کد خبر: ۲۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 16
حقیقت اینکه پلاستیک یکی از بزرگترین اثرات را روی طبیعت گذاشته و قرن‌ها برای تجزیه آن در محیط زیست زمان لازم است را باید یکی از بزرگترین معضلات برای کره زمین دانست. اما راه حل جدیدی که گروهی از دانشمندان کشف کرده‌اند بتواند ما را برای همیشه از شر پسماندهای پلاستیکی نجات دهد.

به گزارش آی تابناک : وقتی ماده‌ای مانند پلاستیک به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شود باید فکری نیز برای دفع مواد پسماندی آن کرد. در این حالت برخی از راهکارها مانند کنار گذاشتن پلاستیک تا حد ممکن و یا بازیافت آن مطرح می‌شوند.

در واقع راه‌حل‌های فوق را باید به مثابه مسکن‌های موقت دانست؛ چرا که بازیافت از ارزش پلاستیک کم کرده و در دفعات بعد امکان استفاده از آن برای سطوح کیفی پایین‌تری میسر خواهد بود و جایگزینی پلاستیک با مواد دیگر نیز هنوز در بسیاری صنایع و زمینه‌ها عملاً غیرممکن است.

براساس آخرین تحقیقات، اگر به همین نحو امروزی استفاده از پلاستیک در زندگی ما ادامه پیدا کند، تا سال 2050 تعداد مواد پلاستیکی سطح زمین از تعداد ماهی‌های داخل دریاها بیشتر خواهد بود و به همین خاطر باید بسیار جدی‌تر از قبل به این موضوع اندیشید.

اما راه حلی که در این مطلب در مورد آن صحبت می‌کنیم توسط دو دانشجوی چینی به نام‌های جنی یائو و میراندا وانگ ارائه شده و در آن تلاش شده تا نوعی خاص از یک باکتری را توسعه داد که می‌تواند مواد پلاستیکی را خورده و آنها را تبدیل به آب کند.

این دو دانشجو پروژه مذکور را به مدت سالیان متمادی و از زمان دبیرستان خود در ذهن داشته و روی آن کار کرده‌اند و با ثبت پتنت مربوط به آن حتی توانسته‌اند به میزان 400 هزار دلار نیز بودجه جهت عملیاتی کردن طرح دریافت کنند. نکته جالب این است که آنها تنها 20 سال سن دارند.

اما همانطور که در توصیف این پروژه گفتیم، نوعی از باکتری که توسط یائو و وانگ توسعه داده شده با ایجاد تغییرات شیمیایی روی توده پلاستیکی که روی آن قرار می‌گیرند می‌تواند بستر موجود را به آب و دی اکسید کربن تبدیل کنند.

bioeng-1.jpg

این دو دانشجو برای اثبات عملکرد صحیح پروژه خود نیز آن را در طرح برای پاکسازی سطح سواحل و همچنین تولید مواد خام برای صنایع نساجی مورد استفاده قرار داده‌اند که خروجی طرح در هر دو حالت بسیار مسرت بخش و مفید بوده است.

در این زمینه خانم میراندا وانگ می‌گوید:

به صورت تجربه ثابت شده که نمی‌توان مردم و صنایع را از استفاده از پلاستیک منع نمود و ما احتیاج به فناوری داریم که بتواند این مواد را در هم شکسته و آنها را از نظر زیستی دچار تغییر ماهیت کند.

استفاده از این فناوری در دو بخش صورت می‌گیرد؛ ابتدا پلاستیک توسط باکتری‌ها حل شده و آنزیم‌هایی که توسط باکتری ترشح می‌شوند باعث می‌شوند که توده پلاستیک به حالت کاملاً پخته و تغییر شکل یافته‌ای تبدیل شوند.

در مرحله بعد این اجزا در یک بستر بیولوژیکی قرار گرفته که مشابه مکان‌هایی است که مانند حالتی مانند پسماندهای خوراکی دارند. در این مرحله 24 ساعت زمان لازم است تا ترکیبات شیمیایی صورت گرفته و در نهایت پلاستیک را به آب و کربن دی اکسید تبدیل کند.

bioeng-3.jpg

وانگ و یائو توانسته‌اند با اثبات عملکرد طرح خود تا به امروز به 5 جایزه بزرگ در همایش‌ها و مجامع مربوط به تحقیقات مهندسی زیستی و صنایع شیمیایی برسند و همچنین به عنوان جوانترین دانشمندان موفق به کسب جایزه مشهور پرلمان نیز شده‌اند.

به هر حال امیدواریم طرح‌هایی مانند این روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده و به طرحهای واقعاً عملی تبدیل شده و بتوانند ما را از شر پلاستیک به معنای واقعی برهانند.


منبع : شهر سخت افزار 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار