کد خبر: ۲۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 13
تلسکوپ فضایی فوق پیشرفته ساخت کارشناسان روس برای کشف اسرار ماده تاریک و رصد کهکشان و شمارش آن‌ها به فضا پرتاب می‌شود.
به گزارش آی تابناک : کارشناسان روس آژانس فضایی روس کاسموس در مراحل آخرطراحی یک تلسکوپ فضایی با نام Spectr-R هستند که قرار است درتاریخ ۲۱ ماه ژوئن سال میلادی جاری از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شود.
 
حمل تلسکوپ با استفاده از یک سفینه فضایی به نام Spectr-RG انجام می‌شود که به وسیله محققان روس و آلمانی ساخته شده، مدت زمان مامویت این تلسکوپ اکنون ۶.۵ سال در نظر گرفته شده است که در صورت مناسب بودن وضعیت تلسکوپ می‌تواند ادامه پیدا کند.
 

وزن سفینه فضایی حدود ۶ تن است و پرتاب آن با استفاده از موشک فضایی Proton-M انجام خواهد شد.
 
این تلسکوپ فضایی از دسته تلسکوپ‌های اشعه ایکس است و به گفته کارشناسان می‌تواند تا ۱۰۰ هزار خوشه کهکشانی در فضا را رصد کند؛ این شامل رصد و شمارش بیش از ۱۰۰۰ کهکشان با دارا بودن حدود یک میلیون میلیارد ستاره خورشید در آنهاست.
 
خوشه‌های کهکشانی بزرک‌ترین سازه‌های گرانشی در جهان هستند، بررسی این خوشه‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره تکامل جهان و ماهیت انرژی تاریک و سرعت رشد آن در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 

نخستین بار طراحی چنین ماهواره‌ای ۳۰ سال پیش در کشور روسیه مطرح شد و امروزه با تکمیل ساخت از این رصدخانه فضایی می‌توان برای مشاهده اجرام آسمانی، چون سیاه چاله‌ها و خوشه‌های کهکشانی استفاده کرد.
 
آغاز رسمی شروع ساخت و مطالعه برای طراحی تلسکوپ Spectr-R اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی مطرح شده است و روس‌ها برای ساخت آن با دیگر کشور‌ها به ویژه آلمان همکاری داشته اند.
 
این تلسکوپ از هفت تلسکوپ اشعه ایکس تشکیل شده است که می‌توانند محدوده بسیار وسیعی از فضا را رصد کنند.
 
از جمله طرح‌های مشترک فضایی آژانس فضایی روس کاسموس با ناسا ساخت ایستگاه فضایی بین المللی را می‌توان نام برد که جایگزین ایستگاه فضایی میرشده است.
 
روس‌ها در ایستگاه فضایی بین المللی دارای یک آزمایشگاه ویژه برای مطالعه‌های علمی هستند.
 
در ساخت تلسکوپ فضایی Spectr-R از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شده است.
 
منبع: sciencemag
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار