کد خبر: ۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 12
گر شایعاتی که در هفته های اخیر به راه افتاده صحت داشته باشد، اپل در 21 مارس یک گوشی 4 اینچی جدید روانۀ بازار خواهد کرد. اما چه دلیلی وجود دارد که اپل در این زمان غیرمنتظره (بیشتر مدل‌های جدید اپل در سپتامبر/شهریور ارائه شده‌اند) یک مدل غیرمنتظره را روانۀ بازار کند؟ با آی‌تابناک همراه باشید تا تحلیل یکی از کارشناسان این حوزه، «ژان داوسن» را از این مسئله بشنوید.
دو دلیل که ثابت می‌کند اپل در ماه جاری یک گوشی 4 اینچی به بازار عرضه خواهد کرد


حامد عسگری-آی‌تابناک: اگر شایعاتی که در هفته های اخیر به راه افتاده صحت داشته باشد، اپل در 21 مارس یک گوشی 4 اینچی جدید روانۀ بازار خواهد کرد. برای بسیاری از افراد این یک تصمیم عجیب به نظر می‌رسد؛ این تردید به دو دلیل است: نخست اینکه از آخرین باری که اپل گوشی‌های کوچک‌تر با صفحه نمایش 4 اینچی به بازار عرضه کرد، حدود دو سال و نیم می‌گذرد (آیفون 5C و آیفون 5S). دوم اینکه گوشی‌های بزرگتر مدل بعدی، یعنی 6 و 6 plus که صفحه‌های نمایش بزرگتری داشتند، رکورد فروش این شرکت محبوب را شکستند. بنابراین، چه دلیلی وجود دارد که اپل در این زمان غیرمنتظره (بیشتر مدل‌های جدید اپل در سپتامبر/شهریور ارائه شده‌اند) یک مدل غیرمنتظره را روانۀ بازار کند؟ با آی‌تابناک همراه باشید تا تحلیل یکی از کارشناسان این حوزه، «ژان داوسن» را از این مسئله بشنوید.

1- اپل با عرضۀ این مدل در بازۀ زمانیِ «نسبتاً» کم‌رونقِ بهار، می‌تواند فروش خود را بالا ببرد.

بهار و تابستان به نسبت فصلهای کم‌رونقی در بازار گوشی، به ویژه برای اپل به شمار می‌آید. البته بایستی توجه کرد که قیدِ «نسبتاً» در اینجا اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در هر صورت آمار فروش اپل غیرقابل مقایسه با هر شرکت دیگری است. ولی واقعیت این است که از آنجا که اپل به طور سنتی مدل‌های جدید خود را که اغلب مدل‌های پیشرو و پرچمدار این شرکت هستند، در ابتدای پاییز عرضه می‌کند، طرفداران دو آتشۀ این شرکت، که اغلب به دنبال آخرین مدل موجود هستند در ماه‌های بهار و تابستان دست نگه داشته و منتظر پاییز می‌مانند تا آخرین مدل بازار را خریداری کنند. این مسئله باعث شده است که به طور میانگین، آمار فروش بهار و تابستان یک سوم کمتر از آمار فروش پاییز و 25 درصد کمتر از آمار فروش زمستان باشد. بنابراین، بالا بردن فروش در فصل بهار با عرضۀ یک گوشی جدید، آن هم برای مشتری‌هایی که زیاد در بند بالاترین مشخصات ممکن در گوشی خود نیستند و اتفاقاً، یک دستگاه سبک‌تر و جمع‌وجورتر، مانند اپل‌های «استیو جابز»ی را ترجیح می‌دهند، می‌تواند بهبود قابل ملاحظه‌ای در آمار فروش سالیانۀ شرکت داشته باشد.

نوسان میزان فروش گوشی‌های اپل در فصل‌های مختلف را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید.

دو دلیل که ثابت می‌کند اپل در ماه جاری یک گوشی 4 اینچی به بازار عرضه خواهد کرد


2- این اقدام می‌تواند گزینۀ جدیدی برای چند ده میلیون نفری که از گوشی‌های 4 اینچی کلاسیک اپل استفاده می‌کنند فراهم سازد.

داوسن تخمین می‌زند که در حال حاضر بین 200 تا 250 میلیون نفر از گوشی‌های آیفونی که صفحه‌های نمایش 4 اینچی دارند استفاده می‌کنند. به دلایل مختلف، این افراد مدل‌های اخیر و بزرگتر اپل مانند iPhone 6 و سری‌های S را ترجیح نداده‌اند؛ حال خواه چنانچه یک تحلیل‌گر دیگر، «استیو کواچ» نشان داده است به این علت که به راحتی در جیب لباس جا می‌گیرند و با یک دست می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و خواه، به هر دلیل دیگر، مانند این دلیل ساده که مدل‌های بزرگتر گران‌تر هستند و یا اینکه اصلا نیازی به یک گوشی بزرگتر نداشته‌اند!

در هر حال، علت این مسئله چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ تعداد زیادی از مردم هنوز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و یک گوشی 4 اینچی جدید، هم یک گزینۀ جدید و هم یک دلیل برای ارتقاء و تعویض دستگاه‌شان فراهم می‌سازد.

منبع: آلتیمت تک

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار