کد خبر: ۲۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 12
ناسا قصد دارد با سرمایه گذاری قابل توجه سیستم های پیشرفته ای برای اکتشاف عمق ماه و برخی سیارک ها طراحی کرده و آب و مواد معدنی ارزشمند آنها را استخراج کند.

به گزارش آی تابناک : ناسا ابتکارعملی موسوم به نیاک را به اجرا گذارده تا در قالب آن جوایزی به ارزش دو میلیون دلار در یک بازه زمانی دو ساله به طراحان فناوری‌های نوین اکتشاف در فضا اعطا شود.

یکی از این طرح‌ها به تولید ماه نورد خودرانی اختصاص دارد که می‌تواند برای اکتشافات معدنی در سطح این قمر زمین به کار رود و دیگری مربوط به یک سیستم رباتیک معدن کاوی است که آب و سایر ترکیبات آلی فرار را از درون سیارک‌ها استخراج می‌کند.

ناسا هزینه استخراج و انتقال هر ۴۵۰ گرم مواد معدنی از ماه به مدار زمین را در حدود ۱۰ هزار دلار برآورد کرده و در تلاش برای دستیابی به فناوری‌هایی است که هزینه این کار را باز هم کاهش دهد.

ماه نوردی که قرار است در سطح قمر زمین به اکتشافات معدنی بپردازد اسکای لایت نام دارد و توسط ویلیام ویتیکر از دانشگاه کارنگی ملون طراحی شده است. دوربین‌های این ماه نورد قادر به نقشه برداری سه بعدی از سطح ماه با کیفیت بالا خواهند بود. ماه نورد مذکور برای یافت یخ و انواع مواد معدنی هم قابل استفاده خواهد بود.

اما سیستم رباتیک معدن کاوی در سیارک‌ها مینی بی نام دارد که توسط جوئل سرسل از شرکت ترانس آسترا ابداع شده است. هر دوی این طرح‌ها هنوز در مراحل آغازین خود هستند و زمان به نتیجه رسیدن آنها هنوز مشخص نیست.



منبع : نیواطلس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار