طرح تا پیش ازسال ۲۰۱۲ کشف شده اند و تا این زمان دانشمندان درحال بررسی و تایید ماهیت علمی آن‌ها بوده اند.
ابعاد این سیاره‌ها بزرگ و به اندازه سیاره مشتری است.

منبع: nytimes