تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 16
تصور کنید پشت میزتان نشسته‌اید و گرم کار با کامپیوترتان هستید که ناگهان یک مثلت زرد روی علامت اتصال به اینترنت ویندوز ظاهر می‌شود. شما دسترسی به اینترنت را از دست داده‌اید و این اصلاً خوب نیست. در مقاله‌ی پیش رو چند راه کار جهت حل این معضل ارائه خواهد شد.

به گزارش آی تابناک : ابتدا نگاهی کلی به ۱۰ راه‌کار جهت حل این مشکل خواهیم داشت و در ادامه مفصل در باره‌ی هرکدام بحث خواهیم کرد.

  1. از اتصال دیگر دستگاه‌ها به اینترنت مطمئن شوید.
  2. کامپیوتر را مجدداً راه‌اندازی کنید.
  3. مودم را خاموش و سپس روشن کنید.
  4. از قسمت عیب‌یابی ویندوز جهت رفع ایراد استفاده کنید.
  5. تنظیمات آدرس IP را چک کنید.
  6. با تماس به شرکت ارائه دهنده اینترنت وضعیت را بررسی کنید.
  7. چند دستور در پنجره‌ی فرمان در ویندوز را اجرا کنید (در ادامه با این دستورات آشنا خواهید شد).
  8. برنامه‌های امنیتی مانند دیوار‌ آتش و آنتی ویروس‌ها را غیر فعال کنید.
  9. راه‌انداز مودم در ویندوز را به‌روز رسانی کنید.
  10. شبکه را راه‌اندازی مجدد کنید.

خطای No Internet Access به چه معنی است؟

قبل از ارائه راه حل بهتر است در مورد این‌که این خطا به چه معنی است بیشتر بدانیم.

دستگاه مودم ADSL شما دارای دو قسمت مجزا به نام‌های مودم و روتر (مسیریاب) است. مسیریاب همان قسمتی است که کارت‌های شبکه مانند کارت شبکه‌ی بی‌سیم لپ‌تاپ شما به آن متصل می‌شود و مودم مانند یک پل، اطلاعات را از قسمت مسیریاب به بستر اینترنت و برعکس انتقال می‌دهد.

هنگامی که خطاهایی مانند Connected, no internet access, connected but no internet یا هرچیزی شبیه به این مشاهده کردید بدین معنی است که کارت شبکه‌ی شما به‌درستی به مسیریاب متصل است اما مودم به اینترنت متصل نیست. برعکس، اگر پیام‌هایی نظیر Not connected, no internet یا No internet connection مشاهده کردید، یعنی اتصال کامپیوتر به مسیریاب قطع شده‌است.

گام اول: مطمئن شوید بقیه دستگاه‌ها هم دسترسی به اینترنت دارند یا خیر

قبل از هر اقدامی مهم است که بدانیم آیا کامپیوتر ما تنها دستگاهی است که دسترسی به اینترنت ندارد یا سایر دستگاه‌ها مانند موبایل، یا اگر کامپیوتر دیگری داریم نیز همین مشکل را دارند یا خیر. ابتدا سایر دستگاه‌ها را نیز به مودم متصل کنید و از عدم دسترسی آن‌ها به اینترنت مطمئن شوید.

در دستگاه‌های اندرویدی نشان X روی علامت وای‌فای نشان دهنده عدم دسترسی به اینترنت است و در آیفون با رفتن به منوی تنظیمات و سپس منوی Wi-Fi می‌توانید این مسئله را بررسی کنید.

چنان‌چه کامپیوتر ما تنها دستگاهی است که به اینترنت متصل نیست ممکن است به علت ایراد در قسمت تنظیمات شبکه‌‌ی ویندوز باشد و اگر بقیه‌ی دستگاه‌ها نیز با همین مشکل روبه‌رو هستند ایراد در مودم ADSL یا از سرویس دهنده‌ی اینترنت است (در این صورت قسمت‌هایی از این نوشته را که مربوط به رفع ایراد در ویندوز است را نادیده بگیرید).

در اکثر موارد، مسیریاب و مودم در یک دستگاه به نام مودم ADSL است (در این مقاله واژه‌ی مسیریاب و مودم به صورت جداگانه استفاده شده‌اند؛ در صورت استفاده از مودم ADSL منظور از مسیریاب همان مودم است) اما در مواردی ممکن است این دو دستگاه از هم جدا باشند که در این‌صورت می‌توانید با جدا کردن کامپیوتر خود از مسیریاب و اتصال مستقیم به مودم ارتباط با اینترنت را چک کنید. اگر از این روش به اینترنت متصل شدید مسیریاب خراب شده و نیاز به عیب‌یابی دارد.

گام دوم: راه‌اندازی مجدد کامپیوتر

توجه: درصورتی که دستگاه‌های دیگر نیز به اینترنت متصل نمی‌شوند نیاز به انجام این‌کار نیست.

در بسیاری از موارد، بهترین روش برای رفع ایرادات، راه‌اندازی مجدد ویندوز است. اگر خوش شانس باشید ممکن است بعضی از مشکلاتی که موقتاً رخ داده‌اند برطرف شوند. هرچند معمولاً اتصال به مسیریاب بدون سیم است ولی در مواردی که با کابل به مسیریاب متصل شده‌اید اقدام به تعویض کابل کنید و اتصال رایانه‌ی خود را به اینترنت بررسی کنید.

گام سوم: راه‌اندازی مجدد مودم

بسیاری از ایرادات می‌تواند از مودم ADSL باشد که با راه‌اندازی مجدد ممکن است رفع شوند. این‌کار را به‌راحتی با فشردن دکمه پاور روی مودم یا کشیدن کابل برق آن به مدت یک یا دو دقیقه می‌توانید انجام دهید.

در نظر داشته باشید به این کار ریبوت کردن می‌گویند. ری‌استارت کردن به این معنی است که تنظیمات دستگاه را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید که فعلا نیازی به این‌کار نیست.

گام چهارم: اجرای عیب یاب شبکه در ویندوز

توجه: اگر سایر دستگاه‌ها نیز مشکل دسترسی به اینترنت دارند این قسمت را نیز نادیده بگیرید.

چنان‌چه ایراد تنها در کامپیوتر شما است می‌توان مشکل را در قسمت تنظیمات شبکه‌ی ویندوز جستجو کرد. بهتر است قبل از رفتن به سراغ مراحل بعدی از عیب‌یاب شبکه در ویندوز استفاده کنید.

برای رفتن به بخش عیب یاب شبکه در ویندوز ۱۰، مسیر  Settings>Network & Internet>Status را دنبال کنید؛ سپس گزینه‌ی Network troubleshooter را انتخاب کنید. در ویندوز ۷ نیز مسیر Start>Control Panel>Troubleshooting>Network and internet>Network Connections را دنبال کنید.

گام پنجم: بررسی تنظیمات آدرس‌دهی IP

اگر با انجام مراحل قبل مشکل همچنان پا برجاست باید مطمئن شوید آدرس IP اختصاص داده شده به سیستم، یک آدرس درست و معتبر باشد. در اکثر شبکه‌های خانگی در شرایط معمولی به محض اتصال به مسیریاب یک IP معتبر به دستگاه شما اختصاص پیدا می‌کند. اگر قسمت تنظیمات IP در ویندوز شما دارای ایراد باشد با خطای عدم دسترسی به اینترنت مواجه خواهید شد.

با کلیک راست روی آیکون شبکه در پایین سمت راست ویندوز ۱۰ و انتخاب Open Network & Internet settings گزینه‌ی Change adapter options را انتخاب کنید.

در ویندوز ۷ با کلیک راست روی آیکون شبکه، گزینه‌ی Open Network and Sharing Center را انتخاب کنید؛ سپس روی اسم شبکه کلیک کنید و Connections را گزینش کنید.

از پنجره‌ی باز شده، دکمه‌ی Properties را انتخاب کرده و از لیست نشان داده شده، روی Internet Protocol Version 4 دوبار کلیک کنید. از انتخاب Obtain an IP address automatically و Obtain DNS server address automatically اطمینان حاصل کنید. تنظیم آدرس IP بصورت دستی برای کاربران حرفه‌ای است.

گام ششم: بررسی وضعیت سرویس دهنده‌ی اینترنت

چنان‌چه همه‌ی دستگاه‌های شما به اینترنت متصل نمی‌شوند، با شرکت ارائه دهنده‌ی اینترنت خود تماس بگیرید و وضعیت عمومی اینترنت را جویا شوید.

گام هفتم: استفاده از دستورات در پنجره‌ی فرمان

برای رفع خطای دسترسی به اینترنت در ویندوز ۱۰، تعدادی دستور وجود دارند که از طریق پنجره‌ی فرمان قابل استفاده هستند. در این‌جا به تعدادی از آن‌ها که برای شما مفید خواهند بود اشاره می‌کنیم.

واژه‌ی cmd را در منوی استارت وارد کنید و روی نتیجه‌ی جستجو کلیک راست کنید و گزینه‌ی Run as administrator را انتخاب کنید تا پنجره‌ی فرمان باز شود.

برای راه‌اندازی مجدد بعضی از فایل‌های ویندوز که وظیفه‌ی نگهداری از تنظیمات شبکه را دارند، این دو دستور را وارد کنید.

netsh winsock reset

netsh int ip reset

اگر هنوز مشکل رفع نشد با دستورات زیر به سیستم IP جدید اختصاص دهید.

ipconfig /release

ipconfig /renew

و در انتها تنظیمات DNS را با فرمان زیر به‌هنگام کنید.

ipconfig /flushdns

بعد از اجرای دستورات بالا نیازی به راه اندازی مجدد ویندوز نیست  اما اگر مشکل رفع نشد چند مرحله‌ی بعدی را انجام دهید.

گام هشتم: نرم‌افزارهای امنیتی را غیر فعال کنید

یک اتفاق دور از ذهن اما محتمل، وجود بعضی از آنتی ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی روی سیستم شما است. مثلاً در گزارشی از سایت The Register در سال ۲۰۱۷، آنتی ویروس Avast در نسخه‌ی رایگان، کاربران را با معضل عدم دسترسی به اینترنت مواجه می‌کرد که با به‌روزرسانی مشکل برطرف می‌شد.

تمام برنامه‌های امنیتی و آنتی ویروس‌ها را که روی ویندوز نصب کرده‌اید، غیرفعال کنید و اتصال به اینترنت را بررسی کنید.

گام نهم: درایور کارت بی‌سیم را به‌روزرسانی کنید

به طور معمول نیازی به به‌روزرسانی درایور سخت‌افزاری در ویندوز وجود ندارد؛ اما با توجه به مشکل پیش آمده بهتر است یک‌بار برای کارت شبکه‌ی بی‌سیم این‌کار را انجام دهید.

در صورت در اختیار داشتن برنامه‌ی به‌روز رسانی کارخانه‌ی سازنده، راه‌انداز کارت بی‌سیم ویندوز را مجددا نصب کنید. در غیر این‌صورت از طریق دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود وارد وب‌گاه سازنده شوید و از آن‌جا نسخه‌ی جدید درایور را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

گام دهم: برگرداندن تنظیمات شبکه به حالت پیش‌فرض

اگر با انجام مراحل قبل همچنان در دسترسی به اینترنت مشکل دارید مجبور به بازگرداندن تنظیمات شبکه به حالت پیش‌فرض هستید.

اگر ویندوز ۱۰ شما تنها سیستمی است که به اینترنت متصل نمی‌شود مسیر زیر را دنبال کنید

Setting>Network & Internet>Status

سپس روی Network reset در انتهای صفحه، کلیک کنید و دکمه‌ی Reset now را انتخاب کنید. با فشردن این دکمه تمام درایورهای سخت‌افزاری و تنظیمات شبکه پاک می‌شوند و در حالت پیش‌فرض نصب می‌شوند. شما می‌توانید آیتم‌های شبکه را از ابتدا تنظیم کنید تا مشکل برطرف شود.

متأسفانه چنین امکانی در ویندوز ۷ وجود ندارد؛ اما می‌توان با دسترسی به تنظیمات کارت شبکه آن‌ را غیر فعال و مجدداً فعال کرد.

در نهایت، می‌توان با فشردن دکمه‌ی کوچکی که در پشت مودم قرار دارد تنظیمات را پاک و به حالت کارخانه برگرداند. اگر مودم شما این دکمه را نداشت از طریق اتصال به مودم (برای این‌کار به مودم متصل شوید. مرورگر اینترنت را باز کنید و در قسمت آدرس، عبارت «۱۹۲.۱۶۸.۱.۱» یا «۱۹۲.۱۶۸.۱.۰» را وارد و به تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید) در بخش تنظیمات گزینه‌ی Reset Factory را پیدا کنید.

اگر شما تجربه‌ای متفاوت در این زمینه دارید آن را با ما در میان بگذارید.




منبع : makeuseof
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار